یکشنبه 14 بهمن 1397

صندوق بازارگردانی

بازارگردانی فعالیتی است که جهت متعادل نگه داشتن معاملات سهام و جلوگیری از تشکیل صف خرید و فروش صورت می گیرد. به این ترتیب به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دستکاری قیمت سهام کمک می‌کند.

 

صندوق اختصاصی بازارگردانی چیست

صندوق اختصاصی بازارگردانی به جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید انواع اوراق بهادار به منظور انجام تعهدات بازارگردانی اوراق بهادار، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع سرمایه‌گذاران می پردازد. جزئیات مربوط به تعهدات و شرایط بازارگردانی صندوق در امیدنامه صندوق مشخص می شود. همچنین در صورتی‌که صرفه و صلاح صندوق ایجاب کند، صندوق در قبال دریافت کارمزد در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار موضوع بازارگردانی مشارکت کرده، که در این صورت وجوه جمع‌آوری شده و سایر دارایی‌های صندوق، پشتوانۀ این تعهد خواهد بود. به عبارتی این نوع از صندوق ها با هدف بازارگردانی مجموعه‌ای از سهام اعلام‌شده در امیدنامه تأسیس می گردند. بنابراین این صندوق به غیر از سهام و حق تقدم خرید سهام موضوع بازارگردانی، در سایر سهام و حق تقدم خرید سهام، سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

 

مفهوم واحدهای سرمایه گذاری

کوچکترین جزء سرمایه صندوق واحد سرمایه گذاری است. اشخاص در مقابل سرمایه گذاری در صندوق ها گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند که معرف تعداد واحدهای سرمایه گذاری در تملک آن سرمایه گذار است. واحدهای سرمایه گذاری عموما به دو صورت واحدهای ممتاز و واحدهای عادی منتشر می گردد. واحدهای ممتاز در زمان تاسیس صندوق توسط موسسین خریداری می شوند. این اوراق غیر قابل ابطال و قابل انتقال به غیر بوده و دارندگان آن در مجامع صندوق دارای حق رای می باشند.  واحدهای سرمایه گذاری عادی در زمان پذیره نویسی و در زمان فعالیت صندوق صادر می شوند و قابل ابطال بوده و دارندگان آن در مجامع صندوق دارای حق رای نمی باشند.  ارزش واحدهای سرمایه گذاری در زمان پذیره نویسی برابر ارزش اسمی بوده و با شروع فعالیت صندوق براساس خالص ارزش دارایی های صندوق در هر روز مشخص می شود.

 

ارکان صندوق

ارکان اداره کننده صندوق شامل مجمع و مدیر صندوق و ارکان نظارتی شامل متولی و حسابرس صندوق می باشد.

 

هزینه های سرمایه گذاری

هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صندوق به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی از این هزینه‌ها از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می‌شود و بدین علت، ارزش خالص دارایی‌های صندوق کاهش می‌یابد. کارمزد و حق الزحمه پرداختی به ارکان جزء این دسته از هزینه ها می باشد.  بخش دیگری از هزینه‌ها، مستقیماً از سرمایه‌گذار اخذ می‌شود. کارمزد صدور و ابطال و جریمه ابطال در این بخش از هزینه ها قرار می گیرد.