شنبه 22 دی 1397

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال
مقالهحرفه ای
۹۲۵

زمانی که درباره تحلیل تکنیکال صحبت می‌کنید، توجه به خطوط حمایت و مقاومت اهمیت بسیار زیادی دارد. این خطوط ارائه‌ دهنده نقاط اتصال مهمی هستند که در آن‌ها نیروهای عرضه و تقاضا به هم می‌رسند‌. حمایت از وصل کردن نقاط حداقلی(مینیمم) و مقاومت از وصل کردن نقاط حداکثری(ماکزیمم) به دست می‌آید. همان‌طور که می‌دانید‌ هرگاه تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها بالا می‌روند و هرگاه عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها پایین می‌آیند و هنگامی‌که عرضه و تقاضا برابر باشند، قیمت‌ها نیز همگام با مبارزه خریداران و فروشندگان به آهستگی بالا و پایین می‌روند‌. در ادامه بیشتر درباره دو مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال خواهید خواند.

 

حمایت:

سطوحی که برای خریداران از جذابیت خاصی برخوردار است و با رسیدن قیمت به این سطح با افزایش تقاضا روبه‌رو هستیم که این افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود. در واقع در این سطوح میزان تقاضا بر میزان عرضه فزونی یافته و بر آن غلبه می‌کند که نتیجه این پیروزی به‌صورت افزایش قیمت‌ها و ادامه روند صعودی قابل‌ مشاهده است.

مقاومت:

سطوحی که برای فروشندگان از جذابیت خاصی برخوردار بوده و با رسیدن قیمت به این سطح معامله‌گران اقدام به عرضه شدید می‌کنند. در واقع در این سطوح میزان عرضه بر تقاضا افزایش‌یافته و همین امر موجب کاهش قیمت و ادامه روند نزولی می‌شود.

تشخیص اعتبار حمایت یا مقاومت

برای رسم یک خط حمایتی باید بدانیم که ما همواره یک محدوده حمایتی خواهیم داشت و نقطه حمایتی تعریف دقیقی ندارد، بدین معنی که این نقطه می‌تواند متأثر از خطای محاسباتی و منجر به اشتباه در نگرش تحلیلگر گردد؛ بنابراین ما باید یک محدوده را به‌عنوان حمایت بدانیم. برای آنکه اعتبار یک حمایت یا مقاومت را تشخیص دهیم، دو روش کلی وجود دارد که هر دوی آن‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

هرچه شیب‌ خط افقی‌تر باشد قدرت تحلیل بهتر است.(یعنی اگر خطی را برای حمایت یا مقاومت رسم می‌کنید، درصورتی‌که حالت افقی داشته باشد، از قدرت بیشتری برخوردار است.) برای بررسی یک خط یا محدوده به‌عنوان حمایت یا مقاومت، باید واکنش سهم به این محدوده مورد بررسی قرار گیرد. به تصاویری که در ادامه می‌آید توجه کنید.

تبدیل خط حمایت به مقاومت و برعکس

اگر حمایت در محدوده‌ای با داشتن شرایط گفته ‌شده شکسته شود، پس از نفوذ سهم به زیر این محدوده، خط مذکور به‌عنوان مقاومت مهم و جدید سهم تلقی خواهد شد. این اتفاق برای حالت مقاومت نیز به‌صورت برعکس صحیح است. تصویر زیر گویای این مطلب است.