سه شنبه 2 مرداد 1397

صندوق های مختلط

به‌طورکلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به نوع دارایی‌های تحت مالکیت طبقه‌بندی می‌شوند. برخی از آنان در سهام سرمایه‌گذاری کرده و صندوق در سهام  نامیده میشوند؛ برخی دیگر اکثر وجوه خود را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده و صندوق با درآمد ثابت  نامیده می‌شوند و تعدادی نیز در سهام و اوراق با درآمد ثابت به نسبت مساوی سرمایه‌گذاری می‌کنند و صندوق مختلط  نامیده می‌شوند.
 













 

 نسبت دارایی‌های صندوق‌های مختلط ممکن است در طول زمان تغییر یابد و یا ثابت بماند، اما عمدتاً این نسبت (سهام و اوراق با درآمد ثابت) مساوی است. این صندوق‌ها در استراتژی سرمایه‌گذاری خود با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است محافظه‌کارانه، میانه‌رو و یا تهاجمی باشند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها توصیه می‌شود حتماً به امیدنامه شرکت مراجعه کرده تا از استراتژی‌های آن‌ها و ابزارهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ مطلع شوید.

در حقیقت صندوق‌های مختلط این امکان را برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آورند تا با سرمایه‌گذاری در یک ابزار بتوانند از مزایای تنوع‌بخشی نیز بهره‌مند شوند. از جنبه‌ای دیگر می‌توان بیان داشت صندوق‌های مختلط یکی از انواع صندوق‌های درآمدی هستند. صندوق‌های درآمدی به‌طورکلی به دنبال ایجاد درآمد بوده و افزایش ارزش سرمایه‌ای در اولویت بعدی آنها قرار دارد. این صندوق‌ها اغلب بازده بالاتری از صندوق‌های بازار پول و درآمد ثابت کسب می‌کنند، اما به‌طورکلی رویکرد محافظه‌کارانه خود را حفظ کرده و عمدتاً در اوراق، با درجه اعتباری بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. ریسک این صندوق‌ها نیز نسبت به صندوق‌های در سهام کمتر است.

 

مزایا

•    این صندوق‌ها دارای مزایای هردو نوع اوراق سهام و درآمد ثابت، هستند. بدین معنی که پتانسیل کسب بازده بالاتر به‌وسیله سهام و ثبات (نوسانات قیمتی کمتر) به‌وسیله اوراق با درآمد ثابت را فراهم می‌آورند

•    دارای تنوع‌بخشی بالایی بوده و در صورت افت بازار سرمایه، زیانی کمتر از صندوق‌های در سهام متحمل می‌شوند.

•    با توجه به قابلیت ‌تغییر نسبت‌های سرمایه‌گذاری، می‌توان در هر شرایطی با به‌کارگیری استراتژی درست، از وقوع زیان جلوگیری نموده و بازده بالایی به‌ دست آورد

•    با فراهم آوردن مزایای سرمایه‌گذاری‌های مختلف، دیگر نیازی به مدیریت چند نوع ابزار نیست.

 
چه کسانی باید در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند؟
 

۱- افرادی که به دنبال ایجاد تعادل میان افزایش ارزش سرمایه‌ای، امنیت و درآمد ثابت هستند.

۲- افرادی که نسبت به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های در سهام دچار تردید هستند، زیرا این صندوق‌ها با اضافه کردن اوراق با درآمد ثابت در کنار سهام موجب کاهش نوسانات می‌شوند.

۳- این صندوق‌ها با داشتن تنوع‌بخشی بالا، بهترین گزینه برای کسانی هستند که وجوه کافی برای شروع سرمایه‌گذاری ندارند.

۴- این صندوق‌ها با داشتن ریسک کمتر می‌توانند گزینه مناسبی برای افرادی باشند که به دنبال ابزار سرمایه‌گذاری مناسب برای دوران بازنشستگی خود هستند.

۵- این صندوق‌ها بهترین انتخاب برای کسانی هستند که می‌خواهند با سرمایه‌گذاری در یک ابزار از مزایای تنوع‌بخشی نیز استفاده کنند.

۶- درنهایت، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به افرادی با ریسک‌پذیری متوسط (خواهان کسب بازده بالاتر از نرخ سود بدون ریسک) توصیه می‌شود.