یکشنبه 13 مرداد 1398

تاریخ در بازار بورس سهام تکرار نمی‌شود

عده‌ی زیادی از افرادی که در بازار سهام فعال هستند به این موضوع باور دارند که تاریخ در بورس تکرار می‌شود. اما باید بدانید که بورس همانند یک موجود زنده عمل می‌کند و هرلحظه در حال تغییرات و به‌روزرسانی خود است. موجودات شاید رفتارشان شبیه به رفتار قبلشان باشد ولی تکراری نیست و فقط می‌تواند شباهت داشته باشد.

پیش‌بینی‌های تاریخی همچون اینکه فصل بهار و تابستان به دلیل رشد ساخت‌وساز سیمانی‌ها فروش بیشتر و درنتیجه سودآورتر خواهند شد و یا در فصل زمستان چون شرکت‌های دارویی فروش بیشتری دارند، رشد قیمتی سهامشان را در پی خواهد داشت و یا در ماه رمضان قندی‌ها بیشتر می‌فروشند و …

هیچ‌کدام از این اتفاقات در سال ۹۷ نیفتاد و اتفاقاً سیمانی‌ها در فصل زمستان در حال رشد هستند. پس می‌توان نتیجه گرفت رویدادهای تاریخی در بازارهایی همچون بورس که در حال رشد و تغییرات سریع هستند حتماً تکرار نمی‌شوند و نمی‌توان از آن به‌عنوان یک پیش‌بینی مناسب در نظر گرفت.

آیا تجربه و حس درونی‌تان به شما در بازار بورس کمک خواهد کرد؟

تجربه و بررسی تاریخ حس درونی افراد را تقویت می‌کند این حس درونی که به‌وسیله تجربه و تکرار به دست می‌آید در فضاهایی که سرعت تغییر بالا نیست بسیار می‌تواند مفید باشد اما در فضاهایی که سرعت تغییر بسیار بالاست، کارآمد نیست.

دنیل کانمن، روانشناس برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و گری کلین، متخصص تصمیم‌گیری توضیح می‌دهند، حس درونی فقط زمانی قابل‌اطمینان است که افراد با داوری در محیطی پیش‌بینی پذیر، تجربه کسب کرده باشند.

اگر به‌عنوان پزشک با علائم مریضی مواجه هستید یا به‌عنوان آتش‌نشان وارد ساختمانی در حال سوختن می‌شوید، تجربه باعث می‌شود حس درونی‌تان صحیح‌تر باشد. با توجه به نوع این فضاها که دارای سرعت تغییرات بالایی نیستند، بین الگوهایی که پیش‌تر دیده‌اید و آنچه امروز با آن مواجه می‌شوید، رابطه‌ای پایدار و منسجم وجود دارد.

اما اگر تحلیلگر و معامله گر بازار سهام یا کارشناس مسائل سیاسی باشید، با توجه به‌سرعت بالای تغییرات در این فضاهای ذکرشده، رویدادهای گذشته پیامدهای قابل‌اعتمادی برای حال حاضر و پیش‌بینی دقیق آینده ندارند.

کانمن و کلین شواهدی را بررسی می‌کنند مبنی بر اینکه تجربه به فیزیکدان‌ها، حسابداران، تحلیلگران بیمه و استادان شطرنج کمک می‌کند (آن‌ها همگی در زمینه‌هایی کار می‌کنند که روابط علّی و معلولی به نسبت پایدارند)؛ اما متصدیان پذیرش در دانشگاه‌ها، قضات، تحلیلگران سازمان‌های اطلاعاتی، روان‌پزشک‌ها و معامله گران بازار سهام از تجربه چندان بهره‌ای نمی‌برند.

در بازار بورسی که به‌سرعت در حال تغییر است درس‌های تجربه به‌راحتی ممکن است جهت اشتباه را به ما نشان دهند. ازآنجاکه سرعت تغییر در بازارهای مالی در حال افزایش است، بازارهای مالیازجمله بورس بیش از همیشه غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود.

بدین ترتیب، حس درونی به‌عنوان منبع بینش درباره‌ی پیش‌بینی‌های جدید در بازار بورس کمتر قابل‌اطمینان می‌شود و ارزش تحلیل سهام در بازه کوتاه‌تر بنیادی و تکنیکال و رفتارشناسی بالاتر می‌رود.

از نگاه ویلیام اونیل در کتاب کانسلیم بهترین راه‌کار تحلیلگری بررسی زمان حال شرکت‌های بورسی است که اگر سهم موردنظر در زمان حال ازنظر بنیادی و تکنیکال و رفتارشناسی در شرایط بهتری از گذشته خود باشد یعنی فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

رولف دوبلی نویسنده کتاب پرفروش هنر شفاف اندیشیدن و هنر خوب زندگی کردن می‌گوید: قیمت یک سهم هیچ‌وقت پایین یا بالا نیست، بلکه همان چیزی است که هست و فقط این مهم است که از آن نقطه بالا می‌رود یا پایین می‌آید.

چگونه با اشتباه کردن در بورس سهام، به موفقیت برسیم؟

تفکر جعبه سیاهی: اشتباهات خود را بپذیرید و از آن‌ها درس بگیرید.

هیچ صنعتی به‌اندازه هوانوردی اشتباهات را جدی نمی‌گیرد. خلبان سولن‌برگر، بعد از فرود اضطراری خارق‌العاده‌اش بر روی رودخانه‌ی هادسون، نوشت: هرچه که ما در هوانوردی می‌دانیم، هر قانونی که در کتاب قانون نوشته‌شده، هر دستورالعملی که داریم، همه را به خاطر این می‌دانیم که گروهی درجایی جان‌باخته‌اند.

یک دفترچه بردارید و روی آن بنویسید جعبه سیاه معامله گری من در بورس، این جعبه سیاه به شما کمک خواهد کرد در معامله گری پیشرفت کنید. کافی است بعد از هر معامله ای که در بورس انجام می‌دهید بلافاصله اشتباهات معامله خود را در جعبه سیاه بورس خود یادداشت کنید.

بعد از یادداشت کردن اشتباه در جعبه سیاه معامله گری خود، به دنبال راه‌حل برای آن باشد و راه‌حل به‌دست‌آمده را برای خود تبدیل به یک قانون کنید. این نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید که هرکدام از این قوانین که نوشته‌اید برای شما با هزینه به‌دست‌آمده است و باید تمام سعی‌تان را بکنید که به آن عمل کنید.

راه‌کار برای موفقیت دائمی در بورس چیست؟

در بورس فقط کافی است کار اشتباهی انجام ندهید، آن‌وقت قطعاً اتفاقات درستی رخ خواهد داد. بعضی خلبان‌ها مسن هستند و بعضی خلبان‌ها جسور، ولی خلبان مسن جسور وجود ندارد.

تمامی معامله گران بورس دنیا که توانسته‌اند به هر نحو در بازار سهام موفق شوند، ماحصل تجربه‌ی خود را در قالب جملات حکیمانه‌ای بیان کرده‌اند:

  • یاد بگیر ضرر را بپذیری،
  • با جریان بازار همراه شو و بدان که روند دوست توست،
  • ضررهایت را متوقف کن و به سودها اجازه رشد بده،
  • و در آخر برای شناخت بازار باید خود را بشناسید.

خبر بد این است که بازار سهام را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید کنترل کنید، چون خارج از توان شماست و اگر به این موضوع را باور ندارید، زمان به شما ثابت خواهد کرد. اما خبر خوب این است که اگر بتوانید خود را کنترل کنید، می‌توانید در بورس موفق شوید.

باور کنید بازار سهام نمی‌تواند به معامله گری که دقیقاً می‌داند چه‌کارهایی اشتباه است و آن‌ها را به‌هیچ‌عنوان انجام نمی‌دهد، کوچک‌ترین آسیبی بزند.

نتیجه‌گیری:

زمانی که برای اولین بار وارد سرمایه گذاری در بازار سهام یا همان بورس می‌شوید باید بدانید که قرار است مسیری طولانی با اشتباهات زیاد را طی کنید. اگر می‌خواهید این مسیر را با سربلندی و موفقیت طی کنید بدون آنکه ضرر زیادی کرده باشید فقط یک اشتباه بزرگ را در شروع کارتان در بورس را انجام ندهید.
در شروع کارتان به‌هیچ‌عنوان، سرمایه زیادی را وارد بازار سهام نکنید.

اشتباه کردن در بورس به شما کمک می‌کند که قوی‌تر شوید، اما اگر قرار باشد این اشتباهات را دوباره تکرار کنید به‌زودی نابود خواهید شد. تنها راز موفقیت در بازار سهام از دید من این است که از اشتباهات خود درس بگیرید و دیگر تکرارش نکنید.