سه شنبه 15 مرداد 1398

افزایش سرمایه چیست؟

شاید شما در طول دوره‌های مالی شرکت‌های بورسی به دلایل مختلف با موضوع افزایش سرمایهمواجه شدید. شاید دوست داشته باشد که بدانید افزایش سرمایه چیست. در مورد روش‌های مختلف افزایش سرمایه بدانید که توصیه می‌شود حتماً با آموزش مطالب مورد نیاز وارد بازار بورس شوید.

خبر افزایش سرمایه می‌تواند در بعضی موارد قیمت سهام یک شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین در این مقاله تهیه گردیده در مورد مفهوم افزایش سرمایه سخن خواهیم گفت. در راستای آشنایی با بورس و آموزش مفاهیم کاربردی در بورس، دلایل انجام افزایش سرمایه و روش‌های مختلف آن را برای علاقه‌مندان به این موضوع عنوان خواهیم کرد.

افزایش سرمایه چیست؟

هرگاه شرکت به منابع مالی جدیدی نیاز داشته باشد از طریق افزایش سرمایه به تأمین منابع مالی خود اقدام می‌کند. ممکن است این منابع مالی را برای اهداف مختلفی به مصرف رساند. افزایش سرمایه در واقع افزایش اسمی تعداد سهام منتشره و افزایش سرمایه ثبتی شرکت است.

کاهش سرمایه چیست؟

اگر بر اثر زیان ، بیش از نیمی از سرمایه شرکت از بین برود، هیئت ‌مدیره شرکت موظف است سهامداران را به مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت نماید تا در مورد انحلال یا بقاء شرکت مشورت و تصمیم‌گیری شود. اگر در این مجمع ، به انحلال شرکت رأی داده نشود بایستی در همان جلسه سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود خود کاهش دهد.

علت افزایش سرمایه چیست؟

عمدتاً به دو دلیل انجام می‌شود:

  1. تأمین منابع مالی جدید به جهت توسعه فعالیت‌های شرکت و یا حفظ قدرت رقابت در بازار
  2. اصلاح ساختار مالی

افزایش سرمایه چطور انجام می‌شود؟

هرگاه نیاز به منابع مالی احساس شود، هیئت‌ مدیره شرکت، در جلسه‌ای این موضوع را به بحث می‌گذارند. در جهت انجام این کار پیشنهاد افزایش سرمایه و طرح توجیهی آن در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده به رأی گذاشته می‌شود. تا افزایش سرمایه ثبتی شرکت و تأمین منابع مالی جدید به میزان مورد نظر انجام پذیرد.

پس از بررسی‌های لازم نتایج جلسه، طی نامه‌ای به جهت کسب مجوزهای لازم به سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می‌گردد که محل افزایش سرمایه بسیار حائز اهمیت است. در صورت توافق سازمان بورس با این امر افزایش سرمایه شرکت انجام می‌شود. به‌تبع آن قیمت سهام شرکت دست‌خوش تغییراتی می‌گردد که این تغییرات بسته به نوع افزایش سرمایه متفاوت است.

سهامداران چگونه از تصمیمات شرکت در خصوص افزایش سرمایه مطلع می‌شوند؟

شرکت قبل از افزایش سرمایه مدارک و مستندات مربوط به آن را روی سامانه اطلاع‌رسانی ناشران که همان سایت کدال (codal.ir) هست منتشر می‌نماید. چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع مربوطه، آگهی برگزاری مجمع روی سایت ذکرشده قرار خواهد گرفت.

اگر در این مجمع، افزایش سرمایه به تصویب برسد موضوع آن را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر خواهد شد تا به اطلاع عموم سهامداران برسد.

انواع روش‌های افزایش سرمایه کدام است؟

۱- افزایش سرمایه از محل سود انباشته و اندوخته در قالب سهام جایزه

۲-افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران در قالب حق تقدم سهام

۳- افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها

۴ افزایش سرمایه از محل صرف سهام

مزایای افزایش سرمایه

افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید باعث می‌شود انعطاف‌پذیری مدیریت شرکت از لحاظ تأمین سرمایه در آینده بیشتر شود. که استفاده از آن برای تأمین منابع مالی برای بازپرداخت بدهی‌های کوتاه‌مدت یکی از استراتژی‌های متداول در بین شرکت های بورسی است.

انتشار و افزایش سهام عادی ریسک مالی و ورشکستگی را افزایش نمی‌دهد. زیرا شرکت الزام قانونی به پرداخت سود به سهامداران عادی ندارد. پس می‌تواند به‌راحتی برای تأمین  منابع مالی خود از افزایش سرمایه استفاده کند و تعداد سهام زیادی را منتشر و به بازار عرضه کند.

مالکیت و کنترل شرکت معمولاً بعد از انتشار و عرضه سهام عادی جدید تغییر نمی‌کند. سهامداران می‌توانند با استفاده از حق تقدم خرید، درصد مالکیت خودشان را حفظ کنند و یا سهام بیشتری بخرند.

معایب افزایش سرمایه

سود سهام پس از کسر مالیات پرداخت می‌گردد. ولی بهره اوراق قرضه یکی از هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی است. پس تأمین سرمایه از طریق سهام عادی باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و برای صرفه‌جویی مالیاتی خوب نیست بنابراین بهتر است شرکت‌هایی از این منبع استفاده کنند که فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسب و سودآوری داشته باشند.

گاهی اوقات شرایطی که در اوراق قرضه درج می‌شود، به‌گونه‌ای است که میزان پرداخت سود سهام را محدود می‌کند. که این‌گونه شرط‌ها باعث می‌شود که انتشار سهام عادی جدید با مشکل مواجه شود.

زمانی که سهام شرکت در دست افراد محدودی است (سهامی خاص) و شرکت بخواهد سهام جدید منتشر کند در مالکیت و کنترل شرکت ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید. زیرا سهامداران که تقریباً همه از مدیران شرکت می‌باشند ممکن است سرمایه لازم جهت شرکت در افزایش سرمایه را نداشته باشند و نتوانند در افزایش سرمایه شرکت کنند که باعث می‌شود درصد مالکیت شان در شرکت کاهش یابد.

نتیجه گیری:

اگر شرکت افزایش سرمایه را در پروژه‌هایی که باعث افزایش سودآوری می‌شود، مصرف نماید در دوره‌های آتی سود شرکت افزایش خواهد یافت. از این جهت تأثیر مثبتی در قیمت سهام شرکت خواهد گذاشت. حال اگر این سرمایه در پروژه‌های پر ریسک و یا پروژه‌هایی که سودآوری مبهمی دارند، استفاده شود به سودآوری شرکت نمی‌توان زیاد امیدوار بود و این رویداد می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت سهام داشته باشد.

افزایش سرمایه نباید باعث کاهش یا افزایش ثروت سهام داران شود. ولی انتظارات مثبت یا منفی در مورد نحوه به مصرف رساندن وجوه است که می‌تواند موجب افزایش یا کاهش ثروت سهامداران شود.