یکشنبه 11 فروردین 1398

پیشنهاد سرمایه گذاری با پول کم: با زیر 5 میلیون کجا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری با مبالغ کم، برای بسیاری از افراد غیرممکن به نظر می‌رسد.

افراد ناآگاه تصور نمی‌کنند که بتوانند با کنار گذاشتن مبالغ اندک و چندصدهزار تومان، بتوانند بازار یا جایی پیدا کنند که برای دست یافتن به یک آینده بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری انجام دهند.

شاید شما نیز فکر کنید که سرمایه‌‌گذاری با مبالغ کمی مانند 2 یا 3 میلیون تومان بی‌فایده است.
 

ولی حقیقت این است که حتی اگر شما با 1 میلیون تومان نیز شروع کنید، فرصت‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنرا طی سال‌های پیش‌رو به سرمایه بزرگی تبدیل کنید.

البته چند نکته وجود دارد.

نکته اول: این سرمایه را طی سال‌ها می‌توانید به سرمایه بزرگی تبدیل کنید و نه چندماه. بدست آوردن هرچیز ارزشمند در بسیاری از اوقات زمان می‌برد و داشتن یک پس‌انداز و سرمایه بالای 100 میلیون نیز نیاز به زمان دارد.

مهم نیست چقدر پول دارید، مهم این است که قصد دارید این مبلغ را صرف چه چیزی کنید. اگر از همین الان ناامید شوید که با مبالغ کم نمی‌توان یک سرمایه‌گذاری مناسب انجام داد، به احتمال قوی آنرا صرف‌ خرید چیزهایی خواهید کرد که در آینده ارزشی برای شما ایجاد نمی‌کند.

نکته دوم: قرار نیست در این مطلب پیشنهاد یک سیستم جدید و کسب و کار متحول کننده یا ایده‌ای قدیمی و کلیشه‌ای مانند پرورش قارچ و زنبور عسل و ساخت فیلتر هوای ماشین به شما بدهیم!

این مطلب برای افرادی است که دارای شغل یا کار و درآمد ثابتی هستند و سرمایه‌ای پس‌انداز کرده‌اند و نمی‌خواهند این سرمایه راکد بماند.

با مبالغی مانند 5 میلیون یا 3 میلیون، کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

5 میلیون تومان در حساب بانکی داریم، ولی می‌خواهیم آنرا به گردش بیندازیم و فعالیتی دیگر با آن انجام دهیم، راهکار چیست؟ اگر به تازگی شروع به پس‌انداز کرده‌ایم و مبلغ کمی سرمایه در حد چند میلیون در اختیار داریم، کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

راهکار اول: در بانک سپرده‌گذاری انجام دهیم

شاید تصور برخی از افراد (مخصوصا آنهایی که ریسک‌‌گریز هستند) این باشد که سپرده‌گذاری در بانک راهکار خوبیست زیرا جای پول در بانک امن‌تر است.

بله، جای پول در بانک امن است، اما فکر می‌کنم خود شما هم متوجه شده‌اید که دوران خوش سودهای بانکی به پایان رسیده و باید چاره‌ی دیگری بیندیشید. پول در بانک، سود زیادی ندارد و از طرف دیگر گاهی اوقات با توجه به کاهش ارزش پول و تورم، سود بسیار کمی نصیب فرد می‌شود.

راهکار دوم: سکه طلا یا دلار خریداری کنیم

طلا مزیت‌های زیادی دارد، از جمله اینکه یک کالای با ارزش است و همیشه با ارزش خواهد ماند. اما معایبی نیز دارد، اول اینکه خرید آن با مبالغ کم شاید نتواند سود چشمگیری نصیب شما کند و باید مدتی طولانی منتظر بمانید تا ارزش آن رشد کند.

گذشته از اینها، خرید سکه طلا یا دلار صرفا فعالیت‌های سفته‌بازان است و یک سرمایه‌گذاری واقعی نیست. سرمایه‌گذاری شما باید یک تاثیر مثبت برای جامعه و یا کشور داشته باشد تا در نهایت سود آن به خود ما و سایر افراد جامعه برسد.

مزیت اول بورس: می‌توان با هر مبلغی در آن سرمایه‌گذاری کرد و اینکار را از هرجای دنیا که هستید فقط با داشتن یک اتصال اینترنت و یک لپ‌تاپ، موبایل یا کامپیوتر انجام دهید.

برای خرید و فروش اینترنتی سهام نیازی نیست شرایط سخت و یا امکانات پیشرفته یا عجیب و غریب داشته باشید، تنها دانش و مهارت آنرا نیاز دارید و ما در این زمینه می‌توانیم به شما کمک کنیم.

مزیت دوم بورس: امکان نقد کردن سریع سرمایه در بیشتر مواقع وجود دارد و فقط زمانی که سهام یک شرکت به دلایلی مانند برگزاری مجمع، تعدیل سود و… موقتا بسته می‌شود امکان فروش سهام نیست.

در سایر اوقات، بازار از شنبه از چهارشنبه ساعت 9 تا 12:30 معامله می‌شود و می‌توانید سهام خودتان را بفروشید و 3 روز بعد آنرا در حساب بانکی‌تان دریافت کنید.

مزیت سوم بورس: یک فعالیت سوداگرانه مانند خرید سکه فیزیکی و ارز نیست، بلکه شما با سرمایه‌گذاری در بورس، به اقتصاد کشور و تامین مالی شرکت‌ها کمک می‌کنید (البته در شرایطی خاص و نه همیشه).

گذشته از این، در بازار آتی سکه که از اجزای بازار سرمایه کشور است می‌توان قراردادهای آتی سکه طلا نیز خریداری کرد.

خرید قراردادهای آتی سکه طلا در بازار آتی، متفاوت از خرید سکه فیزیکی است، به طور مثال می‌توان از اهرم موجود در آن بازار استفاده کرد و با مبالغ کم مانند 2-3 میلیون، تعداد بیشتری قرارداد سکه خریداری نمود.

مزیت چهارم بورس: با شروع سرمایه گذاری در بورس، خواه ناخواه باید مفاهیم زیادی در زمینه بازارهای مالی، اقتصاد، سهام، ساختار شرکت‌ها، تحلیل‌ها و … را بیاموزید.

این اطلاعات و دانشی که بدست می‌آورید در سایر فعالیت‌های اقتصادی شما تاثیر می‌گذارد و دانش کار با پول و سرمایه را بیشتر و بهتر درک خواهید کرد. شما به فرد بهتر و باهوش‌تری تبدیل می‌شوید که مهارت بیشتری از سایرین در زمینه پول و سرمایه دارد.