یکشنبه 31 تیر 1397

۱۰ راز موفقیت در بازار سهام

باید بدانیم در بازار بورس همواره بایست روش‌هایی بکار گرفته شود که بتوانیم بیشترین سود و کمترین زیان را در معاملات خود داشته باشیم. سود و زیان برای همه هست اما مهم مدیریت نمودن اینهاست. ما باید همواره خودمان را به روز نگه داریم و تغییرات بازار را درک کنیم. طمع نکنیم و متعصبانه عمل نکنیم و به سهامی که خریده‌ایم وابسته نشویم. سهام احساس ندارد و اگر ما به صورت احساسی با آن برخورد کنیم ممکن است ضررهایی به خاطر این اشتباه داشته باشیم. اکنون شما را به خواندن مقاله ۱۰ راز موفقیت در بازار سهام دعوت می‌کنیم.
۱- تنوع سازی
تمام پول خود را در یك سهم یا در مجموعه سهام یک صنعت سرمایه‌گذاری نكنید. ترجیحا می‌توان گفت هرگز كل پول خودتان را انحصارا در بازار سهام سرمایه‌گذاری نكنید.
۲- هرگز به یك سهم تعصب نشان ندهید.
۳- همیشه حد ضرر را مشخص كرده و بكارگیرید.
چگونه شما خواهید فهمید كه تصمیم اشتباه اتخاذ كرده‌اید؟ به صورت ساده قبل از اینكه معامله‌ای انجام دهید بنویسید چه مقدار ضرر برای این سهم حاضرید تحمل كنید اگر قیمت سهم پایین بیاید. ۲ درصد، ۴ درصد، ۱۰ درصد، ۱۵درصد؟ یك حد ضرر را در ذهنتان در نظر بگیرید كه از هزینه خرید شما تا حدی پایینتر خواهد بود. اگر قیمت سهم به پایین‌تر از آن نزول كرد شما باید آن را بفروشید و از سهم خارج شوید و اگر قیمت سهم دوباره بالا رود احساس بدی نداشته باشید و متاثر نشوید.
۴- در سقف بفروشید و در كف بخرید
به نظر ساده است؟ بله اما ساده نیست برای اینكه اگر شخص از اكثریت بازار تبعیت كرده باشد، پول زیادی را در بازار از دست نخواهد داد. همیشه رازی را در نظر بگیرید كه می‌تواند موفقیت شما را در بازار سرمایه تضمین كند. هر ۶ ماه یا در هر سال قیمت سهام حدود ۳۰درصد پایین می‌آید، یعنی زمان خرید است و برعكس اشخاصی هستند كه بر اساس اخبار و شایعات قیمت سهام را بالا می‌برند كه آن زمان فروش است.
۵- ترس و طمع را از خود دوركنید.
۶- هرگز رعایت حدضرر و خروج از سهم را با میانگین کم کردن و خرید مجدد جابجا نکنید.
۷- چاقوی در حال افتادن را نگیرید.
۸- هرگز برای دریافت شایعات پولی پرداخت نكنید.
۹- استقراض پول
هرگز با پولی كه متعلق به شما نیست سهام نخرید. شما تنها باید با پول خودتان سهام خریداری كنید پولی كه در آینده نزدیك مورد نیازتان نیست و تصور نكنید كه قسمت عمده آن را در بازار از دست خواهید داد.
۱۰- زمان
این موضوع در بازار سهام بسیار مهم است اما كمتر در این مورد صحبت شده است. هر سرمایه‌گذاری از كارشناس سرمایه سوال می‌كند چه سهمی را باید بخرد. اما هرگز سوال نمی كند چه زمانی برای خرید سهام مناسب است. اگر وارد سهمی خوب شوید اما در زمان نادرست، شما ضرر خواهید كرد و اگر وارد سهم بدی شوید اما در زمان درست، ممكن است به طور تصادفی سود كنید. اگر شما سهم خوبی خریداری كنید بعد از اینكه به اندازه كافی بالا رفت شما برای یك ضرر آماده می‌شوید.