یکشنبه 18 آذر 1397

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان و دسته یک الگوی ادامه دهنده صعودی است که یک دوره تثبیت قیمت را نشان می‌دهد که به یک شکست قیمت (فرار به سمت بالا) منتهی می‌گردد. این الگو توسط ویلیام اونیل (William O’Neil) در سال ۱۹۸۸ در کتاب “How to Make Money in Stocks” معرفی شد.

همانطور که از نام آن مشخص است، دو بخش در این الگو مشخص است: فنجان و دسته. فنجان بعد از یک افزایش قیمت شکل می‌گیرد و مانند یک کاسه یا کف گرد است. وقتی فنجان تکمیل شد، یک محدوده رنج قیمت در سمت راست الگو شکل می‌گیرد که همان دسته فنجان است. متعاقب آن، شاهد شکست قیمت از دسته فنجان، سیگنال ادامه روند قبلی را صادر می‌کند.

نمونه الگوی فنجان:

الگوی فنجان

۱- روند: برای اینکه این الگو به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده تایید شود، یک روند قبل از آن باید وجود داشته باشد. در حالت ایده‌آل، روند باید چندماه عمر داشته باشد ولی از طرف دیگر خیلی بالغ نشده باشد. هرچقدر روند بالغ و بیش از حدطولانی باشد، شانس وجود الگویی ادامه‌دهنده و پتانسیل رشد آن کاهش می‌یابد.

۲ – فنجان: فنجان باید شکلی مشابه “U” و فرمی شبیه کاسه یا کف گرد داشته باشد. اگر شکل الگو شبیه “V” بود، خیلی تیز به حساب می‌آید. هرچقدر کف فنجان حالت خمیدگی بیشتری شبیه “U” داشته باشد، اطمینان بیشتری از تثبیت قیمت و حمایت معتبر کف فنجان خواهیم داشت. الگوی ایده‌آل، دو قله مساوی در دو طرف فنجان خواهد داشت، اما اگر هم دو قله کاملا مساوی نبود، اعتبار الگو زیر سوال نمی‌رود.

۳ – عمق فنجان: در یک الگوی ایده‌آل، عمق فنجان باید یک سوم یا کمتر از حرکت قبلی قیمت باشد. اما در یک بازار با واکنش‌های افراطی، اصلاح قیمت می‌تواند از یک سوم تا دوم نیز شود. در شرایط افراطی، حداکثر اصلاح می‌تواند تا دوسوم افزایش داشته باشد که مطابق با تئوری داو نیز هست.

۴ – دسته فنجان: بعد از اینکه نقطه بالایی سمت راست الگو شکل گرفت، شاهد یک پولبک خواهیم بود که دسته فنجان را می‌سازید. گاهی اوقات این دسته به پرچم مستطیل یا پرچم مثلث شباهت دارد که دارای شیب نزولی است. در سایر مواقع، فقط یک پولبک کوتاه است.
دسته فنجان نشان‌دهنده منطقه تثبیت نهایی/ پولبک قبل از شکست بزرگ است و احتمال دارد به اندازه یک سوم از عمق فنجان، قیمت را اصلاح کند (معمولا بیش از یک سوم نیست) هرچقدر اصلاح کوچکتر باشد، الگو دارای قدرت صعودی بیشتر و شکست با اهمیت بالاتری خواهد بود. گاهی اوقات احتیاط حکم می‌کند منتظر شکست خط مقاومت که معادل لبه فنجان است بمانیم.

۵ – مدت زمان: شکل‌گیری الگوی فنجان می‌تواند از ۱ تا ۶ ماه باشد، گاهی اوقات روی نمودار هفتگی این میزان طولانی‌تر است. مدت زمان شکل‌گیری دسته فنجان از یک هفته تا چند هفته و در حالت ایده‌آل ۱ تا ۴ هفته است.

۶ – حجم معاملات: در زمان شکست مقاومت، شاهد یک افزایش قابل توجه در حجم معاملات خواهیم بود.

۷ – هدف قیمت: با اندازه‌گیری فاصله لبه فنجان (بالاترین نقطه) و کف فنجان، میزان رشد قیمت بعد از شکست مقاومت بدست می‌آید.

همانند بسیاری از الگوهای قیمتی دیگر، مهم است اصول این الگو را بیش از جزییات در نظر بگیرید. فنجان شکلی کاسه مانند دارد و دسته یک پولبک کوتاه است که منتهی به شکست مقاومت می‌شود که با افزایش حجم همراه است.