شنبه 1 تیر 1398

مثبت و منفی های بازار سرمایه در هفته آخر بهار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۹ خرداد) به عدد ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود یک درصد رشد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، محسن رحمتی ارزیابی خود از وضعیت معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت را این گونه بیان کرد: با توجه به اخبار و اطلاعات موجود از شرکت‌ها روند معاملات شرکت‌ها در هفته پایانی خرداد مثبت بود و گزارش‌های منتشر شده از عملکرد شرکت‌ها و مجامع آنها نشان دهنده وضعیت مناسب شرکت‌ها است.

وی ادامه داد: به دلیل افزایش قیمت ارز و محصولات که به مرور در صورت مالی شرکت‌ها نشان داده شده در انتظار گزارش عملکرد مناسب شرکت‌ها و روند صعودی شاخص بورس در سه ماه نخست سال جاری بودیم.

رحمتی با بیان اینکه امسال برگزاری مجامع همه شرکت‌ها مثبت بوده است، گفت: زمانی که اطلاعات بنیادی شرکت‌ها را مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم که عملکرد همه شرکت‌ها مناسب بود و بازار نسبت به بخش قابل توجهی از این اطلاعات آگاهی داشت و همین امر زمینه روند رو به رشد شاخص بورس را فراهم کرد بنابراین رشد سه ماه گذشته به دلیل دید مثبتی بود که در بازار وجود داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آنکه بازار به دلیل افزایش سطح ریسک در سطح کشور محتاط حرکت می‌کند، اظهار داشت: اکنون بازدهی بازار در حال نوسان است اما نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد و روند معاملات این بازار مثبت به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در سال جاری پربازده ترین بازار برای سرمایه گذاری است اما ممکن است بازدهی بازار به دلیل وجود بحث‌های سیاسی تاحدودی در نوسان باشد.

رحمتی افزود: این احتمال وجود دارد که تا دو هفته آینده ریزش‌ها برای اصلاح وجود داشته باشد اما در مجموع عوامل موجود برای صعود بازار بسیار قوی‌تر از حالت نزولی آن است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عمده اطلاعاتی که از مجامع و گزارش‌های شرکت‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که صنایع فلزی رشد چندانی نداشتند و ثابت بودند در حالی که صنایع فلزی و پتروشیمی از پتانسیل رشد بالایی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه برخی از سهام بنیادی مانند فلزی و پتروشیمی‌ها، همچنین سهم‌هایی که با افزایش سرمایه همراه هستند زمینه رشد بازار را فراهم می‌کنند، ادامه داد: اکنون بازار در انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی است به همین دلیل سهم‌های مربوط به این موضوع اکنون با اقبال همراه شدند و حرکت صعود شاخص بورس ناشی از روند مثبت این صنایع بوده است،

رحمتی به اثر راه اندازی بازار متشکل ارزی بر بازار سرمایه تاکید و بیان کرد: بازار سهام به طور غیرمستقیم تحت تأثیر بازار ارز است اگر بازار متشکل ارزی آن گونه که دولت در نظر دارد پیش رود، زمینه ثبات قیمت ارز و کاهش نرخ آن در بازار فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: کاهش قیمت ارز اثر منفی برای بازار سهام دارد اما انتظار نداریم که قیمت ارز از محدوده‌های فعلی کاهش یابد به همین دلیل این اتفاق چندان اثر منفی برای بازار ندارد.