سه شنبه 2 مرداد 1397

صندوق سرمایه گذاری جسورانه

در مقاله صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟ انواع صندوق های سرمایه گذاری کدامند؟ در مورد انواع صندوق های سرمایه گذاری که پرتفوی(portfolio) از انواع سرمایه گذاری ها تشکیل می دهند توضیح داده شد. در این مقاله در مورد یکی از جدیدترین انواع صندوق های سرمایه گذاری به نام صندوق های سرمایه گذاری جسورانه(Venture Capital Funds) توضیح داده می شود.

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در واقع صندوق های سرمایه گذاری هستند که پول سرمایه گذارانی که به دنبال داشتن سهام در کسب و کارهای نوپا(استارت آپ ها) و کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند و پتانسیل رشد بالایی دارند را با ایجاد پرتفوی مدیریت می کنند. این نوع از سرمایه گذاری ها سرمایه گذاری هایی با بازده و ریسک بالا محسوب می شوند.

سرمایه گذاری جسورانه یا خطرپذیر(venture capital) نوعی از تامین مالی برای سهام شرکت(equity financing) است که به کارآفرینان و شرکت های کوچک توانایی کسب و تامین منابع مالی را می دهد. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه ابزار سرمایه گذاری برای سهام شرکت ها بصورت خصوصی هستند که به دنبال سرمایه گذاری در بنگاه هایی هستند که بازده و سوددهی بالایی دارند و البته به واسطه ماهیت فعالیت و نوآوری که انجام می دهند، ریسک سرمایه گذاری بالایی نیز دارند. این صندوق ها و سرمایه گذاری روی سهام شرکت ها بر مبنای اندازه،‌دارایی و سطح و مرحله توسعه محصول شرکت انجام می شود.

صندوق های سرمایه گذاری جسورانه از این حیث از صندوق های سرمایه گذاری مشترک متفاوتند که بر روی انواع خاصی از سرمایه گذاری که روی محصولات و شرکت های نوپا است،‌ تمرکز دارند. تمامی بنگاه هایی که سرمایه گذاری جسورانه دریافت می کنند، پتانسیل رشد بالایی داشته، ریسکی هستند و افق سرمایه گذاری بلند مدتی دارند. این صندوق ها معمولا نقش فعالی در این سرمایه گذاری و شرکت نوپا دارند و معمولا در هیئت مدیره کرسی در اختیار داشته و مشاوره می دهند.

معمولا این صندوق ها روی چندین کسب و کار نوپا و مخاطره پذیر سرمایه گذاری کرده به این امید که حداقل یکی از آنها رشد و سوددهی/بازده بالایی داشته باشد که در مجموع و به طور متوازن بازده صندوق سرمایه گذاری جسورانه/مخاطره پذیر متوسط یا بالا باشد.
 

روش فعالیت و نحوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری جسورانه
 

این صندوق های سرمایه گذاری مشابه صندوق های سرمایه گذاری در سهام عمل می کنند با این تفاوت که سرمایه گذاری آنها بصورت سرمایه شخصی و در قالب شرکت های سهامی خاص است. همانند دیگر صندوق های سرمایه گذاری،‌ صندوق های سرمایه گذاری جسورانه باید ابتدا سرمایه را از طریق فروش واحدهای سرمایه گذاری به افراد سرمایه گذار جذب کنند و سپس سهام شرکت های نوپایی که فکر می کنند بازدهی خوبی دارند را خریداری کنند. برای انتخاب شرکت های نوپا/استارتاپ های مناسب برای سرمایه گذاری معمولا مدیران صندوق های سرمایه گذاری جسورانه طرح های کسب و کار این شرکت های نوپا را بررسی و دقیق مطالعه می نمایند.

سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری جسورانه معمولا سود و عایدی خود را زمانی دریافت می کنند که صندوق یا شرکتی که سهام شرکت های نوپا را خریداری کرده است از این شرکت های نوپا حال بواسطه عرضه سهام شرکت در بورس،‌ادغام یا فروش با شرکتی دیگر خارج شود. در واقع با فروش سهام نوپا این صندوق سرمایه گذاری و سهامداران آن سود خود را دریافت می کنند.

لازم به ذکر است که معمولا در دنیا این صندوق ها هزینه ایی به عنوان اجرت/هزینه مدیریت دارایی های صندوق برای خود بصورت درصدی لحاظ می کنند و اگر در هنگام فروش شرکت های نوپا نیز سودی دریافت کردند،‌ صندوق در آن سود نیز سهیم می شود.