شنبه 28 مهر 1397

خطوط مقاومت و حمایت

حمایت و مقاومت از کلمه انگلیسی SUPPORT (حمایت ) و RESISTANCE (مقاومت) گرفته شده است و اصطلاحا به S (حمایت) و R (مقاومت) در تحلیل تکنیکال بکار گفته می‌شود.

نواحی حمایت به مناطقی گفته می‌شود که در این نواحی خریداران از قیمت حمایت می‌کنند و به نظر خریداران قیمت به منظقه جذابی رسیده است که باعث ایجاد جو روانی و همچنین ارزشی برای افزایش قدرت خریداران نسبت به فروشندگان در نتیجه افزایش قیمت می‌شود.
نواحی مقاومتی به مناطقی گفته می‌شود که خریدارانی که در قیمت پایینتر خرید کرده اند قصد خروج و برداشت سود خود را دارند به لحاظ روانی و ارزشی تعداد زیادی از تریدرها تشخیص می‌دهند که قیمت برای فروش مناسب است به همین دلیل سمت فروشنده نسبت به خریدار قوی تر شده و باعث ریزش بازار می‎شود.
 

حمایت و مقاومت در بازه زمانی.

هر چارتی که بررسی می‌شود باید طبق زمان همان چارت حمایت و مقاومت بررسی شود. مثلا برای چارت با تایم فریم یک ساعته حمایت و مقاومت را در همان چارت یک ساعته در نظر میگیریم . در چارت های مختلف این نواحی می‌تواند یکی باشد و می تواند که تغییر کند.

دقت کنید همیشه مناطق کلیدی تر و معتبر تر حمایت و مقاومت در چارت های با تایم فریم بالاتر مثل هفتگی و ماهانه وجود دارد. البته این موضوع باعث بی اهمیت شدن  چارت های با تایم فریم پایینتر نمی‌شود.

تبدیل حمایت به مقاومت و بالعکس

در بسیاری موارد شاهد این هستیم که حمایت و مقاومت به یکدیگر تبدیل ‌می‌شوند. مثلا یک ناحیه مقاومتی پس از شکست و رد شدن قیمت، بدلیل قدرت بالای خریدار و بالارفتن ارزش روانی و ذاتی به سطح حمایتی تبدیل شده و دیگر سطح مقاومتی نیست.
 

چند نکته در حمایت و مقاومت ها

همیشه حمایت و مقاومت را بصورت نواحی در بازه قیمتی در نظر بگیرید و یک نقطه را در نظر نگیرید

علم تکنیکال علم خیلی دقیقی نیست پس حمایت و مقاومت می‌تواند مقدار ریزی خطا داشته باشد.

هیچ ناحیه حمایتی و مقاومتی تا ابد باقی نمی‌ماند و امکان شکست آن است.

حمایت و مقاومت ها هرچقد بیشتر باعث چرخش قیمت شوند از اعتبار بیشتری برخوردارند.

همانطور که گفته شد مناطق کلیدی حمایت و مقاومت می‌توانند به هم تبدیل شوند.