یکشنبه 31 شهریور 1398

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

بیل ویلیامز (Bill Williams) ، متولد ۱۹۳۲میلادی، یک معامله گر امریکایی بود که کتاب هایی با موضوع تحلیل تکنیکال بازار سهام و معاملات بورس نوشته است. تحقیقات این معامله گر در مورد بازار سهام، اندیکاتورها و شاخص های جدیدی جهت تحلیل رفتار بازارهای مالی جهان به وجود آورد.

بیل ویلیامز بر مبنای استفاده از راهی منطقی برای تحلیل بازار و برهان غیرمنطقی آشفتگی، روش معامله ی مختص خود را توسعه داد تا بتواند درک صحیحی از روانشناسی معامله گر بازار داشته باشد.

بیل ویلیامز، معامله گر معروف و یکی از چهره های تاثیرگذار تحلیل تکنیکال معاملات بورس جهان است. ویلیامز از اندیکاتورهایی در تحلیل تکنیکال خود استفاده می کند که شناخته شده ترین آن الیگیتور است.

قبل از هر چیز اگر بخواهیم تعریفی از اندیکاتور بیان کنیم درواقع ابزاری است که با اعمال روابط ریاضی مشخص روی قیمت سهم یا حجم معاملات یا هر دو شکل می‌گیرد. که در جهت تحلیل قیمت سهام یا شاخص بازار کاربرد دارد. اسیلاتورها یا نوسانگرها نیز یکی از زیرمجموعه‌های اندیکاتورها محسوب می‌شوند که حول یک خط مرکزی یا میان سطوح معینی نوسان می‌کنند و سعی دارند ما را از میزان هیجانات خریدوفروش در معاملات بورس آگاه سازند.

در مباحث آموزش بورس اندیکاتورها معامله گران را جهت تحلیل تکنیکال سهم کمک می‌کنند. بیل ویلیامز برای درک ساختار جامع بازار، توصیه کرد تا بازار از پنج جهت تجزیه و تحلیل شود :     

  • فراکتال (مرحلۀ فاصله)
  • نیروی محرک (مرحلۀ انرژی)
  • افزایش/کاهش شتاب (مرحلۀ قدرت)
  • منطقه (ترکیب مرحلۀ قدرت و مرحلۀ استقامت)
  • خط موازنه

برای درک و تحلیل این جنبه‌ها، تعدادی شاخص ایجادشده‌اند و ما، بر آنیم تا این شاخص ها را به زبانی ساده و روان بیان کنیم.  

اندیکاتور فراکتال  بیل ویلیامز:

فراکتال ها به‌صورت فلش‌هایی هستند که در بالا و پایین کندل ها (شمع‌ها) قرار می‌گیرند. این فراکتال ها زمانی که پنج کندل مجزا داشته باشیم شکل می‌گیرد. وجود پنجمین کندل یا میله سبب می‌شود تا بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت پدیدار شوند. درواقع زمانی که یک کندل بالا یا پایین تشکیل دهد اگر از دو کندل قبلی و بعدی خود بالاتر یا پایین‌تر باشد یک فراکتال به وجود آورده است.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

فراکتال در تحلیل تکنیکال به دو صورت ایجاد می‌شود:

Bullish Fractal، شامل سه کندل صعودی و دو کندل نزولی است.

Bearish Fractal، شامل سه کندل نزولی و دو کندل صعودی است.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

هر فراکتال که تشکیل می‌شود در صورت صعودی بودن تمام فراکتال های صعودی قبل از خود را باطل می‌کند و اگر نزولی باشد تمام فراکتال های نزولی قبل خود را بی‌اعتبار می‌نماید. درواقع فراکتال های پیش رو دارای اهمیت بوده و در سفارش گذاری کاربرد دارند.

از طرفی فراکتال هایی که داخل خطوط الیگیتور تشکیل می‌شوند، فاقد اعتبار هستند. بااین‌وجود اگر فراکتال جدیدی داخل خطوط تمساح تشکیل شود بازهم فراکتال های ماقبل خود را باطل می‌کند.

اندیکاتور الیگیتور بیل ویلیامز (Alligator Indicator )

الیگیتور اندیکاتوری قدرتمند است که نشان می‌دهد سهم از نظرتحلیل تکنیکال در روند، چه موقعیتی دارد. همچنین اینکه در چه نقطه‌ای باید معامله شود. اندیکاتور Alligator یا تمساح شامل سه میانگین متحرک خاص است.

خط آبی (Jaw Period) : خط دوره زمانی ۱۳ روزه که معروف به آرواره تمساح است.

خط قرمز (Teeth Period) : خط دوره زمانی ۸ روزه که معروف به دندان تمساح است.

خط سبز (Lips Period): خط دوره زمانی ۵ روزه که معروف به لب تمساح است.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال وقتی خطوط الیگیتور خیلی به هم نزدیک شده و درهم‌تنیده می‌شوند، بازار قدرت کافی برای روند را ندارد و رنج است. بسیاری از معامله گران در روند رنج زمان خود را از دست می‌دهند و درواقع افراد تماشاچی در این بازار بورس پیروز ماجرا هستند.

زمانی که این خطوط از هم فاصله می‌گیرند، بازار شروع به حرکت کرده و از حالت رنج خارج می‌شود. در تحلیل تکنیکال هرگاه سه خط در یک‌جهت قرار گیرند بازار نیز به آن سمت حرکت می‌کند. خطوط الیگیتور نشان می‌دهند چه زمانی بازار بورس دارای روند است وجه زمانی روند ندارد.

قیمت سهم بعد از شروع روند با شدت بیشتری حرکت می‌کند.در تحلیل تکنیکال بیل ویلیامز به‌اصطلاح تمساح خواب بوده و بعد از بیدار شدن بسیار گرسنه است.

بیل ویلیامز AO اندیکاتور (Awesome Oscillator)

 اندیکاتور AO 

دارای پرایس بار (خطوط) سبز و قرمز است که در تحلیل تکنیکال برای تشخیص زمان ورود به معامله به ما کمک می‌کند. روند در مسیر حرکت خود گاها استراحت دارد و در مواقعی جهت خود را عوض می‌کند. مقاومت‌ها جلوی افزایش قیمت را می‌گیرند و باعث کاهش سرعت روند سهام بورس می‌شوند.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

AO، اندیکاتوری است که بیل ولیامز در آن برای ورود به معامله سه مدل سیگنال مختلف ارائه می‌دهد:

۱- کراس یا عبور AO از خط صفر – اندیکاتور بیل ویلیامز

خط صفر درواقع خط افقی است که پرایس بارها بالا و پایین را جدا کرده و روی این خط است که قله و دره تشکیل می‌شود. زمانی که این اندیکاتور از خط صفر عبور می‌کند و به سمت بالا می‌رود  

می‌توانیم وارد معامله خرید شویم و هرگاه این اندیکاتور از بالا به پایین از خط صفر عبور کرده و سیر نزولی بگیرد می‌توانیم فروش سهام بورس را انجام دهیم.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

۲- سیگنال محدبی – اندیکاتور بیل ویلیامز

در حالت صعودی (بالای خط صفر) بعد از کراس خط صفر وارد روند می‌شویم. اگر بعد از تشکیل دو یا چند پرایس بار یک پرایس بار سبز تشکیل شد، می‌توانیم دوباره خرید نماییم.

در حالت نزولی (پایین خط صفر) پس از کراس خط صفر روند داریم. اگر بعد از تشکیل دو یا چند پرایس بار سبز یک پرایس بار قرمز داشته باشیم، می‌توانیم وارد معامله فروش شویم.

اگر به هر دلیلی یک موقعیت را از دست بدهیم با تکرار این حالات می‌توانیم اقدام به خرید یا فروش نماییم.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

۳- سیگنال تویین پیک- اندیکاتور بیل ویلیامز

این سیگنال بنا بر وجود دره‌ها و قله‌ها به ما اجازه‌ی ورود می‌دهد. هرگاه اندیکاتور ای او دره‌ها و قله‌های ناهماهنگ کم‌عمق تشکیل دهد سیگنال تویین پیک فعال می‌شود.

در حالت صعودی زمانی که دودره ناهماهنگ کم‌عمق پایین خط صفر ایجاد شود، بلافاصله بعد از تشکیل اولین پرایس بار سبز می‌توان وارد معامله خرید شویم.

در حالت نزولی زمانی که دو قله ناهماهنگ بالای خط صفر به وجود آید، بلافاصله بعد از تشکیل اولین پرایس بار قرمز می‌توان وارد معامله فروش شویم.

 در صورت از دست دادن سیگنال های تویین پیک در تحلیل تکنیکال، می‌توان با کمک سیگنال های محدبی وارد معاملات خرید یا فروش شد.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور AC بیل ویلیامز ( Accelerator Oscillator):

در تحلیل تکنیکال اگر بتوانیم حرکت روند سهم را قبل از شروع آن متوجه شویم، می‌توانیم زودتر وارد عمل شویم. قبل از اینکه اندیکاتور  AOتغییر جهت دهد اندیکاتورAC  تغییر جهت می‌دهد. درواقع این اندیکاتور بیل ویلیامز قبل از رسیدن به موقعیت خرید یا فروش هشدار می‌دهد.

به‌عبارت‌دیگر آخرین چیزی که در چارت تغییر جهت می‌دهد قیمت است که قبل از آن AO و قبل از این اندیکاتور، AC تغییر جهت می‌دهد.

 AC تنها یک مدل سیگنال دارد و کراس AC از خط صفر هیچ معنایی ندارد. در اندیکاتور AO زمانی که الیگیتور دهانش را به یک سمت باز می‌کند. بر اساس سه سیگنال وارد معامله می‌شویم اما در AC  زمانی سیگنال داریم که پرایس بارها یا بالای خط صفر باشد یا پایین خط صفر تشکیل شود.

در روند صعودی دو حالت پیش می‌آید:

  • اگر AC بالای خط صفر باشد، بعد از دو پرایس بار سبز، در پرایس بار سبز سوم یک سیگنال برای خرید دریافت می‌کنیم.
  • اگر AC پایین خط صفر باشد، بعد از سه پرایس بار سبز، در پرایس بار سبز چهارم وارد معامله خرید می‌شویم.

در روند نزولی دو حالت داریم:

  • اگر AC بالای خط صفر باشد، بعد از سه پرایس بار قرمز، در پرایس بار قرمز چهارم وارد معامله فروش می‌شویم.
  • اگر AC پایین خط صفر باشد، بعد از دو پرایس بار قرمز، در پرایس بار قرمز سوم وارد معامله فروش می‌شویم.
  • AC قبل از AO بازار را پیش‌بینی می‌کند و هرگاه AOواکنش نشان می‌دهد، قیمت شروع به حرکت می‌کند.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور گیتور بیل ویلیامز (Gator Oscillator)

برخلاف AO و AC که خطوط سبز و قرمز نشان‌دهنده‌ی روند نزولی و صعودی است، در این اندیکاتور خطوط قدرت روند را نشان می‌دهند. در مواقعی فاصله‌ی بین ابتدا و انتهای خطوط زیاد است و گاهی این فاصله کم شده و حتی به صفر می‌رسد.

در تحلیل تکنیکال تفاوت اندیکاتور گیتور با اندیکاتور الیگیتور این است که شاید به دلیل درهم‌تنیده شدن خطوط الیگیتور نتوانید درک درستی از بازار داشته باشید، در این مواقع  اندیکاتور گیتور به شما کمک می‌کند. ازآنجاکه روند ابتدا، طول مسیر و انتها دارد، با کمک گیتور می‌توانید ابتدا و انتهای مسیر را متوجه شویم.

زمانی که عمق خطوط زیاد باشد یا به اصلاح شکم تمساح بزرگ است یعنی بازار دارای روند است.

هرگاه خطوط سبز روی گیتور در حال تشکیل شدن است یعنی خطوط الیگیتور در حال فاصله گرفتن از یکدیگرند یعنی قدرت روند بیشتر می‌شود و با ایجاد خطوط قرمز، سه خط الیگیتور در حال نزدیک شدن به هم هستند، شیب در حال کم شدن بوده و به انتهای روند نزدیک می‌شویم.

درواقع گیتور شمارا از بازارهای رنج نجات می‌دهد و این پیام را دارد که هرگاه تمساح از خواب بیدار شد وارد معامله شوید.

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در تحلیل تکنیکال

در این مقاله پنج اندیکاتور بیل ویلیامز را به‌اختصار توضیح دادیم و سیگنال های مختلف آن را بیان نمودیم. اندیکاتورهای بیل ویلیامز در مباحث آموزش بورس می‌توانند جهت تحلیل تکنیکال برای معامله گران مفید واقع شوند و با کمک سیگنال هایی که از آن حاصل می‌شود، معامله گر را از بازارهای رنج نجات می‌دهد. به‌مرور و با استفاده‌ی مداوم این اندیکاتورها، معامله گربه کار با این ابزار مسلط می‌شود و قادر خواهد بود به‌سادگی به تحلیل تکنیکال بازار بپردازد.