شنبه 27 بهمن 1397

طلا یا سکه بهار آزادی؟ سرمایه‌گذاری بر روی کدام بهتر است؟

همان‌طور که می‌دانید طلا و سکه به دلیل خاصیت نقد شوندگی سریع و نداشتن محدودیت‌هایی که سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارند، یکی از روش‌های معمول سرمایه‌گذاری بین اقشار مختلف جامعه است.

همچنین به نظر می رسد بازار سکه و طلا نسبت به بازار ارز برای سرمایه‌گذاری امن‌تر است چراکه به دلیل داشتن قیمت جهانی خیلی تحت تأثیر عوامل سیاسی قرار نمی‌گیرد.

البته اگر شما در بین سرمایه گذاری بر روی طلا و ارز شک دارید، بد نیست که مقایسه علمی و کارشناسی برای سرمایه گذاری بر روی ارز و طلا داشته باشید.
 

صحبت در مورد مزیت سرمایه گذاری بر روی طلا نسبت به ارز و اینکه  طلا و سکه برای سرمایه‌گذاری مناسب است یا دلار؟ مربوط به موضوع بحث فعلی ما نیست و بهتر است به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

مطالعه رفتار سکه و طلا در سال های اخیر

برای پاسخ به این سؤال که سرمایه گذاری بر روی طلا بهتر است یا سکه، بهتر است به مطالعه رفتار هر یک از آن‌ها در بازه‌های زمانی یکسان بپردازیم.

در نهایت با توجه به ذهنیتی که در این زمینه‌ داریم و میزان ریسک‌پذیری و قدرت تحلیل رفتار بازار، می‌توانیم تصمیم‌گیری کنیم که در کدام زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

همان‌طور که می‌دانید  قیمت سکه در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است یک‌بار در سال 91 و یک‌بار نیز در سال 97 پرش غیرقابل منتظره‌ای داشت که همین امر موجب رونق بازار تقاضای سکه و در کنار آن افزایش دوباره قیمت‌ها شد.

به نمودار زیر توجه کنید:

سرمایه گذاری روی سکه یا طلا

با توجه به روندی که در نمودار مشخص است درمی‌یابیم که  قیمت سکه امامی، ربع‌سکه، نیم‌سکه و سکه گرمی در ایران با روندی صعودی همراه بوده است.

برای مثال سکه امامی در سال ۹۶ معادل 34.4 درصد بازده داشته و ربع‌سکه حدود 38 درصد بازده داشته است.

همچنین با توجه به آمارهای موجود که از مطالعه رفتار انواع سکه در دو سال اخیر به‌دست‌آمده است درمی‌یابیم که سرمایه‌گذاری بر روی ربع‌سکه و نیم‌سکه سود بیشتری به همراه دارد. چون در یک بازه زمانی مشخص نوسان در این دو نوع سکه بیشتر از سکه‌های تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم بوده است. حتی بین انواع سکه بهار آزادی نیز می توان تصمیم گیری صحیحی برای سرمایه گذاری انجام داد.

توجه داشته باشید که قیمت طلا با توجه به بازار جهانی تعیین می‌شود اما این روند برای سکه کمی متفاوت‌تر است و عوامل دیگری نیز روی آن تأثیرگذار است.

چنانچه مشخص شده است، در دو سال اخیر میزان سوددهی در سرمایه‌گذاری بر سکه حدود 40 درصد بوده اما قیمت جهانی هر انس طلا تنها 7 درصد افزایش داشته است. این موضوع نشان‌دهنده این است که بازار سکه نسبت به طلا بیشتر دچار نوسان بیشتری می‌شود که عوامل داخلی نیز بی‌تأثیر نیستند.

مقایسه بین سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه

در مورد سرمایه‌گذاری روی طلا باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا به سوددهی رسید. اجرت ساخت، میزان استفاده از سنگ‌های اتمی، وارداتی بودن طلای موردنظر و … ازجمله این عوامل هستند.

همچنین تفاوت‌هایی بین سکه و طلا وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به شما در انتخاب روش سرمایه‌گذاری کند.

برای مثال از تفاوت‌هایی که بین سکه و طلا در سرمایه‌گذاری وجود دارد این است که طلای ساخته‌شده دارای کارمزد است ولی سکه به این صورت نیست.

در واقع شما زمانی که یک طلای ساخته‌شده می‌خرید مبلغی را بابت اجرت ساخت آن پرداخت می‌کنید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی‌شود. به همین دلیل همواره شما طلایی را که می‌خرید باید باقیمت پایین‌تر بفروشید.

در مقابل هنگام خریدوفروش سکه این شرایط وجود ندارد. قیمت خرید و فروش سکه در صورت یکسان بودن قیمت طلا در بازار، تفاوت چندانی باهم ندارد.

پس نداشتن اجرت ساخت در خرید سکه یک مزیت در مقابل طلا برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

مطلب مرتبط: آیا سرمایه‌گذاری بر روی طلای ساخته‌شده (زینتی) صحیح است؟

البته اگر از یک زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم، خرید طلا به‌جز جنبه سرمایه‌گذاری می‌تواند جنبه استفاده زینتی هم داشته باشد. در واقع شما هیچ‌گاه نمی‌توانید از سکه‌های خود استفاده زینتی کنید اما می‌توانید طلای ساخته شده توسط خود یا همسرتان در مهمانی‌ها یا مجالس مختلف بهکار ببرید و از زیبایی آن بهره‌مند شوید.

از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذاری بر سکه این است که شما هیچ‌گاه سکه‌های خود را در معرض دید همگان قرار نمی‌دهید و همیشه درجایی امن مانند گاوصندوق از آن نگهداری می‌کنید؛ اما طلا چون استفاده زینتی دارد عموماً در معرض دید است و خطر به سرقت رفتن آن نسبت به سکه بیشتر است.

چه زمانی برای سرمایه‌گذاری بر روی سکه مناسب است؟

در مورد سکه باید توجه داشته باشید که قیمت سکه تابعی از بازار عرضه و تقاضا است و باید زمانی اقدام به خرید سکه کنید بازار از یک ثبات نسبی برخوردار باشد. چراکه اگر بازار دچار نوسانات غیرقابل‌پیش‌بینی شده باشد به هر میزان که امکان سود وجود دارد، امکان ضرر نیز محتمل است.

نمونه بارز این نوع نوسان را می‌توان در نیمه سال 97 دید که سکه به مرز 5 میلیون و پانصد نیز رسید و دوباره با یک نوسان روند نزولی پیدا کرد. در واقع کسانی که در این بازه اقدام به خرید سکه کردند ضرر کردند و به همان میزان کسانی که سکه‌های خود را در اوج قیمت فروختند سود کلان به دست آوردند.

همچنین یکی از عوامل تأثیرگذار دیگر بر روی قیمت سکه و طلا، قیمت دلار است. زمانی که قیمت دلار با شیب تندی شروع به افزایش می‌کند قیمت سکه نیز افزایش می‌باید.

همان‌طور که در هنگام خرید طلا باید به عیار و وزن آن توجه کرد در خرید سکه هم باید به تاریخ و بسته‌بندی سکه توجه کنید و از صرافی‌ها و یا طلافروشی‌های مطمئن خرید کنید تا مبادا سکه تقلبی دریافت کنید.

البته توجه داشته باشید که سکه‌های طرح جدید و قدیم در اصل هیچ تفاوتی باهم ندارند و عیار و وزن هر دو یکی است و تنها تفاوت آن طرح حک‌شده بر روی سکه‌ها است.

اختلاف قیمتی که بین این دو نوع سکه وجود دارد ناشی از یک تفکر به وجود آمده در جامعه است که میزان تقاضا برای سکه طرح جدید را افزایش داده است. به این دلیل که یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه میزان تقاضای آن است، قیمت سکه طرح جدید همواره کمی بیشتر از طرح قدیم است.

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه اگر با چشم‌باز و در شرایط مناسب انجام گیرد هر دو می‌تواند سودبخش باشد؛ اما با توجه به خطراتی که در مورد سرقت طلا وجود دارد و همچنین میزان رشد بیشتر قیمت سکه، سرمایه‌گذاری روی سکه مزیت بیشتری دارد.

با توجه به این گفته‌ها نتیجه می‌گیریم که هرچه میزان نوسانات در بازار کمتر باشد و ثبات بیشتری بر قیمت‌ها حاکم باشد ریسک موجود در این نوع سرمایه‌گذاری نیز پایین می‌آید.

البته بازه سرمایه‌گذاری نیز تأثیر قابل‌توجهی بر میزان ریسک دارد. به‌طوری‌که هر چه این بازه بلندتر باشد میزان ریسک در معاملات پایین‌تر می‌آید. با این‌ وجود سکه گرمی برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مناسب است ولی سایر سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت مناسب هستند.

در کل سعی کنید زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرید تمامی عوامل موجود ازجمله میزان ریسک‌پذیری خود و طول مدت سرمایه‌گذاری را بررسی کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای این کار انتخاب کنید.

نکته مهمی که وجود دارد این است که می توانید به جای خرید سکه و طلا به سراغ صندوق سرمایه گذاری طلا بروید. این صندوق به شما کمک می کند بدون خرید طلا یا سکه بر روی آن سرمایه گذاری کرده و از سود و زیان حاصل از افزایش یا کاهش قیمت، بهره‌مند شوید. صندوق سرمایه گذاری ویژه طلا یکی از بهترین راهکارها برای سرمایه گذاری در این بازار پر سود است که نباید از دست بدهید.