تایم فریم
تایم فریم یا قاب زمانی یکی از مفاهیم اولیه در تحلیل تکنیکال و همچنین در تحلیل بنیادی میباشد. تایم فریم قابی از زمان است که بعضی وقتها آن را بازه زمانی یا فاصله زمانی نیز مینامیم. همه تحلیلگران در بازار بورس، قبل از هر چیز باید تعیین کنند که در چه فاصله زمانی میخواهند بررسیهای خود را انجام دهند. مثلا مشخص کنند که این تحلیل بنیادی مربوط به کوتاهمدت، میانمدت، یا بلندمدتمیباشد. همچنین باید مشخص کنند که ابتدا و انتهای این فاصله زمانی کدام است. هر بازه زمانی انتخاب شده نیز ممکن است متعلق به گذشته، حال و یا آینده باشد. پس تایم فریم در واقع برش یا بخشی از زمان است که تحلیلگر برای بررسی و تحلیل رفتار بازار یا رفتار یک صنعت و یا رفتار یک سهم انتخاب میکند. مثلا انتخاب سه ماهه دوم سال جاری برای یک تحلیل، همان انتخاب تایم فریم میباشد. در تحلیل بنیادی معمولا تایم فریمهای انتخابی تحلیلگر بلندمدت است اما در تحلیل تکنیکال همه تایم فریمها کاربرد دارند. تایم فریم معمول و منتخب هر تحلیلگر در تحلیل بنیادی یکساله یا چند ماهه میباشد. اما در تحلیل تکنیکال، تحلیلگران تایم فریمهای بسیار متنوعی را مورد استفاده قرار میدهند. به کمک نرمافزارهائی مثل متاتریدر، تایم فریمهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال از ۱ دقیقه تا ۱ ماهه قابل تنظیم هستند. انواع تایم فریم همانطور که در ابتدا گفتیم، تاکید ما در این مطلب از آموزش بورس بحث درباره موضوع تایم فریم در تحلیل تکنیکال است. تحلیلگران با استفاده از نرمافزار متاتریدر، از این تایم فریمها در تحلیل تکنیکال خود، بیشتر استفاده میکنند؛ یک دقیقه یا M1 یعنی تغییرات قیمت طی ۱ دقیقه ۵ دقیقه یا M5 یعنی تغییرات قیمت طی ۵ دقیقه ۱۵ دقیقه یا M15 یعنی تغییرات قیمت طی ۱۵ دقیقه ۳۰ دقیقه یا M30 یعنی تغییرات قیمت طی ۳۰ دقیقه ۱ ساعت یا H1 یعنی تغییرات قیمت طی ۱ ساعت ۴ ساعت یا H4 یعنی تغییرات قیمت طی ۴ ساعت ۱ روز یا Daily یعنی تغییرات قیمت طی ۱ روز ۱ هفته یا Weekly یعنی تغییرات قیمت طی ۱ هفته ۱ ماه یا Monthly یعنی تغییرات قیمت طی ۱ ماه بهترین تایم فریم در نرمافزارهای تحلیل تکنیکال نمودار تغییرات قیمت در هر تایم فریم با یک کندلنمایش داده میشود. اما شاید از خود بپرسید بهترین تایم فریم برای بررسی کدام است؟ این سوال اساسی و مهم بسیاری از سرمایه گذاران است. برای یافتن پاسخ به این سوال نکات متعددی را باید در نظر گرفت اما دو نکته مهم عبارتند از؛ روزانه چقدر زمان برای بررسی بازار یا سهام میتوانیم صرف کنیم؟ استراتژی ما برای بررسی بازار و سرمایه گذاری چیست؟ در مورد اول باید تعیین کنیم روزانه و یا در هر هفته چقدر وقت داریم تا بازار را بررسی کنیم؟ همچنین با تعیین نوع استراتژی باید برای سرمایه گذاری خود تایم فریم مناسبی را تعیین نمائیم. مثلا استراتژی نوسان گیری در بازارها، بیشتر مبتنی بر تایم فریمهای کوتاهتر است. همچنین استراتژی نگهداری سهام نیز بیشتر باید مبتنی بر تایم فریمهای بلندمدتتر باشد.