شنبه 17 آذر 1397

الگوی پرچم مستطیل و پرچم مثلث

الگوی پرچم از جمله‌ الگوهای کوتاه‌مدت ادامه‌دهنده روند است. این الگو نشان‌دهنده تثبیت روند قبل از ادامه روند خواهد بود. معمولا قبل از الگوی پرچم یک افزایش قیمت شارپ یا افت سنگین با حجم معاملات بالا رخ می‌دهد و میانه یک روند را مشخص می‌کند.

نمونه الگوی پرچم مستطیل:

پرچم مستطیل

نمونه الگوی پرچم مثلث:

پرچم مثلث

۱ – حرکت شارپ: برای جستجوی یک الگوی ادامه دهنده روند، ابتدا باید یک روند وجود داشته باشد. قبل از الگوی پرچم، یک حرکت صعودی شارپی یا یک نزول با حجم سنگین ( و گاهی اوقات با یک گپ) روی می‌دهد. این حرکت قیمت معمولا نشانگر پایه پرچم خواهد بود.

۲ – میله پرچم: فاصله بین اولین حمایت یا مقاومت تا بالا یا پایین پرچم را میله پرچم می‌گویند. صعود شارپی قیمت (یا نزول شدید در هنگام روند نزولی) که میله پرچم را شکل می‌دهد می‌بایست خط روند یا یک منطقه حمایت و مقاومت را بشکند. خطی که از ناحیه شکست شده به سمت بالای پرچم گسترش می‌یابد میله پرچم را شکل می‌دهد.

۳ – پرچم مستطیل: یک مستطیل کوچک است که شیب آن برخلاف روند قبلی است. اگر روند قبلی صعودی است، شیب مستطیل می‌بایست به سمت پایین و اگر روند نزولی است، شیب مستطیل می‌بایست به سمت بالا باشد. چون پرچم‌ها در زمان کوتاهی شکل می‌گیرند قیمت‌ کافیست در بین دو خط حرکت کند.

۴ – پرچم سه‌گوش: یک مثلث متقارن است که با پهنا شروع می‌شود و شکلی همانند مخروط پیدا می‌کند و شیب آن معمولا خنثی است. گاهی اوقات نقاط بالا و پایین مشخصی وجود ندارد تا بتوان از آنها خطوط روند را رسم کرد و خطوط روند همگرا باید حرکات قیمت را در برداشته باشد.

۵ – مدت زمان: الگوی پرچم مستطیل و مثلث بطور کلی الگوهایی کوتاه‌مدت هستند که در بازه زمانی ۱ تا ۱۲ هفته شکل می‌گیرند. اختلاف‌نظرهایی روی بازه زمانی وجود دارد و برخی از افراد، الگو را در بازه ۸ هفته‌ای معتبر می‌دانند. در حالت ایده‌آل، این الگوها در بازه‌ای بین ۱ تا ۴ هفته مشخص می‌شوند. وقتی سن الگوی پرچم به بیش از ۱۲ هفته‌ برسد، باید آنرا یک الگوی مستطیل دانست. الگوی پرچم مثلثی با سن بیش از ۱۲ هفته نیز باید به عنوان مثال مثلث متقارن در نظر گرفت. در اعتبار الگوهایی که بین ۸ تا ۱۲ هفته تکمیل می‌شود شک و شبهه وجود خواهد داشت.

۶ – شکست: در یک روند صعودی، با تشکیل پرچم مستطیل یا پرچم مثلث و شکست ناحیه مقاومت در بالای الگو، سیگنال قطعی ادامه‌دار بودن روند قبلی صادر می‌شود. از طرف دیگر وقتی روندی نزولی حاکم است و الگوی پرچم شکل می‌گیرد، شکست حمایت در زیر الگو، سیگنال قطعی ادامه‌دار بودن روند نزولی خواهد بود.

۷ – حجم معاملات: حجم معاملات می‌بایست در زمان حرکت قیمت به سمت میله‌ پرچم افزایش داشته باشد. حجم معاملات سنگین در زمان شکست حمایت (در روند نزولی) و یا مقاومت (در روند صعودی) به الگو اعتبار می‌بخشد و احتمال ادامه‌دار بودن روند را تشدید می‌کند.

۸ – اهداف قیمت: طول میله پرچم می‌تواند به حمایت و یا مقاومت شکسته شده اضافه شود تا هدف تقریبی قیمت مشخص گردد.

با وجودیکه الگوی پرچم مثلث و مستطیل الگوهایی متداول هستند، دستورالعمل شناسایی آنها نباید آسان گرفته شود. مهم است بدانید الگوهای پرچم مثلث و مستطیل بعد از یک صعود یا نزول شارپی شکل می‌گیرند. بدون یک حرکت شارپی قیمت، اعتبار این الگوها زیر سوال می‌رود و معامله در این شرایط با ریسک زیادی همراه خواهد بود. به حجم معاملات در زمان حرکت اولیه، تثبیت قیمت و ادامه حرکت قیمت برای تشخیص اعتبار الگو توجه کنید.