چهارشنبه 8 آبان 1398

پروژه OMISEGO و ارز دیجیتال OMG چیست؟

OmiseGo یک پلتفرم گواهی اثبات سهام (POS) است که بر پایه اتریوم بوده و به شبکه‌های پرداخت غیرمتمرکز کمک می‌کند تا یک سیستم مالی شفاف و عمومی بسازد.

هدف اصلی OmiseGo این است که مشکلات اساسی هماهنگی‌های موجود در پردازشگر‌های پرداخت، موسسات مالی و درگاه‌های پرداخت را حل کند.

OmiseGo از یک توکن ERC-20 با نام OMG استفاده می‌کند که به صورت POS است. POS یعنی سیستم گواهی اثبات سهام که دیگر خبری از استخراج‌کننده‌ها نبوده و این اعتبارسنج‌ها هستند که تراکنش‌ها را تایید و به بلاک‌چین اضافه می‌کنند.

پروژه OmiseGo هنوز در فاز توسعه و پیشرفت است.

نکته‌ای که شاید گفتن آن در اینجا لازم باشد این است که یکی دیگر از اهداف OmiseGo این است که یک صرافی غیرمتمرکز با نام ODEX بسازد.

OmiseGo ویژگی‌های جذاب و تاثیرگذار زیادی دارد که این قابلیت‌ها نشان می‌دهند این پروژه بسیار بلندپروازانه بوده احتمالا به جاهای خوبی خواهد رسید. حال بیایید نگاهی به تکنولوژی، طراحی، پروژه‌ها و پیشرفت‌های اخیر OmiseGo بپردازیم.

تاریخچه

OmiseGo یک شعبه و بخش کاملا مستقل از کمپانی Omise است.

این شرکت یک ارائه‌دهنده درگاه و خدمات پرداخت است که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است.

کمپانی Omise در سال 2013 میلادی تاسیس شد و سال 2017 عرضه اولیه کوین OmiseGo را آغاز کرد که این عرضه اولیه 25 میلیون دلار سرمایه برای شرکت به ارمغان آورد.

شعار و هدف OmiseGo این است که نیاز مردم به بانک‌ها را از بین ببرد و با ساختن یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز دست واسطه‌هایی مثل بانک را کوتاه‌ کند.

بعد از عرضه اولیه کوین (ICO) تیم توسعه‌دهنده OmiseGo تمام تمرکز خود را بر روی طراحی هسته‌ اصلی شبکه شامل توسعه کیف‌پول‌، تکنولوژی‌های ODEX و پلاسما گذاشته است.

ODEX و پلاسما فناوری‌های پیچیده‌ای هستند که در آینده حتما نقش بزرگی در این صنعت ایفا خواهند کرد. در ادامه در مورد این دو توضیحات بیشتری خواهیم داد.

روابط خوب کمپانی Omise با شبکه‌های پرداخت دیگر در این صنعت باعث شده است که OmiseGo فرصت‌های خوبی برای پیشرفت داشته باشد که دیگر رقبا از آن بی‌بهره هستند.

در حال حاضر Omise شبکه‌های پرداخت برخی کمپانی‌های بزرگ دنیا را پشتیبانی می‌کند، از جمله این شرکت‌های می‌توان به مک دونالد اشاره کرد.

دیدگاه و دورنگار OmiseGo این است که یک فریم‌ورک جدید برای سیستم‌های پرداخت غیرمتمرکز طراحی کند. در پایین می‌توانید نقل قولی از وبسایت آن‌ها را بخوانید:

” با استفاده از OMG هر فردی می‌تواند تراکنش‌های همتا به همتا را کنترل کند. سرویس‌های OMG شامل پرداخت‌های عادی، پرداخت حقوق و دستمزد، تبلیغات، تامین منابع، مدیریت دارایی‌ها و دیگر سرویس‌های مالی مورد نیاز در سراسر دنیا است. تمام این خدمات به صورت به صورت غیرمتمرکز و بسیار ارزان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. خدمات کاملا غیرمتمرکز و کاربردی است.

اکنون که متوجه ماهیت، اهداف و کاربرد‌های OmiseGo شده‌ایم این سوال پیش می‌آید که این تکنولوژی چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی OmiseGo

سیستم‌های مالی سنتی از مکانیسم‌های پیچیده و غیرکاربردی‌ استفاده می‌کنند.

کمپانی‌هایی مثل SWIFT، FedWire و… در موقعیتی هستند که تراکنش‌ها و پرداخت‌های ملی و بین‌المللی کشورها را پردازش می‌کنند. این سیستم‌ها می‌توانند به زمینه‌های دیگری مانند صرافی و بازار مشتقات گسترش یابند.

پلتفرم OmiseGo طراحی شده است تا سیستم فعلی را تصحیح کند و با استفاده از یک صرافی غیرمتمرکز که می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای کار با بازارهای زیادی را فراهم کند، سعی در ایجاد یک راه شفاف، ارزان و بی نقص برای تبادلات مالی دارد.

ارتباط این پلتفرم با بلاک‌چین اتریوم امنیت تراکنش‌های آن را شدیدا تامین می‌کند و به کار بردن پلاسما نیز باعث شده است که ظرفیت بلاک‌چین به حد نا محدود برسد!

در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهم داد.

OmiseGo تنها یک پلتفرم و رمزارز ساده نبوده و بخش‌های پیچیده و زیادی دارد؛ پس برای درک بهتر عملکرد و کاربردهای آن بهتر است که مقاله را به 4 قسمت تقسیم کرده و در مورد آن‌ها صحبت کنیم:

  • ODEX که یک صرافی غیرمتمرکز است.
  • سیستم توافق جمعی Proof Of Stake و یا همان گواهی اثبات سهام.
  • شبکه پلاسما
  • کیف پول

ODEX

ODEX در هسته اصلی پلتفرم موجود است و در واقع یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده تکنولوژی OmiseGo محسوب می‌شود.

اولین وظیفه ODEX این است که مجموعه‌ای از بازارهایی را که سفارشات را خارج از شبکه OmiseGo اجرا می‌کنند کنترل کند؛ پس با این تعریف تطبیق سفارشات در خارج از زنجیره شبکه اتفاق می‌افتد. حال بعد از اینکه دستورات اجرا شد، در داخل بلاک‌چین پلتفرم پردازش و ذخیره می‌شود.

اولین مرحله کار ODEX توسط سازمان‌های متمرکز اجرا خواهد شد. بعد از آن شبکه وارد سیستم توافق جمعی شامل تعدادی اعتبارسنج می‌شود. در آنجا این اعتبارسنج‌ها، که کاملا هم تصادفی انتخاب شده‌اند، سفارش و دستوران را تایید می‌کنند. با این روش دیگر امکان تبانی، دزدی و کلاهبرداری وجود ندارد.

شاید توضیحات فنی‌ که در بالا خواندید کمی شما را گیج کند.

برای حل این مشکل به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید که قصد دارید یک کتاب را از یک کتابفروشی آنلاین خریداری کنید. در حالت عادی و بدون استفاده از OmiseGo معمولا باید با استفاده از کارت‌های بانکی مبلغی را به فروشگاه پرداخت کنید.

با این کار بانک به عنوان واسطه بین شما عمل می‌کند و در واقع پول در دست او بوده و مستقیما به صاحب کتاب نخواهد رسید.

حال با استفاده از ODEX روند به این صورت خواهد بود. شما کتاب را خریداری کرده و با استفاده یک سیستم پرداخت همتا به همتا مستقیم توکن‌ها را برای فروشنده ارسال می‌کنید.

تا به اینجا همه چیز خارج از شبکه و بلاک‌چین OMG اتفاق افتاده است. بعد از این مرحله OMG وارد کار شده و تراکنش را به داخل شبکه خود می‌برد. بعد از اعتبارسنجی، پرداخت تایید شده و معامله انجام می‌شود. مثال کتاب مثالی کاملا پیش‌پا افتاده بود؛ اما با در نظر گرفتن مثال‌های بزرگتر متوجه مهم‌بودن ODEX خواهید شد.

سیستم توافق جمعی POS

سیستم اثبات گواهی سهام در OmiseGo نیز هنوز در حال توسعه است. در این مکانیسم تعدادی اعتبارسنج ناشناس توکن‌های OMG خود را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا حق رای به دست بیاورند. با رفتار مناسب و تایید تراکنش‌ها به آن‌ها پاداش و توکن تعلق می‌گیرد و در صورت رفتار مخرب در شبکه تنبیه می‌شوند.

در شبکه‌های POS دیگر تنبیه به این صورت است که اگر برای مثال خللی در روند اعتبارسنجی ایجاد کنید، کل سرمایه‌ شما ضبط می‌شود؛ اما در OMG تنبیه و مجازات به این سنگینی نبوده و فقط درصد کمی حذف می‌گردد.

در OmiseGo سیستم پاداش‌ها نیز جالب است. با توجه به اینکه این کمپانی با ده‌ها شرکت دیگر در ارتباط بوده و با توجه به ماهیت ODEX پاداش‌ها ممکن است هر ارزی باشند. مکانیسم توافق جمعی OmiseGo ارتباط نزدیکی با فناوری پلاسما دارد.

پلاسما

پلاسما یک راه‌حل دو لایه برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری است که بر پایه اتریوم کار می‌کند.

توسعه‌دهندگان OmiseGo هنوز در مرحله توسعه و نوشتن پلاسما هستند. شبکه OMG دو زنجیره دارد. یک زنجیره اصلی که همان بلاک‌چین اتریوم بوده و دیگری زنجیره فرزند که بلاچین OMG است.

با استفاده از پلاسما ظرفیت بلاک‌چین نا محدود می‌شود زیرا از زنجیره فرزند برای ذخیره‌سازی و از بلاک‌چین اتریوم برای امنیت و اجرای دستورات استفاده می‌شود. در واقع سیستم زنجیره در زنجیره ماهیت پلاسما را تعریف می‌کند.

پلاسما یک مبحث فوق‌العاده پیچیده است و در این مقاله فرصتی برای توضیح کامل آن وجود ندارد. در همین حد که در بخش قبلی توضیح داده شد می‌توانید به یک دید کلی از این فناوری برسید.

OmiseGo در ماه گذشته پستی را در مورد روند پیشرفت پلاسما، DEX و سیستم POS خود منتشر کرد؛ هرچند بسیاری از کاربران بابت عدم وجود شفافیت کافی ناراضی بودند.

دلیل این نارضایتی‌ها این موضوع است که پروسه توسعه OmiseGo بسیار طولانی شده است و این طولانی شدن ماجرا به دلیل استفاده از فناوری‌های پیچیده و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است.

در ضمن هیچ‌کدام از این تکنولوژی‌ها در یک مقیاس بزرگ و بلاک‌چین عمومی تست نشده‌اند و در واقع همه‌چیز تئوری بوده و عملیاتی شدن آن نیاز به تست‌های بیشتری دارد.

کیف پول

کیف پول الکترونیکی OMG این امکان را به کسب و کارهای مختلف می‌دهد تا کیف پول مخصوص خود را در یک دفتر کل عمومی راه‌اندازی کنند.

طراحی این کیف پول به گونه‌ای است که هم ارزهای دیجیتال و هم ارزهای عادی و فیات با استفاده از آن قابل معامله و استفاده خواهند بود.

نرم‌افزار SDK به ODEX در بلاک‌چین متصل شده تا ویژگی‌های خاصی را برای دارندگان کیف پول آماده کند. با استفاده از این ترکیب کاربران می‌توانند در SDK به ODEX متصل شده و دارایی‌های خود را به دیگر ارزها تبدیل کنند. این کار به صورت کاملا غرمتمرکز در بلاک‌چین OmiseGo انجام می‌شود.

کاربردها و پیشرفت‌های اخیر

با توجه به بروزرسانی‌های اخیر OmiseGo روند پیشرفت پلاسما بسیار خوب بوده و در حال اجرایی شدن است؛ زیرا بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن راه‌اندازی شده است. برخی امکانات مثل ODEX هنوز در حال توسعه هستند و تحقیقات و آزمایش‌ها روی آن‌ در حال انجام است.

در نهایت بعد از اینکه OmiseGo کامل شده، طراحی سیستم POS به اتمام رسیده و ODEX کار خود را شروع کند، مزایا و قابلیت‌های زیادی برای شرکت‌های تامین‌کننده شبکه‌های پرداخت ایجاد می‌شود.

بعد از به روی صحنه آمدن OmiseGo بسیاری از مشکلات بانکداری متمرکز، نسل بعدی موبایل‌ بانک‌ها، ردیابی دارایی‌ها و پرداخت‌های امن و آسان حل می‌شوند. هرچند تمام این موارد روی کاغذ کار می‌کنند و مشخص نیست که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد.

سخن پایانی

برنامه‌ها و اهداف این پروژه بسیار بلند‌پروازانه بوده و اگر به طور واقعی قابل پیاده‌سازی باشد مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد. پروسه توسعه و ساخت این پلتفرم زمان بسیار زیادی را گرفته است که این موضوع جامعه کاربران این ارز را کلافه نموده و آن‌ها خواستار سرعت بخشیدن به کار‌ها هستند.

OmiseGo قابلیت‌هایی دارد و امکاناتی ارائه می‌کند که دیگر رمزارزها از داشتن آن‌ها بی‌بهره‌اند.

این پلتفرم به سیستم‌های پرداخت کمک زیادی خواهد کرد و انقلابی را در زمینه ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. همه چیز بستگی به این دارد که OmiseGo بعد از اجرای کامل بتواند پتانسیل‌های خود را به خوبی نشان داده و عملکرد مناسبی داشته باشد. همه چیز بستگی به مقبولیت این سیستم و سرعت پیشرفت این صنعت دارد.