شنبه 10 فروردین 1398

کسب درآمد ماهیانه از بورس ممکن است؟

سود بورس چقدر است؟

اگر سرمایه‌مان را وارد بورس کنیم، چقدر می‌توانیم سود کسب کنیم؟

یکی از دوستانم سهام یک شرکت را خرید و در مدت 3 ماه پول او دوبرابر شد، آیا من هم می‌توانم چنین بازدهی و سود خوبی از بورس کسب کنم؟

آیا می‌توانم ماهیانه یک مبلغ ثابت از بورس درآمد داشته باشم؟

اینها سوالاتی هستند که به احتمال قوی در ذهن شماست و سعی می‌کنیم در این مطلب از سایت اکوفاینانس به آنها پاسخ دهیم.

همانطور که احتمال ضرر و زیان سنگین در بورس وجود دارد، کسب سود عالی نیز در بورس امکان‌پذیر است. خرید سهام در بورس یک سرمایه‌گذاری است و ویژگی سرمایه‌گذاری نیز همین است که شما مطمئن نیستید بازدهی چقدر خواهد بود؟

البته برخی سرمایه‌گذاری‌ها مانند سپرده‌گذاری پول در بانک، اینچنین نیستند ولی بازهم شما مقداری ریسک دارید. ریسک از دست رفتن ارزش پول به دلیل افزایش نرخ تورم و کم شدن قدرت خرید، ریسکی است که شما با سپرده‌گذاری در بانک متحمل می‌شوید.

کسب سود در بورس به 2 روش صورت می‌گیرد:

روش اول: شما سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید و پس از مدتی، قیمت سهام رشد می‌کند. اینجاست که اگر شما سهام را بفروشید، مابه تفاوت قیمت خرید سهام و قیمت فروش سهام، همان سود شماست.

مثلا هر برگه سهم را 250 تومان خریداری می‌کنید و قیمت آن بعد از 6 ماه به 450 تومان می‌رسد. این تفاوت 200 تومانی در قیمت خرید و فروش را اگر در تعداد سهامی که در اختیار داشته‌اید ضرب کنید و کارمزدها نیز از آن کم شده باشد، سود خالص شما از آن معامله است.

البته این عدد و رقم فقط مثال است و احتمال هرچیزی در بورس وجود دارد. نمی‌توان به طور قطع گفت که شما سود می‌کنید یا ضرر می‌کنید و این غیرقابل پیش‌بینی بودن بورس باعث شده به عنوان یک سرمایه‌گذاری جذاب و پرپتانسیل و البته دارای ریسک زیاد بین مردم مطرح شود.

روش دوم: شما سهام یک شرکت را خریداری می‌کنید و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، این شرکت مبلغی سود بین سهامدارانش پرداخت می‌کند. اگر در زمانی که مجمع برگزار شده شما نیز سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشید، سود آن سهام را می‌توانید دریافت کنید.

شرکت‌ها معمولا سود نقدی سهام که همیشه سالیانه پرداخت می‌شود را به حساب بانکی سهامداران واریز می‌کنند یا اینکه سهامداران خود باید با مدارک موردنیاز به بانک مشخص شده از سمت شرکت مراجعه کرده و سود سهام را از بانک دریافت کنند.

شایان ذکر است که همه شرکت‌ها سود نقدی سهام پرداخت نمی‌کنند. به هر دلیلی مانند زیان‌ده بودن شرکت، عدم تحقق پیش‌بینی‌ها، نیاز شرکت به نقدینگی و… ممکن است یک شرکت سود نقدی تقسیم نکند.

همه این موارد اعم از میزان تقسیم سود، پیش‌بینی سود، زمان و نحوه تقسیم سود همگی در سایتی با آدرس codal.ir توسط شرکت منتشر می‌شود.

با توضیحات فوق به این نکته بیشتر واقف شدید که هیچ سودی به عنوان سود ماهیانه یا درآمد ثابت از بورس وجود ندارد، مگر اینکه در صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که سود ثابت پرداخت می‌کنند.

این صندوق‌ها سرمایه شما را در بورس مدیریت می‌کنند و مبلغ سود ثابت که اغلب اوقات حدود 15 تا 20 درصد است را هر از چند ماه به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند.

زمانی می‌توانید بورس را به عنوان شغل اصلی در نظر بگیرید که سایر منابع درآمدی نیز داشته باشید.

پتانسیل کسب سود در بورس

میزان کسب سود در بورس به اندازه زیادی به میزان سرمایه شما بستگی دارد. هر چقدر سرمایه شما بیشتر باشد، سودی که می‌توانید از بورس بدست آورید نیز بیشتر خواهد بود.

برای این منظور کافیست میزان سودی که با 100 میلیون تومان سرمایه و با 10 میلیون تومان سرمایه را بدست می‌آورید با هم مقایسه کنید.

در صورت داشتن 100 میلیون تومان سرمایه، اگر 20 درصد سود در 3 ماه کسب کنید، سرمایه شما به 120 میلیون تومان می‌رسد ولی در صورتی که 10 میلیون تومان سرمایه داشته باشید، با 20 درصد سود، سرمایه شما به 12 میلیون تومان می‌رسد.

البته نکته مثبت در بورس اینجاست که سرمایه‌های کوچک می‌تواند با سود مرکب در طول زمان، رشد بسیار زیادی داشته باشد.