یکشنبه 18 آذر 1397

الگوی مستطیل

الگوی مستطیل الگویی ادامه‌دهنده است که به عنوان یک محدوده رنج شکل می‌گیرد. دو قله برابر و دو کف برابر کافیست تا این الگو به آسانی تشخیص داده شود.
قله‌ها و کف‌ها می‌توانند به هم وصل شوند تا خطوط بالا و پایین مستطیل مشخص گردد. الگوهای مستطیل گاهی با نام “محدوده رنج” و یا “محدوده تثبیت قیمت” نیز نامیده می‌شوند.
تشابه زیادی بین الگوی مستطیل و الگوی مثلث متقارن وجود دارد. گرچه هر دو الگو معمولا الگوهایی ادامه‌دهنده هستند، با این حال می‌توانند نقاط بالا و پایین قابل توجه در روندها را نمایان کنند. در الگوی مستطیل همانند مثلث متقارن، تا زمانی که یک شکست رخ نداده، الگو را نباید تکمیل شده دانست. گاهی اوقات نشانه‌هایی از مسیر قیمت مشاهده می‌شود اما تشخیص مسیر شکست و حرکت معمولا پیش از موعد مقدور نیست.

نمونه الگوی مستطیل:

الگوی مستطیل

۱ – روند: برای واجد شرایط شدن به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده، یک روند قبلی می‌بایست موجود باشد. در حالت ایده‌آل، می‌بایست از عمر روند چندماه گذشته باشد ولی نه آنقدر که روند کاملا بالغ شود. هرچقدر روند بالغ‌ و کامل‌تر باشد، احتمال ادامه‌دهنده بودن الگو کم می‌شود.

۲ – چهار نقطه: حداقل دو نقطه بالا (دو قله مساوی) برای تشکیل خط مقاومت و دو نقطه پایین ( دو کف مساوی) برای تشکیل خط حمایت لازم است. لازم نیست کف‌ها و سقف‌ها کاملا با هم برابر باشند و تساوی در حد معقولانه کافیست. ترجیحا بهتر است سقف‌ و کف‌ها یک‌در‌میان شکل بگیرد.

۳ – حجم معاملات: برخلاف مثلث متقارن، الگوی مستطیل یک الگوی حجم استاندارد ندارد. گاهی اوقات حجم در حین تشکیل الگو کاهش می‌یابد ولی از طرف دیگر در زمانی که قیمت بین مقاومت و حمایت در نوسان است حجم نیز بالا و پایین می‌شود. همچنان که الگو در حال تکمیل است، در مواقعی نادر شاهد افزایش حجم خواهیم بود. اگر حجم کاهش یابد، بهتر است به میزان حجم در هنگام شکست خط مقاومت یا حمایت دقت کنیم.
اگر حجم نوسان داشته باشد، باید توجه داشت کدام حرکت قیمت با حجم بیشتری همراه است (حرکت به سمت بالا یا پایین) و بر این اساس مسیر شکست قیمت را با احتمال بیشتری پیش‌بینی کرد. (حرکت پرقدرت قیمت در هرسمت با حجم بالا می‌تواند نشانه‌ای از شکست آن سطح باشد.)

۴ – مدت زمان: الگوی مستطیل می‌تواند در چندماه یا چندهفته گسترش یابد. اگر الگو در کمتر از ۳ هفته شکل گیرد، معمولا به عنوان الگوی پرچم ادامه‌دهنده در نظر گرفته می‌شود. در حالت ایده‌آل، الگوی مستطیل در بازه‌ای ۳ ماهه شکل می‌گیرد.
بطور کلی هرچقدر الگو طولانی‌تر باشد، شکست (breakout) قابل توجه‌تری در انتظار خواهد بود. بنابراین هدف قیمت الگویی ۳ ماهه معمولا در حدود پیش‌بینی شده (فاصله بین کف و سقف مستطیل) خواهد بود ولی الگویی ۶ ماهه به احتمال قوی به قیمتی فراتر از هدف خود خواهد رسید.

۵ – مسیر شکست: مسیر حرکت بعدی می‌تواند تنها بعد از شکست سطح تشخیص داده شود. همانند مثلث متقارن، الگوهای مستطیل ذات خنثی دارند و مسیر حرکت قیمت به سطحی که شکسته می‌شود بستگی دارد. حجم معاملات گاهی می‌تواند نشانه‌ای برای پیش‌بینی مسیر قیمت باشد ولی در نهایت، فقط باید به این توجه داشت که قیمت کدام سطح را می‌شکند؟ (مقاومت یا حمایت)

۶ – تایید شکست: برخی افراد، تثبیت قیمت به اندازه ۳ درصد در بالا یا پایین سطح شکسته شده و یا ماندگاری قیمت، سه روز در بالای آن سطح را به عنوان تاییدی بر شکست (breakout) می‌دانند.

۷ – پولبک: یکی از اصول کلی تحلیل تکنیکال، تبدیل شدن سطوح حمایت و مقاومت شکسته شده به یکدیگر است. در این الگو نیز سطح شکسته شده به عنوان نقش معکوس خود عمل می‌کند (اگر مقاومت بوده، تبدیل به حمایت می‌شود و بالعکس) . گاهی اوقات پس از شکست قیمت، قیمت به سطح شکسته شده اصطلاحا پولبک می‌زند و مجددا به حرکت خود در جهت سطح شکسته شده ادامه می‌دهد.

۸ – هدف قیمت: هدف تخمینی از طریق محاسبه ارتقاع الگو و اضافه کردن آن به سطح شکست بدست می‌آید.

الگوی مستطیل نشان‌دهنده یک محدوده رنج است که خریداران و فروشندگان در آن در حال نبرد هستند. وقتی قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، خریداران با افزایش فشار خرید باعث رشد قیمت می‌شوند و وقتی قیمت به مقاومت نزدیک می‌شود، فروشندگان با سفارشات فروش مانع رشد بیشتر قیمت می‌شوند. معامله‌گران زیرک گاهی اوقات در محدوده‌های رنج قیمت، نزدیک حمایت خرید می‌کنند و فروش را نزدیک محدوده مقاومت می‌گذارند.

در نهایت یکی از گروه‌های خریداران یا فروشندگان خسته می‌شوند و برنده میدان با شکست سطح حمایت یا مقاومت مشخص می‌شود. مهم است بدانید که الگوی مستطیل الگویی خنثی است و فقط زمانی می‌توان یک گروه را برنده نهایی نامید که یک شکست معتبر در محدوده حمایت یا مقاومت رخ دهد.