شنبه 20 مهر 1398

تحلیل تکنیکال به کمک ایچیموکو

ایچیموکو یک ابزار تحلیل تکنیکال جامع است که هدف از این سیستم فراهم آوردن یک نمای سریع از قدرت، تمایل و اندازه حرکت روند در یک نگاه است. این سیستم قابلیت ارائه خطوط حمایت و مقاومت ، جهت و قدرت روند و تعریف نقطه ورود و خروج را دارد. علاقه‌مندان به ایچیموکو اعتقاد دارند که این سیستم به‌تنهایی نیازهای یک تریدر را برطرف می‌کند.

حمایت و مقاومت

در این سیستم معاملاتی همه نمودارها به‌ غیر از چیکو اسپن می‌تواند نقاط حمایتی یا مقاومتی برای یک سهم باشد. به بیانی دیگر، زمانی که نمودار قیمتی به یکی از خطوط کیجنسن و تنکانسن برخورد می‌کند، برخورد قیمت با این دو نمودار برای ما مهم خواهد بود، حال از طرفی با توجه به اینکه نمودار تنکانسن، دارای میانگین کمتر و نزدیک به نمودار قیمت در حال حرکت است، شاید برخورد و عبور از نمودار قیمتی برای ما آن‌چنان مهم نباشد، ولی درباره کیجنسن، این امر بسیار مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

تصویر زیر با توجه افقی شدن کیجنسن و حمایت سهم و سپس صعود آن را نشان می‌دهد، از این نمونه می‌توانید به‌عنوان یک الگو در ذهن خود یاد کنید، چرا که در بازارهای مالی بسیار اتفاق می‌افتد.


در نمودار زیر نیز حمایت شدن سهم توسط کیجنسن را مشاهده می‌کنید:


در خصوص ابر موکو که نیز این امر برقرار است، یعنی زمانی که نمودار قیمتی به ابر نزدیک می‌شود، اولین حمایت خود را بالای ابر می‌بیند و زمانی که ابر نفوذ کند، حمایت بعدی خود را پایین ابر می‌بیند. این برای حالتی بود که سهم در حال نزول و ابر پایین نمودار قیمتی سهم است.


حال در نمودار زیر با توجه به اینکه ابربالای نمودار قیمتی است و سهم قصد صعود را دارد، اولین مقاومت مربوط به پایین ابر است و درصورتی‌که بتواند به ابر نفوذ کند، مقاومت بعدی بالای ابر است.


نکته مهم: چه در ابر (سنکو A و B) و چه در کیجنسن، درصورتی‌که به‌صورت افقی باشد، مقاومت یا حمایت پیش رو معتبرتر بوده و احتمال رخداد آن به‌صورت یک حمایت یا مقاومت معتبر است.

نوع دیگری از حمایت و مقاومت با استفاده از سابقه سهم در سیستم معاملاتی ایچیموکو به دو صورت زیر است:

با استفاده از ناحیه‌های مسطح ابرموکو

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی در قبل وجود داشته که ابر حالت افقی به خود گرفته است، حال از این نکته می‌توانیم استفاده کنیم و از آن به‌عنوان حمایت یا مقاومت سهم استفاده کنیم:

طبق شکل زیر هر جا ابر حالت افقی داشته و سهم در آن ناحیه ورود کرده، با مقاومت روبه‌رو شده است.



با استفاده از چیکو اسپن

چیکو اسپن دقیقاً رفتار سهم در دوره زمانی مشخص در مدت اخیر را نشان می‌دهد، این تحلیل آن‌قدر سخت نیست، چراکه اگر به نمودار قیمتی نگاه کنید، دقیقاً همین شکل را داشته و فقط برای اینکه این سیستم بگوید دقیق بوده و همه‌چیز را نشان می‌دهد، این پارامتر نیز توسط آن قابل‌تحلیل است، به‌طور مثال در شکل زیر زمانی که سهم یک سقف ساخته است، چیکو اسپن نیز با یک تأخیر این سقف را نشان می‌دهد، حال اگر سهم بخواهد به سقف خود نزدیک شود، شما هم از نمودار قیمتی می‌توانید این سقف را تشخیص دهید و هم از روی چیکو اسپن.