شنبه 1 دی 1397

استراتژی سرمایه‌گذاری شما چیست؟

برای اینکه فکری به حال پول نقد یا سایر دارایی‌هایتان کرده باشید، می‌توانید گزینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. سپرده‌گذاری در بانک، خرید انواع دارایی‌های فیزیکی از قبیل طلا و املاک و خودرو، خرید انواع ارز و دارایی‌های مالی مانند اوراق بهادار، اوراق مشارکت، خزانه یا اینکه خودتان کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده تا از محل درآمدهای آن سود کسب کنید.

 

برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند به‌صورت غیرمستقیم و از طریق ابزارهای متنوع سرمایه‌گذاری و در قالب انواع صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

  مجددا تاکید می شود که هنگام سرمایه‌گذاری صرفا به دانش مالی خود تکیه نکنید و ابتدا وضعیت و میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسید سپس با تعیین یک استراتژی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری کنید  

فراموش نکنید هر نوع سرمایه‌گذاری دارای ریسک‌ و بازده‌های متفاوتی است؛ با این وجود ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری و دارایی باعث می‌شود ریسک سرمایه گذاری شما کم گردد.

گفتنی است گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری محاسن و همچنین ریسک‌ و معایب مخصوص به خود را دارند که هر سرمایه‌گذار باید با در نظر گرفتن اهداف و شرایط خاص خود اقدام به انتخاب آن‌ها برای سرمایه‌گذاری کند. شما باید در مورد نوع سرمایه‌گذاری که انجام می‌دهید، به‌خوبی آگاهی داشته باشید وقبل از هر کاری استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تعیین کنید.

یک فرد بازنشسته ۷۰ ساله احتمالا ترجیح می دهد سرمایه گذاری با ریسک کم انجام دهد و صرفا ارزش پول خود را حفظ کند، یا یک فرد جوان ممکن است ریسک‌پذیری بیشتری داشته و در بازار سهام و اوراق مشتقه سرمایه‌گذاری کند. یک زوج جوان ۳۰ ساله ممکن است برای پس‌انداز دوران بازنشستگی یا پشتیبانی از فرزندان خود به صورت ماهانه و مستمر مبالغی را برای یک دوره بلندمدت ۲۵ ساله سرمایه‌گذاری کنند.

یک فرد که بدهی بالا دارد و درآمد بالایی هم ندارد، ممکن است برای کاهش استرس ناشی از مسائل مالی، بخشی از سرمایه‌ اش را بفروشد و از بدهی‌هایش کم کند. یک فرد میلیونر شاید تریجیح دهد سرمایه اش را در بازارهای مختلف توزیع کند تا از مزایای هر کدام جداگانه بهره مند شود و ریسک خود را هم کم کند.

پس جهت تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری، ابتدا باید خودتان را بشناسید؛ یعنی هم اهداف و هم ویژگی‌های شخصیتی و روحیات خود را بشناسید. برخی از فاکتورهایی که پیش از سرمایه گذاری باید در نظر بگیرید وضعیت درآمد و میزان ثبات آن، میزان ثروت و افق زمانی مورد نظرتان، وضعیت شغلی و محیط کسب‌وکارتان، تعهدات و بدهی‌هایی که در آینده دارید، میزان دانش خود از سرمایه‌گذاری، ویژگی‌ها و تمایلات شخصی و میزان ریسک‌پذیری‌تان است.

مجددا تاکید می شود که هنگام سرمایه‌گذاری صرفا به دانش مالی خود تکیه نکنید و ابتدا وضعیت و میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسید سپس با تعیین یک استراتژی مناسب اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.