دوشنبه 20 اسفند 1397

10 اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2018

با رشد روزافزون اقتصاد جهانی، کشورهایی که در صدر فهرست 10 اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2018 قرار دارند، دائما در حال تغییر و جابه‌جایی هستند.

بزرگترین اقتصادهای دنیا، همواره در تلاش‌اند تا در این فهرست باقی بمانند و جایگاه آنها از سالی به سال دیگر، ممکن است اندازه یکی دو پله، تفاوت داشته باشد.
 

ماندن در کورس اقتصادهای بزرگ دنیا، خود نشان از پویایی و نشاط اقتصاد یک کشور دارد. موضوعی که کم و بیش سیاست‌مداران و دولت‌های بزرگ دنیا می‌دانند و در تلاش برای باقی ماندن در این لیست هستند.

در ادامه، فهرست ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۸ را مشاهده می‌کنید. این لیست بر اساس پارامترهای مختلفی تهیه می‌شود و ممکن است در برخی منابع، ترتیب دیگری از این کشورها را مشاهده کنید. هرچند که غالبا کشورهایی که رد زیر اشاره می‌کنیم با اندکی جابه‌جایی در تاپ تن اقتصادهای بزرگ دنیا جای گرفته اند.

۱۰. کانادا

کانادا، همسایه شمالی ایالات متحده آمریکا، اقتصادی به ارزش ۱.۸ تریلیون دلار دارد. این کشور یکی از مهمترین جایگاه‌های اقتصادی دنیا را به خود اختصاص داده و توانسته رشد علمی فوق‌العاده‌ای را نیز در سال‌های اخیر به خود اختصاص دهد.

کانادا در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه دهم این فهرست را از روسیه بگیرد و از آن زمان، در همین جایگاه باقی مانده است. کاری سخت و دشوار که اقتصاد پویای کانادا از پس آن برآمده و همچنان در سال 2018 نیز در این جایگاه قرار دارد.

در حالی که خدمات، بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد ولی تولید، مهم‌ترین رکن اقتصادی کانادا است. در حدود ۶۸ درصد از صادرات این کشور، به صادرات کالاها اختصاص دارد.

کانادا، تاکید خاصی بر بخش تولید ناخالص ملی دارد و تولید، نقشی حیاتی در رشد اقتصادی این کشور بازی می‌کند. شاید اهمیت فوق العاده حکومت و مردم کانادا به تولید است که باعث این جایگاه مهم در بین بزرگترین و صنعیت ترین کشورهای دنیا شده است.

۹. برزیل

این کشور آمریکای جنوبی، اقتصادی به ارزش بیش از ۲.۱۴ تریلیون دلار دارد. اقتصاد این کشور، روز‌به‌روز در حال رشد است. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد برزیل تا سال ۲۰۵۰ به ارزش ۷.۵ تریلیون دلار می‌رسد.

البته این نشان از حال خوب مردم این کشور نیست. بسیاری از مردم برزیل در فقر مطلق قرار دارند اما در هر صورت کشور آن‌ها به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ دنیا شناخته می‌شود. موضوعی تلخ که متاسفانه واقعیت دارد.

برزیل، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین است. در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، این کشور به طور میانگین سالی ۴.۵ درصد و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، سالی ۲.۸ درصد رشد را تجربه کرده است. طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، این کشور در سال ۲۰۱۹، رشد ۲.۵ درصدی را تجربه خواهد کرد. به نظر می‌رسد در سال 2019 شرایط اقتصادی این کشور با تحولات مناسبی رو به رو خواهد بود.

۸. ایتالیا

این کشور اروپایی، در جایگاه هشتم این لیست قرار دارد. اقتصاد این کشور، ۲.۱۸ تریلیون دلار ارزش دارد. البته طبق پیش‌بینی‌ها، به نظر می‌رسد که رتبه این کشور در دهه‌های آتی سقوط می‌کند و در نهایت، در فهرست بیست اقتصاد برتر دنیا قرار خواهد گرفت.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۲۳ به ۲.۵ تریلیون دلار خواهد رسید. میزانی که با توجه به رشد اقتصادی دیگر کشورها مثل برزیل، اصلا قابل قبول نخواهد بود.

ایتالیا یکی از اعضای تاثیرگذار منطقه یورو است؛ ولی با مشکلات اقتصادی و سیاسی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. معضل بیکاری، یکی از معضلاتی است که این کشور با آن مواجه است. گفته می‌شود سیاستمداران ایتالیا در تلاش هستند تا با تصویب قوانین مختلف تلاش کنند تا میزان رشد اقتصادی این کشور هماهنگ با دیگر کشورها پیش رود.

۷. هند

اقتصاد این کشور، در حال حاضر ارزشی در حدود ۲.۸۵ تریلیون دلار دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، این کشور رشد بی‌نظیر اقتصادی را تجربه کند و ارزش آن به ۴۴.۱ تریلیون دلار برسد و آمریکا را پشت سر بگذارد. طبق پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، این کشور در سال ۲۰۱۹، به مقام پنجم می‌رسد و جای بریتانیا را می‌گیرد. شاید این صحبت‌ها به سادگی بیان شود؛ اما هند مسیری سخت و دشوار برای رسیدن به این جایگاه را طی کرده است.

مسیر بعد از استقلال هند، با کشاورزی آغاز شد. با این حال، به مرور زمان، بخش‌های تولیدی و خدماتی، بخش زیادی از اقتصاد این کشور را به دست گرفتند.

امروزه بخش خدماتی، در سراسر دنیا رشد بسیار سریعی دارد و ۶۰ درصد از اقتصاد این کشور و ۲۸ درصد از اشتغال در هند را به خود اختصاص داده است. دنیای دیجیتال، خدمات آنلاین و بازار کار فریلنسینگ در هند به شدت مورد استقبال قرار گرفته و گفته می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد آینده این کشور خواهد داشت.

تولید، هنوز هم یکی از بخش‌های حیاتی اقتصاد این کشور است. سهم کشاورزی در اقتصاد این کشور به ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است؛ ولی هنوز هم نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، سهم زیادی در اقتصاد دارد. همین موضوع باعث رقابت بالای این کشورها با هند است.

۶. فرانسه

در حال حاضر، فرانسه اقتصادی به ارزش ۲.۹۳ تریلیون دلار دارد. تخمین‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور به کندی در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، ارزش آن به ۴.۷ تریلیون دلار برسد.

فرانسه پربازدیدترین کشور دنیا و سومین اقتصاد بزرگ اروپا است. این کشور از نظر استانداردهای زندگی در سطح بالایی قرار دارد. رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر کندتر شده که باعث ایجاد مشکلاتی نظیر بیکاری‌ شده است. همین مسئله باعث شده که فشار روی دولت برای تغییرات اقتصادی بیشتر شود.

علاوه بر توریسم که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد فرانسه است، این کشور از نظر کشاورزی نیز نقش موثری در اروپا دارد. فرانسه حدود یک سوم از زمین‌های کشاورزی اتحادیه اروپا را در اختیار دارد. همچنین فرانسه، ششمین تولیدکننده محصولات کشاورزی در دنیا و دومین صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی بعد از ایالات متحده آمریکا است.

بخش تولید در فرانسه، تحت سلطه صنایع شیمیایی، خودرو و تسلیحات است. تولید در فرانسه به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد این کشور شناخته می‌شود. البته خدمات نیز بخش قابل توجهی از شرایط اقتصادی این کشور را رقم زده است.

۵. بریتانیا

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال ۲۰۵۰، ارزش اقتصاد این کشور به ۵.۳ تریلیون دلار می‌رسد. اقتصاد این کشور در شرایط فعلی ارزشی در حدود ۲.۹۴ تریلیون دلار دارد. تاریخ استعماری بریتانیا نقش بسیار مهمی در اقتصاد پویا و قوی این جزیره بازی می‌کند. همچنین اتکا به تولیدات داخلی به ویژه در زمینه خودرو و برخی محصولات اختصاصی از عوامل رشد بالای اقتصاد این کشور است.

این کشور از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۸، با رشد اقتصادی در همه جهات روبه‌رو شد. بعد از این دوره، با رکود مواجه شد ولی در سال‌های اخیر توانسته رشد قبلی خود را مجددا بازیابد. اقتصاد انگلستان بیش از هر چیز تحت تاثیر بخش خدمات است. بخش خدمات، بیش از ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

تولید در مقام دوم و بخش کشاورزی در مقام سوم قرار دارد. گرچه کشاورزی سهم زیادی در تولید ناخالص داخلی این کشور ندارد؛ ولی ۶۰ درصد از نیازهای غذایی بریتانیا، از منابع داخلی تامین می‌شود. نگاه به دال یکی از سیاست‌های همیشگی سلاطین حکمران در انگلستان بوده است.

یکی از دلایل اصلی مخالفت حکومت بریتانیا با پیوستن به اتحاد پولی یورو، قدرت بالای این کشور و عدم علاقه به وابستگی به تصمیم گیری‌های مختلف شورای پولی یورو بوده است. تصمیمی که مخالفان و موافقان زیادی داشته و دارد.

۴. آلمان

اقتصاد آلمان ۴.۲ تریلیون دلار ارزش دارد و پیش‌بینی می‌شود که ارزش آن تا سال ۲۰۵۰ رشد بسیار مناسبی را تجربه کند. اقتصاد آلمان، نه تنها بزرگترین اقتصاد اروپا، بلکه قدرتمندترین آنها است.

اقتصاد این کشور در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب، ۱.۹ و ۲.۵ درصد رشد داشت. این کشور برای دستیابی به رشد بیشتر اقتصادی، برنامه‌های ویژه‌ای برای بخش تولید دارد.

این کشور نیز از جمله کشورهایی است که نگاه به داخل و تولیدات داخلی را به عنوان یکی از اصول اولیه خود قرار داده است. مصرف کالای آلمانی در این کشور به شدت رواج دارد و مردم مصرانه برای عدم قبول کالاهای خارجی که به اقتصاد و اشتغال این کشور لطمه می‌زند، تلاش می‌کنند. البته مشخص است که تولیدکنندگان باکیفیت آلمانی نیز تاثیر به سزایی در این فرهنگ بسیار خوب ایفا کرده‌اند.

۳. ژاپن

در سال ۲۰۱۷، اقتصاد ژاپن حدود ۴.۸۷ تریلیون دلار ارزش داشت و در سال ۲۰۱۸ با رشد خوبی مواجه شد و به ۵.۱ تریلیون دلار رسید. با این حال انتظار می‌رود که این کشور تا سال ۲۰۵۰ به جایگاه هشتم این فهرست سقوط کند.

بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸، اقتصاد این کشور را نیز با چالش‌های فراوانی مواجه کرد و هنوز هم آن دوران، چالش‌برانگیزترین دوران اقتصادی ژاپن است. ژاپن در حال برخاستن بود که یک زلزله مهیب، این کشور را از نظر اقتصادی و اجتماعی، تحت تاثیر قرار داد.

به نظر می‌رسد تلاش‌های مختلفی که مسئولان ژاپنی برای بهبود شرایط این کشور انجام داده اند مفید واقع شده؛ اما در هر صورت سرعت رشد رقبا بسیار زیاد و رقابت بسیار تنگاتنگ است.

۲. چین

اقتصاد چین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، در حدود ۲ تریلیون دلار افزایش پیدا کرده و به ارزش ۱۴ تریلیون دلار رسیده است. طبق پیش‌بینی‌ها ارزش اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۵۰ به ۵۸.۵ تریلیون دلار می‌رسد و به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل می‌شود.

چین در سال‌های اخیر، با رشد بی‌نظیر و مثال زدنی اقتصادی مواجه شده است. این کشور به قطب تولید و صادرات در کل دنیا تبدیل شده و بسیاری از برندهای مطرح به دلیل کاهش هزینه تولید، کارخانه‌های خود را در چین بنا کرده‌اند. در سراسر جهان، چین را با نام کارخانه‌ دنیا می‌شناسند که نشان از رشد تولید و صادرات در این کشور است.

با وجود این، به مرور زمان، بخش خدماتی نیز سهم خود را در اقتصاد چین پیدا کرده است و به رقیبی برای بخش تولید تبدیل شده است. از سال ۱۹۷۸، این کشور سالانه 10 درصد رشد اقتصادی دارد. گرچه درصد رشد اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده؛ ولی هنوز هم نسبت به کشورهای رقیب در جایگاه بالاتری قرار دارد.

چین سودای حکومت بر اقتصاد جهان را در سر می‌پروراند. حتی یوان چین به عنوان یک ارز داخلی، به مرور زمان و با تغییراتی اساسی ،آماده حضور در بازار جهانی به عنوان جایگزین دلار شناخته می‌شود. موضوعی مهم و جذاب که شاید آینده جهان را متحول کند.

۱. ایالات متحده آمریکا

اقتصاد آمریکا از ۱۹.۴ تریلیون دلار، سال گذشته به ارزش ۲۰.۴ تریلیون دلار رسید. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۵۰، ۳۴.۱ میلیارد دلار رشد کند. 

از سال ۱۸۷۱، آمریکا در مقام اول بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار دارد و جایگاه خود را تا به حال حفظ کرده است. این کشور به عنوان ابرقدرت اقتصادی دنیا مشهور است.

تقریبا یک چهارم از اقتصاد دنیا در دست کشور آمریکا قرار دارد. زیرساخت‌های پیشرفته، فناوری و فراوانی منابع طبیعی، دست به دست هم داده تا ایالات متحده آمریکا، بزرگترین اقتصاد دنیا باشد. البته حفظ و نگهداری از این جایگاه با توجه به شرایط فعلی دنیا بسیار سخت است و حتی پیش‌بینی می‌شود که نه تنها چین، بلکه هند نیز از این کشور پیش بیافتد.

در حالی که اقتصاد این کشور، یک اقتصاد خدمات‌محور است و بخش خدماتی ۸۰ درصد از اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد، بخش تولید با سهم ۱۵ درصدی، نقش قابل توجهی در درآمد کلی این کشور دارد.

به طور کلی کشور ایالات متحده آمریکا باید تلاش کند تا وضعیت نابسامان اقتصادی به ویژه بدهی‌های فراوان خود را کنترل کند. این موضوع در شرایط کنونی و با حضور دولتمردانی که قصد ماجراجویی در کشورهای مختلف در سر دارند، کار بعیدی به نظر می‌رسد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی ،سال 2019 آخرین سال حضور آمریکا در صدر برترین اقتصادهای دنیا خواهد بود و از دهه سوم قرن 21، جایگاه خود را به چین خواهد داد.

همانطور که گفته شد بر اساس پیش‌بینی‌های دقیق و موشکافانه نهادهای معتبر، آمریکا در لیست برترین اقتصادهای دنیا در سال 2030 نه تنها رتبه اول را از دست داده بلکه جایگاهی بهتر از سوم برای آن وجود نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد شکست آمریکا و افول این ابرقدرت جهانی در زمینه اقتصاد، مشکلات زیادی را در همین چند سال آینده ایجاد کرده و حتی به فروپاشی سلطه دلار بر جهان بیانجامد. موضوعی که کشورهای مختلفی مثل ایران را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

سخن پایانی

قرار گرفتن در لیست 10 گانه یا تاپ تن اقتصادهای بزرگ دنیا، افتخاری بزرگ برای هر کشوری است. کشورهای بزرگی پیش از این در این لیست قرار داشته و به مرور حذف شده اند. پیش بینی‌ها از جابه‌جایی بسیار زیاد کشورها در سال‌های آتی در این لیست دارد.

همانطور که گفته شد چین در صدد رسیدن به جایگاه نخست و هند نیز با رشدی چشمگیر در پی چین است. آمریکا با توجه به بدهی‌های کلان خود، به مشکلات فراوانی دچار خواهد شد. برخی اتفاقات و بلایای طبیعی نیز که هر ساله در گوشه‌ای از آمریکا ایجاد می‌شود، خود دلیل اصلی برخی مشکلات اقتصادی این کشور است.

باید دید و نظاره گر بود که در سال 2019 چه کشورهایی به میزان پیش بینی شده رشد پیدا می‌کنند و تغییرات 10 اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2019 به چه صورتی خواهد بود.