دوشنبه 19 فروردین 1398

کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار

معاملات اوراق بهاردار و فعالیت بازار بورس با همکاری نهادهای متعددی صورت می‌گیرد. برخی از این نهادها وظیفه قانونگذاری و نظارت را به عهده دارند و برخی در حوزه اجرایی فعالیت می‌کنند. فعالیت برخی ارکان مربوط به نحوه انجام معاملات، ایجاد زیرساخت های مناسب برای خرید و فروش آنلاین سهام در بورس و معاملات اینترنتی است. فعالیت برخی نهادها پیگیری حقوق، شکایات و مطالبات فعالان بازار بورس اوراق بهادار است.

از جمله ارکان مهم در بازار بورس اوراق بهادار می توان به کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار اشاره کرد. در مطلب پیش‌رو قصد داریم با حوزه فعالیت و اختیارات کانون کارگزارن آشنا شویم.

 

 

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۳۸۶/۰۷/۱۴ به شماره ثبت ۲۱۶۳۹ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی به ثبت رسید. این کانون در اجرای مواد ۳۳ و ۵۳ قانون بازار سرمایه تشکیل و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، از مصادیق کانون تعریف شده در بند ۵ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار محسوب می‌شود.

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار یک موسسه غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است. کانون با اقدامات خود سعی در کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان و ارتقاء اعتبار اعضای کانون داشته است.

کمیته سازش کانون کارگزارن با هدف ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار معامله‌گران، بازارگردانان و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی ذی‌ربط در اجرای ماده ۳۶ قانون و در چارچوب مقررات، به برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون، فعالیت می‌کنند.

هیأت مدیره، دبیرکل، کارگروه‌ها و مشاورین کانون با جلسات متعدد بین اعضاء و صاحب‌نظران و نهادهای متولی ازجمله سازمان بورس و اوراق بهادار به اصلاح، تهیه و تدوین قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به اعضای کانون و بازار اوراق بهادار اقدام می‌کند.

کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به‌منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه‌گذاران، تنظیم امور و اعتلای حرفه‌هایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند، بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند، افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء، تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء و اجرای وظایفی که به‌موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده از اهداف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار است.

درباره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

در اجرای بند ۵ ماده ۱ و ماده ۵۳ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذرماه ۱۳۸۴ و پس از تصویب “دستورالعمل تشکیل و ثبت کانون‌های فعال در بازار اوراق بهادار” توسط هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، “اساسنامه کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار” که توسط کمیته منتخب کارگزاران و پس از انجام نظرسنجی از کلیه کارگزاران تدوین و به سازمان بورس پیشنهاد گردید، در تاریخ ۱۳۸۵/۱۲/۲۰ به‌عنوان یک مؤسسه غیردولتی، غیرتجاری و غیرانتفاعی به تصویب هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید و هیئت مؤسس کانون در فروردین ماه ۱۳۸۶ انتخاب‌شده تا نسبت به تأسیس و ثبت این کانون اقدام کنند. در تاریخ ۱۳۸۶/۰۱/۲۶ اولین اعضا که شامل شرکت‌های کارگزاری فعال آن زمان در بازار سرمایه بودند به عضویت کانون درآمده و سرانجام کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار پس از تشکیل مجمع عمومی مؤسس در اردیبهشت ماه، در مهر ماه ۱۳۸۶ نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت گردید و فعالیت خود را به‌عنوان یک تشکل خود انتظام مطابق بند ۵ ماده ۱ قانون بازار اوراق بهادار، برای حسن انجام وظایفی که به‌موجب قانون بازار اوراق بهادار بر عهده دارد و هم‌چنین برای تنظیم فعالیت‌های حرفه‌ای خود و انتظام بخشیدن به روابط بین اعضا به‌طور رسمی آغاز کرد.

لزوم تشکیل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و عضویت در آن:

بر اساس ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴، شروع به فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی به هر شکل و تحت هر عنوان منوط به عضویت در این کانون و رعایت مقررات این قانون و آیین‌نامه‌های و دستورالعمل‌های اجرایی آن است. بنابراین انجام فعالیت کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری و بازارگردانی در کلیه بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس بدون عضویت در کانون کارگزاران غیرقانونی قلمداد می‌گردد.

موضوع فعالیت کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

  • پیشنهاد مقررات پذیرش، تعلیق یا لغو عضویت اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء به سازمان و اجرای آن‌ها؛
  • نظارت بر عملکرد اعضاء کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و ارزیابی عملکرد آنان در چارچوب مقررات به‌منظور:

(الف) اطلاع‌رسانی

(ب)حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات

(ج) حصول اطمینان از حفظ و تداوم شرایط پذیرش و کسب شرایط جدید در مهلت‌های زمانی تعیین‌شده؛

  • نظارت بر برنامه‌های تبلیغاتی اعضاء کانون به‌منظور جلوگیری یا پیش‌گیری از ارائه اطلاعات ناقص و گمراه‌کننده؛
  • وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه‌ای و انضباطی برای اعضاء کانون در چارچوب قوانین و مقررات؛
  • ایجاد سازش در اختلافات بین کارگزاران، کارگزار /معامله‌گران و بازار گردانان و سایر اشخاص ذی‌ربط در اجرای ماده ۳۶ قانون و در حیطه مقررات؛
  • برقراری و اجرای نظام مناسب جهت رسیدگی به اختلافات بین اعضای کانون؛
  • تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء در چارچوب مقررات در اجرای مفاد بند ۵ ماده یک قانون؛
  • کمک به تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به اعضای کانون، و بازار اوراق بهادار؛
  • بررسی مستمر ظرفیت بازار خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند و کمک به گسترش آن؛
  • پیشنهاد تغییر سقف کارمزدها و نرخ‌های خدمات اعضای کانون به سازمان؛
  • پیشنهاد به‌کارگیری ابزارهای مالی جدید در بازار اوراق بهادار به‌منظور ایجاد تنوع در خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
  • فراهم کردن و ایجاد تسهیلات لازم جهت گسترش آموزش نظام‌مند، تخصصی و مستمر برای اشخاص وابسته به اعضاء جهت ارتقاء دانش و افزایش کیفیت ارائه خدمات آنان؛
  • انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی و انتشار نشریات و کتب تخصصی و کمک به این نوع فعالیت‌ها؛
  • برگزاری سمینارها، تشکیل کلاس‌های آموزشی، تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، انتشار جزوات آموزشی، انجام مصاحبه با رسانه‌ها به‌منظور ایجاد شناخت از فعالیت‌های کانون و اعضای آن و آموزش عمومی موضوعات مرتبط با بازار اوراق بهادار؛
  • برقراری نظام مناسب جهت اطلاع، درک و حل مشکلات حرفه‌ای اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء و حمایت از اعتبار حرفه‌ای و استقلال آنان؛
  • ایجاد ارتباط و همکاری با ارکان و فعالان بازار اوراق بهادار؛
  • عضویت در مجامع حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی و برقراری تماس و همکاری با سایر مجامع حرفه‌ای مشابه در کشورهای دیگر جهت استفاده از تجربیات، تبادل اطلاعات و تسهیل فعالیت اعضای کانون در خارج از کشور؛
  • سایر وظایفی که به‌موجب مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.

اهداف کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار:

  • کمک به ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به‌منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران؛
  • ارتقاء اعتبار اعضای کانون و اشخاص وابسته به اعضاء نزد سرمایه‌گذاران؛
  • تنظیم امور و اعتلای حرفه‌هایی که اعضای کانون به آن اشتغال دارند؛
  • بهبود و گسترش خدماتی که اعضای کانون ارائه می‌دهند؛
  • افزایش دانش تخصصی اشخاص وابسته به اعضاء؛
  • تنظیم روابط بین اعضای کانون با یکدیگر و با اشخاص وابسته به اعضاء؛
  • اجرای وظایفی که به‌موجب قانون یا مقررات به عهده کانون گذاشته شده یا می‌شود.