چهارشنبه 22 اسفند 1397

چگونه بهترین زمان خرید طلا را تشخیص دهیم؟

طلا، در پرتفوی بسیاری از سرمایه‌گذاران جا دارد.

زیرا افراد این فلز گرانبها را به عنوان یک دارایی باثبات در صورت وقوع فاجعه یا بحران می‌دانند.
 

با این وجود، تعداد زیادی از معامله‌گران نیز به خرید و فروش کوتاه‌مدت طلا و سهام وابسته به آن در بازارهای مختلف می‌پردازند تا از نوسانات آن سود بدست آورند.

معامله‌گری طلا نسبت به سرمایه‌گذاری بلندمدت، مشکل‌تر است زیرا طلا (و بطور کلی دارایی‌ها) در کوتاه‌مدت نوسانات قیمتی شدیدتری دارند.

نوسانات طلا گاهی کاهش می‌یابد ولی گاهی نیز مانند دریایی طوفانی می‌شود.

تحلیلگرانی که به تحلیل طلا و سهام مرتبط با طلا (مانند شرکت‌های استخراج و معدنی) می‌پردازند باید با بررسی سایر دارایی‌های مرتبط، به دنبال اعتبارسنجی تحلیل خود باشند.

در ادامه قصد داریم به همین موضوع بپردازیم که چگونه بررسی دارایی‌هایی مرتبط با طلا، می‌تواند در تحلیل بازار طلا و یافتن بهترین زمان خرید طلا به شما کمک کند.

تکنیک تحلیل طلا

وقتی قیمت طلای جهانی بالا یا پایین می‌رود، ابزارهایی وجود دارد که می‌تواند در تشخیص قدرت این روند به شما کمک کند. این ابزارها برای موفقیت در خرید و فروش صندوق‌های طلا (ETF ها) و سهام شرکت‌های استخراج طلا می‌تواند کارساز باشد.

چند چیز که برای تایید وجود یک روند قوی صعودی در طلا باید بررسی شود:

  • قیمت طلا شروع به رشد می‌کند یا در یک روند صعودی قرار گرفته است
  • قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا که با شاخصی با نام Vaneck Vectors Gold Miners ETF یا به اختصار GDX سنجیده می‌شود، با شتاب بیشتری نسبت به طلا رشد می‌کند
  • قیمت سهام شرکت‌های کوچک استخراج طلا که با شاخص GDXJ سنجیده می‌رود، سریعتر از GDX رشد می‌کند. به عبارت دیگر، شرکت‌های کوچک، سریعتر از شرکت‌های بزرگ رشد می‌کنند

این جنبه‌ها در روند نزولی طلا نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، با این تفاوت که باید انتظارات را برعکس کرد.

در یک بازار ضعیف طلا، قیمت طلا افت می‌کند و در شرکت‌های استخراج‌کننده طلا افت بیشتری نسبت به طلا به وجود می‌آید. این افت‌ها را باید براساس نسبت (درصد) سنجید و نه براساس عدد دلاری یا ریالی.

شرکت‌های کوچکتر نیز افت بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگتر تجربه می‌کنند.

در ادامه شرح بیشتری در مورد روند صعودی طلا خواهیم داد، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران روی روند صعودی تمرکز دارند و از روندهای نزولی اجتناب می‌کنند.

رابطه طلا و شرکت‌های استخراج طلا

طلا و شرکت‌های استخراج طلا، تمایل دارند در یک جهت حرکت کنند، با این وجود، سهام شرکت‌ها معمولا اول حرکت می‌کنند. برای مثال، اگر قیمت طلا راکد باشد، معمولا ابتدا قیمت سهام شرکت استخراج‌کننده طلا رشد می‌کنند و سپس قیمت طلا به دنبال آن افزایش می‌یابد.

وقتی طلا و سهام با هم رشد می‌کنند، وضعیت مطلوبی شکل می‌گیرد.

در یک روند صعودی معتبر، قیمت طلا باید کف‌ها و سقف‌های قیمتی بالاتری نسبت به کف‌ها و سقف‌های قبلی بسازد. این همان تعریف روند است.

رابطه قیمت طلا با سهام

در سمت چپ نمودار، قیمت طلا رشد کرده و یک روند صعودی را تشکیل داده است، این اولین چیزیست که باید به دنبال آن بود: یک روند.

همانطور که در نکته دوم اشاره شد، برای اعتبارسنجی و تایید این روند، سهام شرکت‌های استخراج طلا نیز باید رشد کنند. دو راه برای بررسی این موضوع وجود دارد:

نمودار شاخص استخراج‌کنندگان طلا و صعودی بودن یا نبودن روند آنرا بررسی کنید 
یک نسبت روی نمودار ایجاد کنید تا بتوانید شاخص استخراج‌کنندگان را نسبت به قیمت طلا بسنجید

تهیه نسبت، روش دقیق‌تری برای بررسی این موضوع است که آیا شتاب رشد استخراج‌کنندگان طلا از رشد طلا بیشتر است یا نه.

رابطه قیمت طلا با سهام شرکت های استخراج طلا

نموداری که در بالا مشاهده می‌کنید، نسبت ایجاد شده از طریق تقسیم قیمت GDX (شاخص ETF استخراج‌کنندگان طلا) به قیمت طلا (SPDR Gold Trust یا به اختصار GLD) است.

وقتی این نسبت در حال صعود است به این معناست که شاخص استخراج‌کنندگان، سریعتر از قیمت طلا رشد می‌کند. این موضوع به تایید وجود روند صعودی در قیمت طلا و قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا کمک می‌کند.

وقتی نسبت ذکر شده شروع به افت می‌کند، به این معناست که طلا عملکرد بهتری از سهام شرکت‌های استخراج طلا خواهد داشت و این شرایط، نشان‌دهنده وجود یک روند صعودی نیست.

بنابراین باید احتیاط را رعایت کرد. وقتی نسبت ذکر شده شروع به نزول می‌کند، معمولا قیمت طلا نیز دنباله‌روی کرده و نزول آن شروع می‌شود.

وقتی این نسبت (یا شاخص استخراج‌کنندگان) در حال نزول است ولی قیمت طلا همچنان رشد می‌کند، این دو بازار همدیگر را تایید نمی‌کنند و معامله‌کردن در چنین بازاری سخت‌تر خواهد بود زیرا وجود روند صعودی در طلا، معامله‌گران سهام شرکت‌های استخراج طلا را برای خرید بیشتر سهام ترغیب نکرده است. در چنین شرایطی، در اغلب اوقات قیمت سهام کمی بعدتر شروع به نزول می‌کند.

به عنوان آخرین بررسی، شرکت‌های کوچک استخراج طلا را نسبت به شرکت‌های بزرگ مقایسه کنید. در هنگام وجود روند صعودی قوی در طلا، افراد غالبا تمایل به خرید سهام شرکت‌های کوچک دارند زیرا علاوه بر ریسک بیشتر، پتانسیل سودآوری بیشتری نیز در آنها نهفته است.

برای تایید وجود روند صعودی در طلا، نسبت شرکت‌های کوچک به بزرگ نیز باید رشد کند، در غیر این صورت، روند صعودی طلا احتمالا پایدار نخواهد بود و قدرت زیادی نخواهد داشت.

رابطه قیمت طلا با سهام شرکت های استخراج طلا

در نمودار بالا، سهام شرکت‌های کوچک استخراج طلا خیلی سریعتر از سهام شرکت‌های شرکت رشد می‌کند. این افزایش نسبت، تاییدی برای وجود روند صعودی قوی در طلاست.

وقتی این نسبت شروع به نزول می‌کند، اغلب اوقات پس از مدتی، کاهش قیمت طلا نیز شروع می‌شود. این موضوع را با بررسی نمودار نسبت GDX/GLD نیز می‌توان تایید کرد.

نمودارها را از کجا بدست آوریم؟

نمودارهایی که در این مطلب به آنها اشاره شد بصورت رایگان در سایت tradingview.com قابل مشاهده و استفاده است.

برای یافتن نمودار، کافیست در فیلد جستجوی بالای سایت، نماد موردنظر مثلا GLD (قیمت طلا) یا مثلا نسبت GDX/GLD را وارد کنید.

سخن آخر

وقتی قصد معامله طلا یا سهام شرکت‌های استخراج طلا را دارید، نسبت شرکت‌های کوچک و بزرگ استخراج طلا و قیمت طلا را بررسی کنید تا به صورتی که شرح داده شد، تایید روندها را بدست آورید.

با افزایش قیمت طلا، قیمت سهام شرکت‌های استخراج طلا باید شتاب بیشتری نسبت به طلا داشته باشند. این موضوع را می‌توان از طریق مشاهده نمودار نسبت GDX/GLD بررسی کرد.

وقتی نسبت ذکر شده شروع به افت می‌کند یا اینکه سهام شرکت‌های استخراج طلا، با افزایش قیمت طلا همراهی نمی‌کنند، نشان‌دهنده ضعف در روند صعودی طلاست و به احتمال قوی، قیمت طلای جهانی شروع به نزول می‌کند.

توجه داشته باشید که منظور از قیمت طلا در این مطلب، قیمت طلای جهانی است که البته تاثیر خود را روی سکه طلا در داخل ایران می‌گذارد.