دوشنبه 11 شهریور 1398

آموزش تصویری چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork) یکی از روش‌‌های کاربردی در تحلیل تکنیکال بازار‌های مالی است که با استفاده از آن نقاط بازگشتی بازار پیش بینی می‌شود. اقای دکتر اندروز معتقد بودند که خطوط کلاسیک روند‌ها پیش بینی قابل استنادی از آینده سهم به ما نمی‌دهد؛ به همین خاطر روی توسعه ابزاری چنگال شکل کار کردند که نهایتا این ابزار با نام ایشان معروف و شناخته می‌شود. وقتی بازار در جهت صعودی یا نزولی قرار می‌گیرد این ابزار به ما کمک می‌کند تا کانال‌هایی که در آن قیمت حرکت می‌کند را شناسایی کنیم. در این مقاله  ابتدا پیوت‌ها را معرفی خواهم کرد و سرانجام به بررسی ابزار چنگال اندروز، چگونگی رسم آن و معامله کردن با این ابزار می‌پردازد.

پیوت ها – Pivot

پیوت ها (Pivot) نقاط بازگشت قیمت در نمودار قیمت-زمان سهم هستند. نقاطی که روند از حالت صعودی به ریزشی تغییر جهت دهد پیوت سقف (قله) تشکیل شده و در نقاطی که سهم از حالت ریزشی به صعودی تغییر جهت دهد پیوت کف تشکیل می‌شود.

چنگال اندروز

هر کدام از این پیوت ها با توجه به میزان اختلاف قیمت با پیوت بعد به پیوت های اصلی (ماژور) وپیوت فرعی (مینور) دسته بندی می‌شوند که برای ما پیوت های اصلی اهمیت دارد از پیوت‌های فرعی چشم پوشی می‌کنیم.

چنگال اندروز

در شکل ذیل پیوت های سقف و کف را به ترتیب با رنگ‌های سبز و قرمز مشاهده می‌کنیم.

چنگال اندروز

 حال که با پیوت ها آشنا شدیم می‌توانیم با استفاده از آن‌ها چنگال اندروز را رسم کنیم.

رسم چنگال اندروز

برای اضافه کردن ایزار چنگال اندروز باید روی نوار ایزار کلیک راست کرده و “سفارشی  کردن” را انتخاب کنیم و ابزار چنگال را پیدا کرده و به نوار ابزار اضافه کنیم. در شکل‌های ذیل مراحل اضافه کردن این ابزار را به نرم افزار مفید تریدر می‌بینیم.

چنگال اندروز

 

چنگال اندروز

چنگال اندروز از سه خط موازی به عنوان نقاط بالقوه حمایت و مقاومت استفاده می‌کند که برای رسم چنگال اندروز احتیاج به سه پیوت داریم. در روند‌های نزولی پیوت اول سقف، پیوت دوم کف و پیوت سوم سقف خواهد بود و در روند‌های صعودی پیوت ها به ترتیب کف، سقف و کف هستند

نرم افزار به طور پیش فرض از پیوت اول به وسط دو پیوت دیگر خطی رسم کرده و ادامه می‌دهد که به خط میانی شناخته می‌شود و از پیوت های دوم و سوم دو خط به موازات خط میانی رسم می‌کند. پس از رسم کامل می‌بینیم که شکلی شبیه چنگال داریم. شکل‌های ذیل چنگال اندروز در دو روند صعودی و نزولی رسم شده است.

چنگال اندروز

چنگال اندروز

قوانین چنگال اندروز

چنگال اندروز برای پیش بینی تغییرات قیمت چهار قانون دارد، که بر این اساس استوار است که قیمت‌ها به خط میانی گرایش دارند و به خطوط اطراف برخورد کرده و مجدد به خط میانی بازگشت می‌کنند.

چهار قانون چنگال اندروز به شرح ذیل است:

  1. قیمت در ۸۰ درصد مواقع به خط میانی بازگشت نموده و آن را لمس می‌کند.
  2. زمانیکه قیمت خط میانی را لمس کرد، پیوت ایجاد می‌کند.
  3. معمولا قیمت در محدوده خط میانی نوسان می‌کند و در همان محدوده نوسان می‌کند.
  4. اگر خط میانی لمس نشود قیمت بازگشت شدیدی می‌کند (نقطه ۳).

در شکل ذیل حرکت قیمت مطابق با قانون‌های ۱ تا ۳ را می‌بینیم.

چنگال اندروز

در شکل ذیل که سهم ذوب را نشان می‌دهد می‌بینیم چون قیمت طبق اصل ۱ تا ۳ نوسان نداشته (که ۸۰ درصد مواقع اینگونه است)، قانون ۴ قیمت را پیش بینی کرده است.

چنگال اندروز

برای تشخیص اینکه چه زمانی طول می‌ کشد که قیمت از نقطه سوم به خط میانی می‌رسد به شکل ذیل عمل می‌کنیم. ابتدا تعداد کندل هایی که طول می‌کشد قیمت از نقطه اول به دوم برسد را می‌شماریم، سپس تعداد کندل هایی که طول می‌کشد قیمت از نقطه دوم به سوم برسد را نیز می‌‌شماریم. حال عدد بزرگتر را انتخاب می‌کنیم. عددی که بدست آورده ایم معمولا حداکثر زمان لازم جهت رسیدن قیمت از نقطه سوم به خط میانی است. اگر در طول این زمان قیمت به خط میانی نرسید باید نتیجه گرفت که بازار وضعیت مناسبی ندارد و باید صبر کرد تا روند بازار مشخص شود و سپس تصمیم به خرید یا فروش گرفت.

خطوط هشدار خط‌های موازی با خط میانی هستند که خارج و دو طرف چنگال رسم می‌شوند. خطوط هشدار می‌توانند فاصله‌ای هم اندازه با خط میانی و دو خط کناری چنگال اندورز داشته باشند یا در آن‌ها نسبت های فیبوناچی استفاده شود. در بعضی از موارد قیمت با برخورد به این خطوط تغییر جهت می‌دهد.

چنگال اندروز

 

چنگال اندروز

خطوط ماشه

خطی است که از نقطه اول چنگال اندروز به هریک از دو نقطه دوم و سوم وصل شده و امتداد می‌یابد. خطوط ماشه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قیمت از چنگال خارج شده است. از خطوط ماشه برای سیگنال‌های خرید یا فروش (بسته به شکستن خط ماشه بالایی یا پایینی) استفاده می‌شود.

چنگال اندروز

چنگال اندروز

سیستم معاملاتی با استفاده از چنگال اندروز

همانطور که گفتیم اگر چنگال اندروز در هر روندی رسم شود، همان جهت را پیش بینی می‌کند پس در روند صعودی، رشد قیمت را پیش‌بینی می‌کند. در بورس جمله‌ای معروف است که می‌گوید روند دوست شماست. پس در این مقاله صرفا معامله با استفاده از چنگال صعودی توضیح داده می‌شود که البته عکس موارد توضیح داده شده برای چنگال‌های نزولی هم قابل استفاده خواهد بود.

برای معامله با چنگال اندروز باید سه مورد نوع چنگال، بررسی قوانین چنگال و دقت به خط هشدار و خط ماشه در نظر گرفته شود.

خرید

  • شکستن خط میانه در جهت بالا و حرکت به سمت خط موازی بالایی
  • شکستن خطوط هشدار و صعود به کانال موازی بعدی
  • شکستن خط ماشه به سمت بالا

فروش

  • شکستن خط میانه در جهت پایین و حرکت به سمت خط موازی پایینی
  • شکستن خطوط هشدار و نزول به کانال موازی بعدی
  • شکستن خط ماشه به سمت پایین

دقت کنید در نمامی‌ موارد نوع کندل شکل گرفته زمان شکست خطوط اهمیت بالای دارد. یعنی در زمان خرید باید کندل های صعودی و زمان فروش کندل های نزولی داشته باشیم.

بخاطر داشته باشید زمانی یک سیستم را به سیستم معاملاتی خود تبدیل کنید که حتما ابتدا آن را مورد آزمایش قرار داده باشید.به طور مثال از هر ۱۰ معامله حداقل ۶ معامله آن برای شما سودآور باشد. پس از گذشت از این مرحله با مبلغ کم مجدد سیستم را مورد آزمایش قرار دهید بازهم اگر مجدد حداقل ۶ معامله سوداور از ۱۰ تا داشتید می‌توانید با سرمایه اصلی خود وارد بازار شوید.

نتیجه گیری

یکی از ابزار‌های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال استفاده از چنگال اندروز است. چنگال اندروز از سه خط موازی به عنوان نقاط بالقوه حمایت و مقاومت استفاده می‌کند که برای رسم چنگال اندروز احتیاج به سه پیوت داریم. طبق قوانین چنگال اندروز قیمت تمایل دارد در خط میانی نوسان کند اما اگر قیمت از چنگال اندروز خارج شد می‌توانیم از خطوط ماشه و هشدار استفاده کنیم. در این مقاله چنگال اندروز به طور کامل تشریح و چگونگی خرید و فروش با استفاده از آن توضیح داده شده است.