شنبه 22 دی 1397

تعریفی از تایم فریم در تحلیل تکنیکال

تعریفی از تایم فریم(دوره زمانی) در تحلیل تکنیکال
مقالهحرفه ای
۵۵۵

تایم فریم و یا دوره زمانی در واقع بیانگر این نکته است که هر قسمت از نمودار بیانگر یک دوره زمانی است. این دوره‌های زمانی یا همان تایم‌فریم‌ها یکی از مفاهیم اولیه در تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی هستند که درک کاربرد آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

به‌طور مثال در نمودار با تایم‌فریم هفتگی، هر نقطه، میله یا شمع روی نمودار بیانگر یک هفته و در نمودار با تایم‌فریم ماهانه، هر نقطه یا شمع روی نمودار بیانگر یک ماه از معاملات سهام است.

می‌توان گفت همه تحلیلگران در بازار بورس، قبل از هر چیز باید تعیین کنند که در چه فاصله زمانی می‌خواهند بررسی‌های خود را انجام دهند. به‌عنوان مثال باید مشخص کنند که این تحلیل مربوط به کوتاه‌مدت، میان‌مدت، یا بلندمدت است. همچنین باید مشخص کنند که ابتدا و انتهای این فاصله زمانی کدام است. هر بازه زمانی انتخاب شده نیز ممکن است متعلق به گذشته، حال یا آینده باشد. پس تایم‌فریم در واقع برش یا بخشی از زمان است که تحلیلگر برای بررسی و تحلیل رفتار بازار یا صنعت یا رفتار یک سهم انتخاب می‌کند. برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر توجه کنید. با توجه به شکل زیر، انواع تایم‌ها و نحوه انتخاب آن‌ها آورده شده است.