سه شنبه 4 دی 1397

درجات ریسک‌پذیری و گزینه‌های سرمایه‌گذاری

افراد ریسک‌‌پذیر به‌دلیل بالا بودن میزان بازدهی مورد انتظارشان، معمولا به سرمایه‌گذاری‌هایی در بازار پول و بازار بدهی مانند سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در اوراق صکوک و اوراق مشارکت و... تمایل ندارند. این دسته از افراد عموماً سرمایه‌گذاری در بورس را ترجیح می‌دهند، بنابراین تجزیه‌وتحلیل و تعیین ریسک سرمایه‌گذاری برای این گروه از سرمایه‌گذاران بسیار اهمیت دارد.

 

افراد ریسک‌‌پذیر به‌دلیل بالا بودن میزان بازدهی مورد انتظارشان، معمولا به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در اوراق صکوک و اوراق مشارکت و... تمایل ندارند

در مقابل، افراد ریسک‌گریز بیشتر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی یا خرید اوراق مشارکت هستند، چون این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها تقریباً هیچ‌گونه ریسکی را متوجه آن‌ها نمی‌کند و بازدهی‌اش، تضمین‌ شده است.

گروه سوم هم افراد بی‌تفاوت به ریسک هستند، افرادی که به دلایل مختلف، هیچ عکس‌العملی نسبت به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ریسک‌های مترتب بر آن از خود نشان نمی‌دهند.

نکته مهم آن است که گروه اول که ریسک‌پذیر بوده و بازار سهام را انتخاب می‌کنند نیز روحیات و تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند و می‌توان آن‌ها را به سرمایه‌گذار پرریسک، دارای ریسک متوسط و ریسک‌گریز تقسیم‌بندی کرد که هر گروه در بازار سهام براساس روحیات خود به گروه‌هایی از سهام یا ابزارهای مالی مرتبط متمایل می‌شوند.