یکشنبه 21 مرداد 1397

سیگنال خرید سهام

 

سیگنال خرید سهام

 

دریافت سیگنال خرید سهام یک از روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس است. موفقیت یا عدم موفقیت شما در اعتبار سیگنال‌های دریافتی است. بسیار مهم است که بدانید گذشته شرکت یا شخصی که اقدام به ارائه سیگنال خرید سهام می‌کند چه مقدار روشن بوده است.

بعضاً افرادی تعداد زیادی سیگنال خرید سهام ارائه می‌دهند و در نهایت هرکدام که به سودآوری رسید را به سرمایه‌گذاران و عموم اعلام می‌نمایند. هیچ شکی نیست که ضرر جزئی از معاملات است ولی نکته قابل‌تأمل برآیند میانگین معاملات سوددِه (با سود نقد شده) نسبت به برآیند میانگین معاملات ضرردِه (با ضرر نقد شده) است.

 
چهار ویژگی یک سیگنال خرید سهام خوب

 

یک سیگنال خرید سهام خوب باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  قیمت خرید مشخص داشته باشد!

ممکن است سهمی در قیمت ۱۰۰۰ ریال اعلام خرید شود؛ اما با توجه به وضعیت خوب سهم قیمت به ۱۲۰۰ ریال برسد. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که سیگنال خرید سهام در قیمت ۱۰۰۰ ریال معتبر بوده و در قیمت ۱۲۰۰ ریال از اعتباری بسیار کمتری برخوردار است.

چه‌بسا مشاهده می‌شود که افرادی تا اطلاع پیدا می‌کنند که سهمی به‌عنوان سیگنال خرید سهام ارائه می‌شود سعی می‌کنند آن سهم را در هر قیمتی خریداری نمایند. (البته درصد تغییر جزئی نسبت به قیمت خرید اعلام تغییرات زیادی در اعتبار سیگنال خرید اعلام شده ندارد.)

  • زمان مشخص داشته باشد!

سیگنال خرید سهامی که در چند روز گذشته در قیمت مشخص اعلام شده است هیچ‌گاه اعتبار چندانی وجود ندارد که سرمایه‌گذار همان سیگنال خرید سهام اعلام شده در همان قیمت مشخص را چند روز بعد خریداری نماید و انتظار سودآوری داشته باشد. لذا هر سیگنال خرید اعلام شده صرفاً در زمان مشخص اعتبار دارد چه‌بسا ممکن در زمان خرید شما بعد از چند روز از تاریخ اعلام، سیگنال فروش با سود یا با ضرر سهم اعلام شود.

  • حد ضرر و حد سود مناسبی داشته باشد!

بسیار مهم است که از معاملات اشتباه با کمترین ضرر خارج شوید. چه‌بسا مشاهده می‌شود افرادی، سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید مجدد سهم در ضررها می‌کنند که در نتیجه سرمایه شما با ریسک بسیار بالایی همراه می‌شود.

مطلب بسیار مهمی که بسیار جای بحث دارد این است که هر سیگنال خرید سهام، غیر از دارا بودن حد ضرر، باید دارای حد سود هم باشد. بعضاً مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذارانی با استفاده از سیگنال خرید سهام توسط شرکت‌ها یا اشخاص دیگر یا کانال‌های تلگرامی بورسی، سهامی را خریداری می‌نمایند اما سیگنال دهنده هیچ اطلاعی در مورد حدود سهم نمی‌دهد.

  • نسبت ریسک به بازده مناسب داشته باشد!