شنبه 26 مرداد 1398

چگونه بفهمیم در بورس قیمت ها بالا خواهند رفت یا پایین ؟

روش های تحلیل در بازار

به صورت کلی می توان تحلیل بورس و سایر بازار های مالی و سرمایه را به ۲ دسته اساسی تقسیم کرد، تکنیکال (فنی) و بنیادی (فاندامنتال)، که جلوتر مفصل در موردشان بحث خواهیم کرد.

تحلیل تکنیکال

ما در تحلیل تکنیکال یا همان تحلیل فنی، با استفاده از رفتار خریداران (گاو ها) و فروشندگان (خرس ها ) در نمودار سهم که این رفتار ها را می توان با استفاده از قیمت، حجم ، زمان واکنش و … دریافت و تحلیل کنیم و به نتایجی دست یابیم که با استفاده از آن یک برآوردی از حرکت بازار داشته باشیم.

ابزار های تحلیل تکنیکال

ابزار اصلی تحلیل تکنیکال نمودار یا همان چارت می باشد، ما به صورت کلی تمامی کارمان با نمودارها است و تحلیل بورس را با تحلیل سهم های مختلف انجام میدهیم . چون در نمودار ۲ اصل اساسی بازار یعنی قیمت و زمان را می توانیم مورد ارزیابی قرار بدهیم( البته نمودار هایی هستند که حجم هم با قیمت و زمان ترکیب می کنند.)

تحلیل بنیادی

در تحلیل بنیادی یا همان فاندامنتال معامله گران و سهامداران با استفاده از شاخص های کلان اقتصادی و شرایط و اوضاع سیاسی اجتماعی و روابط بین المللی دست به تحلیل و معامله می زنند. البته در بازارهای سهام یا همان استاک مارکت ها بخش بزرگی از این تحلیل بورس اختصاص به تحلیل صورت های مالی و شرایط بازار همان شرکت اختصاص می یاید.

آیا فقط همین دو روش تحلیل بورس وجود دارد ؟

خوب ممکن است خیلی دوستان بیایند و بگویند ما بدون استفاده از این دو ابزار بازار را تحلیل می کنیم و سود خوبی هم بدست می آوریم. در جواب می توان گفت خیلی از این روش ها مشتقات این روش ها می باشد. مثل این که ما بیایم با استفاده از مانیتورینگ یک سهام یا یک ابزار معاملاتی تخمین بزنیم که حرکت خوبی در بازار در حال شکل گیری است، خوب ۲ جواب می توان به این دسته از دوستان داد، اولین جواب این است که شما با استفاده از روانشناسی بازار دارید معامله می کنید پس در نتیجه ۳ روش تحلیل در بازار وجود دارد، اما جواب دیگر که خوده بنده هم با آن موافقم این است که شما دارید از ابزار تکنیکال یا فنی استفاده می کنید که این ابزار همان ابزار تحلیل روانشناسی بازار است.