چهارشنبه 5 دی 1397

فعالیت در بورس چقدر درآمد دارد؟

میزان کسب سود در بازار سرمایه به عوامل زیادی از جمله مهارت، تجربه و سرمایه شما بستگی دارد؛ اما می‌توان گفت اگر سرمایه‌گذاری را از ابتدا و به صورت اصولی فرا بگیرید یا از نظرات مشاوران خبره بهره‌مند شوید، هیچ بازاری را سودآورتر از بورس پیدا نخواهید کرد!

 

همان‌طور که اشاره شد برای کسب درآمد از بورس نیازمند «مهارت»، «تجربه» و «سرمایه» هستید. اگر مهارت و تجربه ندارید، می‌توانید با استفاده از یک مشاور مالی مشکل را حل کنید. درباره سرمایه هم نباید چندان نگران باشید. برای سرمایه‌گذاری در بورس حتما نباید چند صد میلیون تومان پول داشته باشید، بلکه با مبالغ کم حتی یک میلیون تومان هم می‌توانید فعالیت در بورس را آغاز کنید.

کسانی درآمد بیشتری از بورس بدست می‌آورند که در نخستین گام، یک کارگزار حرفه‌ای و با تجربه را انتخاب کنند، سپس سرمایه‌شان را با استفاده از مشاوران خبره به گردش درآورند. بنابراین هر چه این موارد را دقیق‌تر رعایت کرده و البته سرمایه‌ بیشتری هم داشته باشید، درآمد بیشتری هم بدست می‌‌آورید

یک نکته را هم نباید فراموش کنید! کسب درآمد و سود بدون پذیرفتن میزان مشخصی از ریسک امکان‌پذیر نیست. در هر سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود، میزان مشخصی از ریسک وجود دارد؛ اما روش‌های علمی وجود دارد که می‌توان به‌واسطه آن‌ها ریسک را کاهش داد.

توجه به تغییرات شاخص بهترین المان برای تخمین متوسط سود افراد از طریق سرمایه‌گذاری در بورس است.

نمودار بازدهی سالانه شاخص در 9 سال اخیر

بد نیست بدانید اگر شاخص بورس در دوره زمانی یک ساله 20 درصد رشد داشته باشد، یک فرد حرفه‌ای با استفاده از مشاوره‌ افراد خبره می‌تواند حداقل تا دو برابر این رقم، یعنی 40 درصد هم سود بدست بیاورد. دقت داشته باشید، با توجه به شرایط مختلفی که بر بازار سرمایه حاکم می‌باشد، درآمد بورس متفاوت است. به عنوان مثال از شهریور1391 تا دی‌ماه سال 1392 در یک بازه زمانی 1.5 ساله، شاخص بورس از حدود 24 هزار واحد با رشد 370 درصدی به حدود 89 هزار واحد رسید. در مقابل از دی ماه سال 1392 تا دی ماه سال 1394 در یک بازه زمانی دو ساله با 31 درصد افت مواجه شده است؛ به همین علت است که می‌گوییم درآمد بورس را نمی‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد.

نباید فراموش کرد عوامل متعددی نظیر تحولات سیاسی، اقتصادی و عملکرد شرکت‌های بورسی بر بازدهی شاخص بورس تاثیرگذار است.