سه شنبه 2 مرداد 1397

سبد سرمایه گذاری

یکی از اصول سرمایه گذاری در بورس این است که سهام شما باید متنوع باشد . این ضرب المثل را حتما شنیده اید که می گوید : همه تخم مرغ های خود را درون یک سبد قرار ندهید . معنایش خیلی روشن است .
یعنی اگر یک سبد حاوی تمام تخم مرغ ها باشد و سبد از دست ما بیفتد ، تمام دارایی خود را از دست خواهیم داد. و بهتر است در دو یا چند سبد قرار دهیم ، که اگر یکی از بین رفت ، مقداری باقی بماند .
در بازار سهام نیز این نکته خیلی مهم و جدی است . باید سهام متنوعی داشته باشیم که این تنوع در مقایسه با عوامل تأثیر گذار بر قیمت سهام متنوع شود .
 
فرض کنید شما سهام یک شرکت پتروشیمی را خریداری کرده اید . اگر در شرایطی ، بازار پتروشیمی تحت تأثیر نوسانات مثلا سیاست های ارزی قرار بگیرد ، شما همه دارایی خود را از دست می دهید .
اگر سهام پتروشیمی را که گرایش صادراتی دارد خریداری کنید و سهام یک شرکت خودروساز را هم که گرایش وارداتی دارد خریداری کنید، سبد سهام شما متوازن شده و در شرایطی که سیاست های ارزی دست خوش تغییر می شود(آنجا که قیمت ارز کاهش پیدا می کند) یکی از آنها ضرر کرده و دیگری سود می کند و بالعکس ،و مقدار ضرری را که متحمل شده ایم از این طریق جبران می شود.
 
پس کسی که دو سهم یا چند سهم متفاوت در سبد سهام خود داشته باشد در برابر نوسانات مقاومت بیشتری خواهد داشت و سودش تضمین می شود و حداقل ضرر نمی کند و سود و زیان اش با هم متوازن می شود . نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ، همیشه با سرمایه مازاد خود وارد بازار سهام شوید .
 
دیده و شنیده شده که گاهی اوقات به دلیل هیجاناتی که در بازار وجود دارد و انتظاری که از رشد قیمت یک سهم به وجود می آید باعث می شود که افرادی حتی خانه مسکونی خود را بفروشند و همه دارایی های خود را جمع کرده و به بازار بیاورند تا سهامی را خریداری کنند به امید اینکه این سهم در آینده دارایی های آنها را چند برابر می کند .
 
اصل بعد این است که اصولا نوسان قیمت در بازار سهم یک اصل پذیرفته شده است ، یعنی کسی که وارد بازار سهام می شود باید بداند که نوسان قیمت بخش لاینفک این بازار است.
یک روز سهم سقوط می کند ،  یک روز افزایش پیدا می کند و ممکن است هیچ وقت سقوط و یا افزایش پیدا نکند . اما به هر حال نوسان جز طبیعت این بازار است. نباید نگرانی شدید از سقوط قیمت و یا خوشحال بیش از حد از افزایش قیمت داشته باشیم ، بلکه تصمیم درست گرفتن مهم است .
 
 عوامل تأثیر گذار بر قیمت سهام بسیار متنوع هستند و نکته مهم دیگر اینکه ، درست است که شما اطلاعات درست و خوب و تجربه کافی داید ولی بازهم باید با افراد مطلع در این زمینه و افرادی که متخصص هستند مشورت کنید.
 
کسانی که کارشان پایش سهام ، ارزیابی قیمت ها ، مطالعه ترازنامه ها و گزارش های مالی شرکت ها است ، آنها بهتر می توانند به شما مشاوره دهند .و به همین دلیل و برای رفع این نیاز بازار یا نیاز مشتریان در بازار بورس،سازمان بورس اوراق بهادار مجوزهایی به شرکت هایی که با عنوان شرکت مشاوره سرمایه گذاری تشکیل شده اند،اعطا نموده است.
این شرکت ها به صورت تخصصی و حرفه ای مشاوره می دهند.شما می توانید با مراجعه به آنها و کسب راهنمایی لازم،اطلاعات درست کسب کنید و آن مشاوره باعث می شود که تمام این اصول ناظر بر عاملان سهام در بازار را رعایت کنید و با توجه به این مشاوره ها تصمیم گیری کنید.
 
در نهایت چند اصل طلایی حاکم و ناظر بر فعالیت های شما در بازار را باید گوشزد کنیم که به آن هفت اصل طلایی نیز گفته می شود و عبارتند از :
 
اصل اول : تصمیم شما بر اساس اطلاعات معتبر و درست باشد ، نه اطلاعات نادرست و به خصوص شایعات .
 
اصل دوم : با دید بلند مدت در بورس فعالیت داشته باشید و انتظار سود آنی و انتظار معاملات سریع کوتاه مدت را نداشته باشید .
 
اصل سوم : همواره مراقب سهام خود باشید . سهام خودتان را پایش کنید و سهام موجود در بازار را برای تعویض و یا خریدن ارزیابی کنید .
 
اصل چهارم : سبدی متنوع از سهام را در اختیار داشته باشید که در آن نوسانات بازار اگر به بعضی از سهام ها آسیب زد ، بعضی از سهام سود برسانند و زیان را جبران کنند و سعی کنیم توازنی از این سبد برای سرمایه گذاری خود در نظر بگیریم .
 
اصل پنجم : با سرمایه مازاد خود وارد بازار سهام شوید، نه با همه دارایی های خود .  وقتی با مازاد سرمایه خود وارد می شوید آرامش بیشتری دارید و سود و زیان ، زندگی شما را دستخوش تحول جدی نمی کند .
 
اصل ششم : نوسان را به عنوان ذات بازار و سهم بپذیرید و بپذیرید که سهم در بازار همیشه تابع نوسانات است و این نوسان ویژگی ذاتی سهام است .
 
اصل هفتم : با افراد متخصص و خبره مشورت کنید ، نظر آنها را جویا شوید .