یکشنبه 25 شهریور 1397

قیمت بازار سهم

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا قیمت سهام اغلب شرکت‏ ها در بورس از قیمت اسمی آن یعنی ١٠٠ تومان بیشتر است؟

آیا قیمتی که در بورس برای سهام تعیین می‏شود، همواره با قیمت واقعی یک سهم برابر است؟

چرا همچنان برخی از سرمایه‏ گذاران متقاضیان خرید برخی سهام، حتی به قیمت بالاتر هستند؟

هر سهم ۳ نوع قیمت دارد:

الف) انواع قیمت سهام در بازار بورس : قیمت اسمی

قیمت اسمی یک سهم، قیمتی است که قیمت اولیه سهام آن شرکت بر اساس آن تعیین میشود. براساس قانون، قیمت اسمی همه  سهم‏ها در ایران ١٠٠ تومان است. مبلغ قیمت اسمی بر روی برگه سهام درج میشود.

ب)انواع قیمت سهام در بازار بورس : قیمت بازار (قیمت معاملاتی)

قیمتی است که سهام در حال حاضر در بورس معامله میشود. اگر چه قیمت اسمی هر سهم در بورس ١٠٠ تومان است، اما سهام اکثر شرکت‏ها در بورس بر اساس قیمت اسمی معامله نمی‏شوند؛ بلکه میزان عرضه و تقاضا در یک سهم ارزش سهام را مشخص می‏کند. مثلا ممکن است بر اساس عملکرد خوب یک شرکت سرمایه‏ گذاران زیادی متقاضی سهام آن شرکت باشند؛ بنابراین قیمتش در بورس بر اساس میزان تقاضا افزایش پیدا می‏کند. حتی ممکن است این افزایش تا چند برابر قیمت اسمی هم باشد مانند شکل زیر:

در نقطه مقابل عملکرد ضعیف یک شرکت ممکن است باعث بی‏رغبتی سرمایه‏گذاران به خرید یا نگهداری سهم مذکور و در نتیجه با افزایش عرضه قیمت سهم کاهش می‏یابد و اگر این روند ادامه یابد ممکن است قیمت سهم به زیر قیمت اسمی برسد.

ج)انواع قیمت سهام در بازار بورس : قیمت ذاتی

منظور از قیمت ذاتی یک سهم ارزش واقعی آن سهم است. حال چه تفاوت بین قیمت بازار و قیمت ذاتی یک سهم وجود دارد؟ فرض کنید قیمت بازار سهم شرکت الف در حال حاضر ٢٠٠ تومان است به عبارات دیگر سهام شرکت الف با ٢٠٠ تومان در بورس قابل خرید است اما هنوز تعداد زیادی متقاضی خرید این سهم هستند. اگر از این سرمایه‏ گذاران سوال کنید که چرا قصد خرید سهام این شرکت را دارید پاسخشان این است : “به نظر ما این سهم بیشتر از٢٠٠ تومان ارزش دارد.” معنی پاسخ این است که ارزش واقعی سهام شرکت الف بیشتر از قیمت بازار این سهم است.  قیمت ذاتی یک سهم بیانگر ارزشی است که سرمایه‏گذاران برای سهم قائل هستند و ممکن است که این قیمت برای هر سرمایه‏ گذار تفاوت داشته باشد.

نکته مهم:

انواع قیمت سهام در بازار بورس که در سایت بورس دیده میشوند(قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی)، همگی قیمت‏ بازار محسوب میشوند. قیمت یک سهام در بازار بورس ممکن است برابر با قیمت ذاتی، پایین‏ تر یا حتی بیشتر از قیمت ذاتی خود در حال معامله باشد.

طبیعتا هر سهمی که قیمت بازار آن کمتر از قیمت ذاتی آن باشد، ارزش بیشتری برای خرید دارد و این قیمت ذاتی توسط تحلیلگران حرفه‏ ای بازار تعیین میگردد.