دوشنبه 3 دی 1397

سرمایه‌گذاری هدفمند چه الزاماتی دارد؟

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید چرا داشتن هدف برای رسیدن به موفقیت مهم است؟ احتمالا می‌دانید هدف نقطه شروع چرخه بین آنچه در ذهنتان می‌بینید تا آنچه در دنیای واقعی به دست می‌آورید، است. همه دوست دارند موفق باشند، اما فقط افراد کمی هستد که می‌دانند چگونه باید به این خواسته برسند. به همین علت است که مثلاً در حوزه دارایی پنج درصد مردم مالک ۷۰ درصد ثروت دنیا هستند! برای موفقیت باید بها پرداخت. همه می‌خواهند موفق شوند، اما فقط کسانی که تصمیم جدی دارند، حاضرند بهای آن را بپردازند.

 

برای اینکه با معنای هدف‌گذاری بیشتر آشنا شوید، یک مثال می‌زنیم. من عید امسال هدف‌گذاری کردم: تا پایان تاریخ X درآمدم Y می‌شود؛ اما رسیدن به آن سخت می‌شود، زیرا: «نمی‌دانیم چطور به آن باید برسیم؟»، «چطور باید پیش برویم؟»، «اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم چیست؟» و... درست در همین زمان است که به هدف‌گذاری نیاز داریم.

  اغلب افراد می‌دانند که سرمایه‌گذاری یک‌شبه به سود منجر نمی‌شود و کاری آینده‌نگرانه است که هدف دور دست را نشانه می‌رود  

سرمایه‌گذاری هم راهی برای کسب ثروت است؛ در واقع می‌توانیم کسب ثروت را هدف قرار دهیم؛ اما راه رسیدن به این هدف چیست؟

اغلب افراد می‌دانند که سرمایه‌گذاری یک‌شبه به سود منجر نمی‌شود و کاری آینده‌نگرانه است که هدف دور دست را نشانه می‌رود. سرمایه‌گذاری مثل یک هواپیمای قاره‌پیماست، نه تفنگ آب‌پاش با بُرد مفید ۳۰ سانتی‌متر. این کار صبر و حوصله می‌خواهد. باید تا جایی که می‌توانید از بازار اطلاعات کسب کنید و در نهایت با اتخاذ استراتژی‌، ریسک باخت سرمایه‌ خود را به حداقل برسانید. هر سرمایه‌گذاری‌ نیازمند صرف کردن زمان و خرج کردن پول و ارائه‌ خدمات است که قرار است تمام این‌ها با دریافت سود مالی جبران شوند. اگر کار کرده، حقوق ثابت دریافت می‌کنید و زیر بار قرض‌وقوله نیستید و آن‌قدر پول در حساب بانکی‌تان موجود است که خیالتان از سه ماه آینده راحت باشد، می‌توانید به یک کارگزاری معتبر مراجعه کرده و سهام شرکتی را بخرید که ثبات داشته باشد. اگر خودتان هم اطلاعات چندانی از خریدوفروش سهام در بازار سرمایه ندارید، می‌توانید این کار را به متخصصان سرمایه‌گذاری بسپارید.

بد نیست بدانید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هم چند سالی می‌شود که طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. این‌ها نهادهایی هستند که براساس تشخیص افراد متخصص در حوزه‌ سرمایه‌گذاری، با سرمایه‌ مردم اوراق بهادار می‌خرند و سود حاصل از خرید این اوراق را به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کنند و البته سازوکار مطمئنی هم دارند، زیرا تضمین بازگشت سود و اصل سرمایه را هم می‌دهند.

وقتی پای سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، یکی از اشتباه‌ترین تصمیم‌ها این است که بروید پولتان را در جایی خرج کنید که هیچ‌چیزی درباره آن نمی‌دانید. برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن، بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که هم سابقه قابل‌توجهی دارد و هم حٌسن‌شهرت آن باعث می‌شود تا خیالتان از بابت بازگشت سود و اصل سرمایه‌ آسوده باشد.

بنابراین برای یک سرمایه‌گذاری هدفمند این موارد را در نظر داشته باشید:

  1. متخصص را در کنار خود داشته باشید 
    اگر دانش کافی از بازار سرمایه ندارید، مدیریت دارایی‌تان را به افراد متخصص بسپارید.
  2. کارگزار با سابقه و معتبر را انتخاب کنید 
    فقط در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که حسن‌شهرت و سابقه درخشانی دارند.
  3. مشاوره تخصصی بگیرید 
    پیش از تصمیم‌گیری و اقدام، اطلاعاتتان را از طریق مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس ارتقاء دهید.
  4. بلند مدت نگاه کنید 
    برای کسب حداکثر بازدهی، نگاه بلند مدت داشته باشید.
  5. فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بررسی کنید 
    سهام شرکت‌های مختلف را بررسی و چیدمانی از بهترین آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.