چهارشنبه 9 مرداد 1398

اهمیت و نقش بورس در اقتصاد جهان چیست؟

با ورود پس اندازهای راکد به بازار بورس و اوراق بهادار، افراد به‌عنوان سهامدار شرکت تلقی شده و شرکت های مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار می‌توانند خطوط تولید جدیدی راه‌اندازی نمایند و سودآوری بیشتری داشته باشند. سودآوری شرکت ها منجر به رشد اقتصادی کشور شده و ازآنجاکه کشورها در زمینه‌ی اقتصادی با یکدیگر رقابت دارند، این سودآوری در سطحی وسیع‌تر سبب رشد اقتصادی دنیا خواهد شد.

در دهه‌های اخیر تئوری‌های اقتصادی توجه بسیاری به بنگاه‌های اقتصادی و هوش مالی داشته‌اند. تحول در بنگاه‌های اقتصادی را می‌توان یکی از اهرم‌های رشد و توسعه ی اقتصادی دانست. با ایجاد سازگاری نیروهای جامعه در جهت فراهم نمودن فضای مناسب کسب و کار و سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار بر امر توسعه دخیل است.

درگذشته بیشتر شرکت ها تحت مالکیت و مدیریت یک فرد یا خانواده بودند، اما امروزه مالکیت بنگاه ها از مدیریت آن تفکیک شده است و یکی از اساسی‌ترین ملزومات بنگاههای اقتصادی وجود مدیران خبره است.

هدف اصلی بنگاه ها کسب حداکثر سود است، بنابراین باید حداقل هزینه و حداکثر درآمد را در دستور کار خود داشته باشند. امر آموزش بورس و هوش مالی با در نظر گرفتن تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) و تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری در بورس می‌تواند در این امر کمک بسزایی داشته باشد.

با توجه به عملکرد بنگاه های کشور طی چند سال گذشته شاهد تحولات جالب‌توجهی بوده‌ایم که موجب تعامل با بازارهای جهانی و ایجاد فضای رقابتی شده است. این تحولات با خصوصی‌سازی، توسعه سرمایه گذاری در بورس، بنگاه ها را از کنترل دولت خارج کرده و مدیریت مردمی را موجب شده است.

در اقتصاد امروزی سازمان‌ها و موسسات مالی از عوامل مهم فعالیت‌های صنعتی شناخته‌شده‌اند.بازارهای سهام بخش مهمی از سیستم مالی را شامل می‌شوند و از منظر رشد اقتصادی اهمیت بسیاری دارند.

در عصر جهانی‌شدن مؤثرترین عامل عوامل اقتصادی‌اند. اقتصاد جهانی در این فرایند دستخوش تحولی عظیم می‌شود که کشورهای مختلف دنیا را متأثر می‌سازد. ازجمله شاخص هایی که شهرها را ازنظر اقتصادی به سمت جهانی‌شدن سوق می‌دهد، توسعه ی بازار بورس، تجارت اینترنتی و توجه بههوش مالی است.

بنابراین توجه بیشتر به بازارهای مالی با آموزش سرمایه گذاری در بورس و از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاران داخلی و خارجی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
امکان وجود سرمایه گذاران خارجی و ورود سرمایه بیشتر به بازار بورس، فضای رقابتی کشورها را تحریک می‌کند و این رشد اقتصادی کشورهاست که رشد اقتصادی دنیا را به دنبال دارد.

اهمیت سرمایه گذاری در بازار بورس:

بورس بازاری است که کالاهای متفاوتی در آن خرید و فروش می‌شود، اما با بازارهای متداول مثلبازار طلا و خودرو و… متفاوت است. مهم‌ترین تفاوت بورس با بازارهای سنتی را می‌توان رسمی بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه‌ی قانونی دانست.

از طرفی در این بازار هر فردی که تصمیم به معامله سهام دارد به‌راحتی و با دسترسی به اینترنت می‌تواند به اطلاعات شرکت موردنظرش دست یابد و سپس با کمک هوش مالی خود در مورد خرید وفروش سهام این شرکت تصمیم‌گیری کند.

مسئله دیگر در بازار بورس قوانین و مقرراتی است که بر این بازار حاکم است تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر از عدم بروز اتفاقات ناخوشایند مثل کلاهبرداری و… در این بازار فعالیت داشته باشند.

تمام قوانین و شفافیتی که سرمایه گذاری در بورس دارد به دلیل اهمیت بورس در اقتصاد کشورها و اقتصاد دنیا است. با توجه به اینکه شرکت ها در روند سودآوری خود دست به تغییرو تحول در خطوط تولید و عرضه‌ی محصولات جدید می‌زنند، نیاز به پول دارند.

موفقیت شرکت در این امر منجر به افزایش میزان تولید و فروش، سودآوری شرکت، ایجاد فرصت‌های شغلی، خودکفایی و درنهایت رونق اقتصادی می‌شود. حال‌آنکه این پول موردنیاز از چه منبعی باید تأمین گردد. روش متداول برای دستیابی به مبلغ موردنظر دریافت تسهیلات بانکی است که در صورت دریافت آن باید سود تسهیلات پرداخت شود، از طرف دیگر این روش زمان بر و طولانی است.

برای سهولت کار شرکت ها در امر تولید، در صورت قابل‌قبول بودن طرح پیشنهادی از سوی شرکت توسط کارشناسان بورس، به شرکت اجازه‌ی عرضه و فروش سهام جدید داده می‌شود تا منابع مالی موردنیاز خود برای راه‌اندازی خط تولید جدید را از طریق سرمایه گذاری در بورس تأمین کنند.

افراد می‌توانند با آموزش بورس و به‌کارگیری تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال از هوش مالی خود بهره برده، شرکت های سودآور را شناسایی و نسبت به سرمایه گذاری در بورس اقدام نمایند.

به‌این‌ترتیب شرکت توانسته است به‌راحتی تامین مالی شود و از طرفی با مشارکت موثر سرمایه گذاران هرچند به میزان کم و با سرمایه اندک قطعاً باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهد شد.

بورس، بازاری رقابتی برای شرکت ها

سرمایه گذاران در بورس با بررسی و تحلیل بنیادی اطلاعات منتشرشده شرکت ها، سهام شرکت ها را انتخاب می‌کنند و پس از تحلیل تکنیکال شرکت وارد سهم می‌شوند، ازاین‌رو بورس درواقع فضای رقابتی میان شرکت ها ایجاد می‌نماید تا شرکت های موفق و سود ده به کار خود ادامه دهند.

کشورهایی که در بورس موفقیت و تکامل بیشتری دارند در رشد اقتصادی نیز پیشرفت خواهند داشت. اهمیت بورس در اقتصاد به این دلیل است که بازدهی پس انداز در حساب های بانکی
با بازده کم را به حداکثر می‌رساند. بورس اوراق بهادار با ایجاد فرصت‌های متنوع و اقدامات اطمینان‌بخش برای سرمایه گذاران سود بیشتری ارائه می‌دهد.

درواقع سرمایه گذاری در بورس از اهمیت زیادی در سامانه های اقتصادی برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان شاخص در سنجش سلامت مالی کشور محسوب شود. ازاین‌رو آموزش بورس جهت ارتقایهوش مالی افراد موردتوجه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین وظیفه‌ی بورس جذب پس اندازهای راکد در جهت رشد اقتصادی هر کشور است. از طرفی به‌عنوان یک اهرم می‌تواند تورم و افزایش نرخ رشد پس انداز را تحت کنترل بگیرد.

توسعه ی بازار بورس و رشد اقتصادی:

در عصر جهانی‌شدن عوامل اقتصادی بسیار مؤثرند، ازجمله شاخص‌هایی که شهرها را ازنظر اقتصادی به سمت جهانی‌شدن سوق می‌دهد، توسعه ی بازار بورس، تجارت اینترنتی و به‌کارگیری هوش مالیاست.

بازار بورس توسعه‌یافته در ارتقای رشد اقتصادی دنیا تأثیر به سزایی دارد. این تأثیر ابتدا در اقتصاد کشورها و درنهایت در اقتصاد دنیا مشهود است. رشد اقتصادی و توسعه ی بازار بورس ارتباطی دوطرفه‌اند.

درواقع شرایط توسعه یک اقتصاد، بازتابی از بازار سهام آن است. با توسعه ی اقتصاد، خروجی بنگاه ها افزایش می‌یابد و سودآوری بیشتری ایجاد می‌شود. از طرفی زمانی که بازار سهام رکود را تجربه کند، سود حاصل از آن نیز کاهش می‌یابد.

ریسک سرمایه گذاری باوجود بازار بورس کاهش می‌یابد. عدم وجود بورس، خروج دارایی‌های سرمایه گذاری در پروژه‌های بلندمدت را به همراه داشته و موجب کاهش رشد اقتصادی می‌شود.

در این بازار افراد می‌توانند با حداقل مبلغ خرید در بورس سرمایه گذاری کرده و اقتصاد را تحریک کنند. ازاین‌رو بازار بورس با جمع‌آوری سرمایه های خرد در توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد.

اهمیت هوش مالی و رقابت اقتصادی:

بورس در ایجاد منبع سرمایه جهت کسب و کار بسیار موثر است. با ورود شرکت به این بازار تمام افرادی که با کمک هوش مالی در خرید سهم مشارکت دارند به‌عنوان سهامدار تلقی می‌شوند و دارایی زیادی را به سمت بنگاه اقتصادی سوق می‌دهند.

طبیعتا ورود چنین سرمایه ای به یک شرکت اقتصادی فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کرده و رشد اقتصادی را به دنبال دارد. آموزش معامله در بورس با فراهم آوردن بستری جهت به‌کارگیری تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دقیق برای هر سهم فرصتی برای افراد به وجود می‌آورد تا سرمایه‌ی خود را در شرکت های مناسب و سود ده وارد نمایند.

ورود به بازار بورس تنها به سرمایه گذاران داخلی محدود نمی‌شود، سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند در این عرصه سرمایه گذاری نمایند. ازاین‌رو بازارهای بورس کشورها برای جذب سرمایه از نقاط مختلف دنیا سعی در بهتر کردن شرایط و سوددهی بیشتر هستند تا با افزایش سرمایه گذاری در بورس رشد اقتصادی بیشتری را رقم بزنند.

بنابراین رقابت بین بازارهای بورس شدت یافته و این رقابت توسعه ی اقتصادی کشورها را به دنبال دارد و درنهایت به رشد اقتصادی دنیا منجر می‌گردد.