یکشنبه 5 اسفند 1397

بورس نزدک؛ بازاری در قلب نیویورک

نزدک یکی از بازارهای بورس اوراق بهادار آمریکاست که در شهر نیویورک  واقع شده است.

این بازار در چهارم فوریه سال 1971 تاسیس شد.

یکای پول این بورس، دلار آمریکا است.
 

ارزش بازار بورس نزدک 10 تریلیون دلار بوده و حجم معاملات آن به 982 میلیارد دلار می‌‌رسد. توجه به این نکته مهم است که بازار بورس نزدک آمریکا با بازار بورس نیویورک متفاوت است. مرکزیت بازار بورس نزدک در ساختمان کنده ناست شهر نیویورک است.

در کمتر شهری از دنیا چنین شرایطی وجود دارد که دو بازار بورس بزرگ مشغول به فعالیت باشند. بازارهایی که هر کدام اعتبار بسیار بالایی دارند و هر کدام می‌‌توانند به نوعی تاثیرگذاری خاص خود را در کل اقتصاد شهر و حتی دنیا داشته باشند.

در ادامه سعی می کنیم به برخی موارد در مورد بازار بورس نزدک اشاره کنیم. اطلاعاتی که می تواند به شما دید مناسب‌تری نسبت به این بازار بزرگ بورس بدهد.

خریداری سهام در این بازار بورس به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم امکان‌پذیر است. تعداد کارگزاران بورس نزدک که به صورت بین المللی فعالیت می‌‌کنند به بیش از صدها مورد می‌‌رسد.

به نوعی می‌‌توان گفت بازار بورس نزدک آمریکا نسبت به دیگر بازارهای بورس در جهان تعداد دفعات معاملات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و این خود یک ویژگی بسیار مهم برای این بازار بورس به شمار می رود.

تاکنون تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار به بیش از سه هزار و دویست می‌رسد. فعالیت و داد و ستد در این بازار در دو بازه زمانی انجام می‌شود.

ساعات فعالیت بازار بورس نزدک؛ رسمی در مقابل غیررسمی!

بورس نزدک در طول هر شبانه روز 6 ساعت کاری دارد و تاثیرگذاری این بازار تنها در همین 6 ساعت خواهد بود.

روزانه هزاران سهام دار در این بازار بورس به انجام معاملات می‌پردازند. با توجه به اینکه پر رفت و آمد بودن و شلوغی وال استریت در طول روزهای کاری بیشتر احساس می‌شود، برخی از سهام‌داران ترجیح می‌دهند پیش از شروع ساعت کاری یا پس از پایان یافتن آن معاملات خود را انجام دهند.

جالب است که بدانید چنین امکانی برای سهامداران در بازار بورس نزدک آمریکا فراهم است و آنها می‌توانند در این دو بازه زمانی هم به فعالیت بپردازند. باید این نکته را هم در نظر گرفت که فعالیت‌های انجام شده در ساعات اصلی کار بازار بورس نزدک با بازه‌های زمانی دیگر، زمینه متفاوتی خواهد داشت.

همانطور که گفته شد یکی از این بازه‌های زمانی پس از تعطیلی بازار بورس است. فعالیت اصلی بازار بورس نزدک از ساعت 9 و نیم صبح تا ساعت 16 به وقت محلی نیویورک است. پس از پایان یافتن فعالیت اصلی بازار- از ساعت 16 تا 20 داد و ستدهایی که مربوط به پس از تعطیلی بازار بورس می‌شود شروع به فعالیت می‌کند.

حتما برای شما هم جالب است که بدانید به چه دلیل سهامداران چنین زمانی را برای انجام داد و ستد انتخاب می‌کنند. پس از پایان یافتن ساعات اصلی بازار بورس گزارش حسابرسی و گزارش عملکردهای شرکت‌های بورسی انتشار پیدا می‌کند و این امر به نوبه خود باعث نوسان ارزش ذاتی سهام خواهد شد.

در این بین برخی از سهامداران که به دنبال کسب سود از تغییر یافتن ارزش ذاتی سهام هستند و به نوعی نوسان‌گیر محسوب می‌شوند، با انتخاب چنین ساعاتی برای انجام معامله و داد و ستد سعی می‌کنند تا از این فرصت به نفع خود استفاده کنند.

بازه زمانی دیگر نیز پیش از شروع فعالیت اصلی فعالیت بازار بورس نزدک است.

 تمام این معاملات باید پیش از 9 و 30 دقیقه صبح به وقت محلی انجام شوند. در حقیقت باید گفت افرادی که متقاضی انجام معامله در چنین بازه زمانی هستند فعالیت خود را از ساعت 4 صبح آغاز کرده و تا 9 و نیم صبح ادامه می‌دهند.

همان‌طور که در مورد بازه زمانی پس از تعطیلی بازار بورس نزدک صحبت شد، این بازه زمان هم طرفداران خود را دارد. بیشتر سهامدارانی که چنین بازه‌های زمانی را برای شرکت در بازار بورس انتخاب می‌کنند به دنبال این هستند که سود بیشتری را نسبت به سهامداران فعال در بازه زمانی اصلی بازار بورس کسب کنند.

باید توجه داشت که همواره ریسک‌هایی در انتظار سهامدارانی خواهد بود که به دنبال انجام معاملات در بازه‌های زمانی غیر از فعالیت اصلی بازار بورس هستند. هر چند که فعالیت در چنین بازه‌های زمانی جذابیت‌های ویژه‌ای را برای آنها در بر خواهد داشت؛ اما پذیرفتن این ریسک‌ها هم بخش جدایی ناپذیر چنین معاملاتی خواهد بود.

اولین مورد از این ریسک‌ها این است که چنین سرمایه‌گذارانی در هنگامی‌که شایعاتی در بازار بورس به وجود می‌آید نمی‌توانند عملکرد به موقع و مناسبی داشته باشند. ناپایداری قیمت‌ها و همچنین نوسانات قیمت هم از مواردی هستند که جزء ریسک‌های این‌گونه از معاملات محسوب می‌شوند.

همچنین از آنجایی که چنین معاملاتی خارج از ساعات فعالیت اصلی بازار بورس انجام می‌شوند، ممکن است با کاهش نقدینگی مواجه شوند. از سویی دیگر به دلیل اینکه در چنین ساعات خاصی تعداد افراد کمتری معاملات خود را انجام می‌دهند، ممکن است مشکل تقاضا و عرضه هم به وجود بیاید.

در چنین بازه‌های زمانی مشکلات دیگری هم ممکن است بوجود بیاید. از جمله این موارد این است که ممکن است بدلیل نبودن متخصصان حرفه ای مشکلات نرم افزاری بوجود بیاید. همچنین ثبت سفارش و تقاضا هم در این بازه‌های زمانی با محدودیت روبرو هستند.

مشکل دیگری هم که می‌توان به آن اشاره کرد این است که در چنین ساعاتی رقبای حرفه ای چندانی فعالیت نخواهند داشت. جالب است که بدانید بازار بورس نزدک به این دلیل این امکان را برای سهامداران خود فراهم کرده که از شبکه‌های ارتباطی کامپیوتری برای انجام معاملات از راه دور استفاده کنند.  

به همین علت است که بازار بورس نزدک به بورس مانیتوری یا بورس الکترونیکی مشهور است.

بازار بورس نزدک و سامانه blockchain

سامانه رای‌دهی الکترونیکی که توسط بازار بورس نزدک راه اندازی شده و قابلیت حمایت از بیت کوین‌ را نیز دارد، جایگاه آن در صدر فناوری blockchain است.

این سامانه که فناوری غیرمتمرکز و عمومی محسوب می‌شود با تایید تراکنش‌های بیت کوین و با ثبت انتقال سرمایه از هر نوعی در بسته رمزنگاری شده و افزوده شدن به یک زنجیره شفاف و دائمی، معاملاتی که همراه با سرمایه بوده است را نمایش می‌دهد.

جالب است بدانید که تطابق این فناوری توسط بعضی از بانک‌های مهم جهانی در نظر گرفته می‌شود.

ممکن است این سوال برای شما هم به وجود بیاید که چرا از فناوری blockchain استفاده می‌شود؟

به نوعی می‌توان گفت این فناوری امکان شناسایی فراملیتی را بصورت دیجیتالی فراهم می‌کند. همچنین این فناوری در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که کسب و کار آنلاین ایجاد می‌کنند.

حال اگر این افراد تصمیم داشته باشند تا در معاملات بورسی شرکت کنند، حتما باید در محل حضور داشته باشند؛ اما با کمک این فناوری کاربر توانایی تعریف یک رمز خصوصی را برای خود خواهد داشت.

این رمز شماره منحصربفردی است که غالبا طولانی است. چنین رمز خصوصی زمانی مورد نیاز سهامداران خواهد شد که تصمیم داشته باشند به صورت آنلاین در جلسات رای دهی شرکت کنند.

سطوح بازار بورس نزدک

بازار بورس نزدک دارای 3 سطح مختلف است که هر کدام از این سطوح برای سرمایه‌گذاری گروه های مختلف سرمایه‌گذار تعبیه شده است.

  1. بازار سرمایه (Capital Market)
    این بازار برای شرکت های مختلف در مقیاس کوچک طراحی شده است. شرکت هایی که مقیاس کوچکی دارند می توانند سهام خود را در این سطح از بازار بورس نزدک ارائه دهند. ویژگی مهم این سطح از بازار سختگیری بسیار کم بورس نزدک در مورد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران این بخش از بازار است. این سطح از بازار سرمایه را “کلاه کوچک Capital Cap” نیز می نامند.
  2. بازار جهانی (Global Market)
    سطح دومی که در بازار بورس نزدک تعبیه شده است، بازار جهانی نام دارد که به “کلاه متوسط Mid Cap” نیز شهرت دارد. این سطح از بازار نزدک کمتر مورد توجه شرکت ها قرار دارد. به طور کلی بازار موسوم به بازار جهانی نزدک شامل 1450 سهام است و شرایط و استانداردهای خاص خود را دارد.
  3. بازار انتخاب جهانی (Global Select Market)
    یک بازار بزرگ سهام که برگزیدگان بازار جهانی در بورس نزدک هستند. این بازار شامل سهام هایی از ایالات متحده آمریکا و همچنین سهام بین المللی است و ترکیبی از انواع سهام های جهانی را شامل می شود. در هر ماه اکتبر، اداره مالکیت نزدک لیست شرکت های مختلف را بررسی کرده و معین می کند که کدام سهام واجد شرایط قرارگیری در بازار منتخب جهانی است.