شنبه 3 آذر 1397

اوراق قرضه دولتی مصون از تورم (Treasury Inflation Protected Securities)

اوراق قرضه دولتی مصون از تورم (به انگلیسی Treasury Inflation Protected Securities) به اختصار  TIPS به آن دسته از اوراق قرضه‌ای گویند که فقط توسط وزارت خزانه‌داری انتشار یافته و قیمت آن همبستگی مثبتی با شاخص تورم در جامعه دارد.

این همبستگی با شاخص تورم تنها خصوصیت بارز این اوراق است و هدف از آن حفاظت دارندگان اوراق بر علیه تورم است. 
بنابراین این اوراق یکی از کم‌ریسک‌ترین اوراق برای سرمایه‌گذاری محسوب شده و سود آن (کوپن) معمولا بصورت 6 ماهه (دوره‌های 6 ماهه) پرداخت می‌شود.

نرخ سود (نرخ کوپن) در این اوراق ثابت بوده ولی از آنجایی که قیمت اسمی این اوراق با تورم کاهش یا افزایش میابد، سود پرداختی در قالب این کوپن‌ها نیز کاهش یا افزایش می‌یابند چراکه کوپن در قالب درصدی  از قیمت اسمی اوراق تعریف شده است.

در این اوراق معمولا حداقل مبلغ خرید وجود داشته و در سررسیدهای 5، 10 یا 20 ساله بفروش می‌رسند. در مقایسه با تورم این اوراق نوسان نداشته و در نتیجه آن دسته از سرمایه‌گذارانی که این اوراق را قسمتی از پرتفوی خود کرده‌اند دارای پرتفویی با نوسان پایین‌تر می‌باشند.

این اوراق برای مناطق یا کشورهایی که دارای تورم بالا می‌باشند بسیار مناسب تلقی می‌شود، بخصوص در زمانیکه سرمایه‌گذار انتظار افزایش تورم در ماه‌های آتی را داشته باشد.