شنبه 12 آبان 1397

با ثبت و کنسل کردن سفارش در آتی سکه، کارمزدی کسر می‌شود؟

جواب :  کارمزد معاملات آتی صرفا با انجام معامله محاسبه می شود. چنانچه سفارشی در سیستم ثبت شود اما معامله ای انجام نشود و یا آن سفارش کنسل شود، هیچ کارمزدی منظور نمی شود. 
لازم به ذکر است که به ازای اتخاذ هر موقعیت تعهدی خرید یا فروش مبلغ 3000 هزار تومان بابت کارمزد محاسبه می گردد و اینکه این موقعیت ها نتیجهیک سفارش یا چند سفارش باشند تفاوتی در میزان کارمزد ایجاد نمی کند. برای درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه فرمایید:
کارمزد 10 معامله خرید که به صورت یک سفارش 10 تایی وارد سیستم شده است با کارمزد 10 معامله خرید که به صورت 5 سفارش 2 تایی وارد سیستم شده است برابر است. چرا که در هر دو حالت تعداد معاملات انجام شده 10 تا می باشد. با احتساب کارمزد 3000 هزار تومانی برای هر معامله، برای 10 معامله، کارمزدی برابر با  30 هزار تومان لحاظ می گردد.
برخی از معامله گران (مشتریان) تصور می کنند که کارمزد به تعداد سفارشات تعلق می گیرد؛ مثلا تصور می کنند که در مثال بالا به یک سفارش 10 تایی خرید فقط 3000 تومان کارمزد تعلق می گیرد. در واقع چنین تصوری صحیح نمی باشد. به بیان دیگر، معاملات چه به صورت  چند سفارش یک عددی و چه بصورت یک سفارش چندتایی انجام شود کارمزد یکسانی داشته و مبلغ آن به تعداد معاملات انجام شده بستگی دارد.بنابراین صرفا پس از انجام معامله از شما کارمزد کسر خواهد شد.