شنبه 12 مرداد 1398

۱۰ مزیت بورس برای شرکت هایی که سهام خود را در آن عرضه کرده‌اند

بورس اوراق بهادار به جهت داشتن مزیت‌های قابل‌توجهی که دارد توسعه زیادی پیداکرده است و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. شرکت ها برای ورود به بورس علاقه زیادی از خود نشان می‌دهند که در این مقاله به این نکته می‌پردازیم که این علاقه از کجا نشاءت می‌گیرد و مزیت بورس برای شرکت ها چیست؟

یکی از راه‌های هدایت اقتصاد به‌سوی شکوفایی و پیشرفت، توسعه بازار سرمایه است. با عمق بخشیدن به بازار سرمایه شرایطی فراهم خواهد شد تا مسیر شرکت ها برای سودآوری بیشتر هموار شود و اقتصاد رونق پیدا کند.

 

کمبود نقدینگی از مشکلاتی است که در بسیاری از بازارها وجود دارد که با عمق بخشیدن به آن بازار این مشکل قابل‌رفع خواهد بود. ورود شرکت های بزرگ به بازار سرمایه و بورس، باعث خواهد شد تا نقدینگی بیشتری وارد بازار شود و بازار جذابیت بیشتری پیدا کند.

ورود شرکت ها به بورس علاوه بر اینکه کمکی به توسعه بازار سرمایه و عمق بخشیدن به آن می‌کنند،مزایایی نیز برای خود شرکت های پذیرفته شده در بورس دارد. در ادامه به ۱۰ مزیت بورس برای شرکت ها اشاره خواهیم کرد.

۱- افزایش نقدینگی شرکت پذیرفته شده در بورس

شرکت های پذیرش شده در بورس به سهولت می‌توانند تأمین مالی کنند. در رکود اقتصادی مشکل بسیاری از شرکت ها کمبود یا نبود نقدینگی است که مهم‌ترین دغدغه شرکت ها در دوران رکود اقتصادی محسوب خواهد شد. شرکت ها با ورود به بورس به‌راحتی می‌توانند تأمین مالی کنند وافزایش سرمایه دهند و از این ابزار در شرایط مختلف بهره ببرند.

۲- معافیت مالیاتی برخی شرکت های بزرگ بازار بورس

دولت برای شرکت های پذیرفته شده در بوس مزایایی را در نظر گرفته ازجمله معافیت مالیاتی. برخیشرکت های بزرگ بازار بورس دارای سودهای قابل‌توجهی هستند لذا معافیت مالیاتی تا میزان حداکثری ۲۰ درصد برای این شرکت ها رقم قابل‌توجهی بوده و بازگشت این مبلغ به داخل شرکت مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. این میزان معافیت مالیاتی می‌تواند جذاب باشد و این مزیت می‌تواند به‌عنوان اهرمی جهت ورود شرکت های بزرگ‌تر به بازار باشد.

۳- افزایش نقد شوندگی سهام شرکت

برخی شرکت ها دارای سهامداران خرد زیادی هستند و برخی از این سهامداران به‌واسطه اینکه کارمند شرکت بوده‌اند، سهامدار شرکت شده‌اند. اما چون سهام خود را نمی‌توانند در بازاری بفروشند یا سهام شرکت را بخرند پس سهامدار شرکت بودن جذابیتی برایشان نخواهد داشت که ورود شرکت ها به بورس می‌تواند مشکل نقد شوندگی سهام شرکت را رفع نماید.

۴- قیمت گذاری واقعی سهام شرکت

بسیاری از شرکت ها از قیمت واقعی سهام شرکت خود بی اطلاع اند و ارزش سهام شرکت خود را نمی‌دانند. که با ورود به بازار بورس تمام فعالیت‌های گذشته و آتی شرکت در قیمت سهم تأثیرگذار خواهد بود. درواقع قیمت سهام شرکت در هرلحظه شامل تمامی عوامل مؤثر بر عملکرد شرکت باشد. که بورس این امکان را برای شرکت ها فراهم نموده و تا حد زیادی می‌توان به قیمت گذاری بورس برای سهام شرکت ها اعتماد نمود.

۵- سهولت در وثیقه گذاشتن سهام شرکت

شرکت ها می‌توانند با ورود به بورس به‌راحتی و با دردسر کمتر از شرکت های پذیرفته نشده در بورس سهام خود را به وثیقه بگذارند. زیرا در بورس مسیر استفاده از این مزیت با تسهیل شرایط وثیقه گذاری هموارتر گشته است.

۶- سهولت در ترکیب سهامداران و انتقال مالکیت

یکی دیگر از مزیت‌های بورس برای شرکت های پذیرش شده فراهم نمودن بستر مناسب برای انجام معاملات سهام شرکت هست. لذا سهامداران عمده با توجه به استراتژی‌های خود می‌توانند مالکیت خود را تغییر دهند و یا مالکیت خود را از طریق معاملات بلوکی در اختیار دیگران قرار دهند و یا کاهش یا افزایش دهند که شرایط کاملاً شفاف و آسان است.

۷- اعتبار یافتن شرکت ها با ورود به بورس

شرکت ها با ورود به بورس اعتبار کسب می‌کنند که این اعتبار در وهله اول داخلی است و شرکت در بازار داخلی ارزش و اعتبار پیدا می‌کند. شرکت ها برای پذیرش در بورس از فیلترهای مختلفی عبور می‌کنند و نشان می‌دهد شرکت شرایط مناسبی در بخش‌های مختلف داشته است. که به‌موجب آن نگاه بازار به شرکت تغییر پیدا خواهد کرد. در عرصه بین‌المللی علی‌الخصوص برای شرکت های صادراتی و وارداتی اعتبار زیادی قائل خواهند شد. زیرا پذیرش در بورس نشان از شفافیت این شرکت هاست.

۸- شفافیت شرکت های پذیرفته شده در بورس

شرکت ها جهت پذیرش در بورس بایستی در چهارچوب‌های سازمان بورس عمل نمایند که مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. ازجمله بهبود ساختار مالی و بهبود در سایر بخش‌های شرکت که شفافیت مالی دستاورد تعیین چهارچوب‌های سازمان بورس برای شرکت های بورسی است.

شرکت هایی که در بورس پذیرش می‌شوند می‌بایست در فاصله‌های زمانی معین که توسط سازمان بورس تعیین می‌گردد؛ گزارش‌هایی ازجمله گزارش‌های ماهانه، سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه، دوازده‌ماهه و دیگر گزارش‌هایی که سازمان در برهه‌های زمانی مختلف درخواست می‌کند را منتشر کنند. که این فرآیند گزارش دهی به شفافیت شرکت های پذیرش‌شده منجر خواهد شد.

شرکت های پذیرفته شده در بورس

۹- اطلاع‌رسانی عادلانه و سنجش مدیریت شرکت

سازمان بورس پس از پذیرش شرکت ها مکانیسمی را برای انتشار اطلاعات شرکت فراهم می‌کند، که در آن گزارش‌های مورد درخواست سازمان جهت عموم سهامداران و به‌صورت عادلانه منتشر خواهد شد. با حسابرسی گزارش‌های مالی دوره‌ای این شرکت ها توسط حسابرسان معتمد سازمان بورسمدیریت شرکت ها به‌راحتی قابل‌سنجش است.

علاوه بر مزیت هایی که در بالا ذکر شد با توجه به نوع فعالیت شرکت ها مزایای دیگری نیز وجود دارند که شرکت ها می‌توانند از آن به نفع خود بهره ببرند.

قطعا ورود شرکت ها به بورس هم به سود شرکت های پذیرش‌شده و هم به سود اقتصاد کشور و هم به سود سهامداران و فعالان بازار است.

۱۰- اطلاع‌رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه گذاران بالفعل و بالقوه

پس از پذیرش سهام شرکت ها در فرابورس، مکانیسم قانونی و مراجع رسمی برای اعلام اطلاعات شرکت ایجاد می‌شود. این ارائه اطلاعات، باعث شفافیت بیشتر عملکرد مدیران شرکت ها خواهد شد. همچنین با ارائه گزارش های مالی دوره‌ای تحت نظر حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران و سایر سرمایه گذاران به اطلاعات حسابرسی شده دسترسی پیدا می‌کنند.