یکشنبه 7 بهمن 1397

موج سواري در بورس

موج سواری در بورس اصطلاحا به حالتی از خرید و فروش در بورس اطلاق می شود که در آن حالت، فرد موج سوار اقدام به خرید و فروش نوسانی می کند (نوسان گیری) به این ترتیب که اقدام به خرید سهام در قیمت کف و فروش آن در افزایش بعدی می نماید.

نکته بسیار مهم در نوسان گیری و موج سواری تشخیص درست زمان خرید و فروش است. افراد موج سوار باید دارای ریسک پذیری بسیار بالایی باشند. این روش نیازمند تجربه بسیار کافی بوده و همچنین نیازمند شناخت بسیار دقیق از سهم می باشد.

در واقع، موج سوار باید با در نظر گرفتن پارامترهای خرد و کلان، حدس بزند که قيمت سهم مورد نظر در کوتاه مدت بالا (يا پائين) خواهد رفت و بر همان مبنا نسبت به خريد (يا فروش) آن سهم اقدام کند و پس از مدتی که تغییر مورد نظرش ایجاد شد، نسبت به فروش (يا خريد) آن اقدام کند. موج سوار با اين روش ممکن است بازده قابل توجهی بدست آورد. البته برای اينکار بايد تخصص و تجربه زياد و بخصوص آشنائی کامل با وضعيت و مدل رفتاری سهم شرکت مورد نظر داشت. در غير اين صورت، موج بر موج سوار، سوار خواهد شد!

موج سواری دارای موافقان و مخالفان خاص خود می باشد. مخالفان موج سواری معتقدند که دلیل ایجاد موج، انتشار اطلاعات غلط و بی پایه و به اضطراب انداختن سهامدار جزء (با خبر منفی) برای پایین آوردن قیمت سهم، یا تشویق به خرید ایشان (با خبر مثبت) و بالا بردن قیمت کاذب سهم است.

ولی موافقان موج سواری دلایل ایجاد موج را مستقل از عمل موج سواری می دانند و معتقدند که عمل موج سواری یک عمل حرفه ایی بوده و با روح بورس منافاتی ندارد. گروه موافقان معتقدند که خریدار و فروشنده با طیب خاطر و با اطلاع کامل از همه شرایط اقدام به خرید و فروش می کند و تنها تفاوت خریداران و فروشندگان در تشخیص زمان خرید و فروش می باشد. اینان معتقدند که این کار برخلاف نظر مخالفان، دلالی (به معنای بدی که در ایران رایج است!) نيست و کار منفی نمی باشد . به افرادی که از اين روش استفاده مي کنند،speculator گويند که به معنای «حدس زننده» است و برخی به نادرست اين لغت را «سفته باز» ترجمه کرده اند تا به آن بار منفی بدهند و می گویند اين کار ماهيتا هيچ تفاوتی با خريد بلند مدت سهام ندارد و هيج اشکالی به آن وارد نيست.

البته یه موضوعی پر واضح است که:
اينکه فردی سهمی را بخرد و سپس تلاش کند با جوسازی، معاملات صوری و ساير روشهای غير واقعی، بازار را در مورد آن سهم به اشتباه بيندازد تا بتواند سهم را در قيمت بالاتری بفروش برساند. اين کار اخلاقا، شرعا و قانونا خلاف است و درآمد ناشی از آن نیز حرام است و در واقع اين کار شکلی از کلاهبرداری است و در همه کشورهای دنيا مجازات سختی دارد. فرقی هم نمی کند که اين کار توسط شرکتهای بزرگ، سرمايه گذاريها يا سهامداران کوچک و يا مجموعه ای از آنها انجام شود، در هر حال جرم بوده و قابل پيگرد است. متاسفانه در بازار بورس ما بدليل عمق کم بازار و عدم شفافيت در سالهای گذشته اين امر بقدری رايج بوده است که قبح آن بشدت کاهش يافته است.