سه شنبه 9 بهمن 1397

صندوق های ETF

صندوق های سرمایه گذاری مشترک به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار  تشکیل شدند. بنابراین عملکرد صندوق ها بستگی مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها دارد. هر صندوق از واحدهای سرمایه گذاری تشکیل شده که ارزش آنها با NAV یا خالص ارزش دارایی های صندوق مشخص می‌شود. واحد صندوق های قابل معامله، در بازار سرمایه داد و ستد می‌شود و قیمت آنها از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. بدیهی است واحد این صندوق‌ها با قیمتی نزدیک به NAV معامله شود.

 

 

ویژگی صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله

سرمایه گذاران به منظور خرید واحدهای این صندوق‌ها می‌توانند از طریق کارگزاری های فعال در فرابورس اقدام نمایند. ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری در صندوق های قابل معامله ۱۰,۰۰۰ ریال است. و NAV آنها هر ۲ دقیقه یکبار محاسبه می‌گردد. دوره فعالیت این صندوق ها نامحدود بوده و حداقل و حداکثری برای سرمایه گذاری افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ها در نظر گرفته نشده است. در این صندوق ها بازخرید واحدها در کوتاه مدت بدون پرداخت جریمه امکان پذیر است. همچنین دوره پرداخت وجه بازخرید واحدها حداکثر ۳ روزکاری است.

 

 

سرمایه گذاری در صندوق‌های قابل معامله

خرید واحدهای ETF، مستلزم دارا بودن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. واحدهای خریداری شده با نام هستند و گواهی خرید مربوطه توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه صادر می‌شوند.

 

 

کارمزد معاملات واحدهای صندوق های ETF

با خرید و فروش ,واحدهای صندوق های ETF، درصدی به عنوان کارمزد معاملات از حساب سرمایه گذار کسر می گردد. همچنین مطابق قانون “توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی” بابت نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آنها مالیاتی مطالبه نخواهد شد.‌ کارمزد معاملات این اوراق به شرح زیر می باشد:

کارمزد خرید:۰٫۴۸۶ درصد
کارمزد فروش: ۰٫۵۲۹ درصد