دوشنبه 13 آبان 1398

ارز دیجیتال NANO چیست؟

در دنیای رو به رشد ارزهای دیجیتال هر روز یک اسم و نام یک ارز جدید به گوش‌تان می‌خورد. این سوال برای شما پیش می‌آید که ماهیت، عملکرد و یا تعریف آن کلمه چیست؟

در این مقاله قصد داریم که ارز دیجیتال Nano را مورد بررسی قرار دهیم و در مورد آینده آن و نحوه خریدش صحبت کنیم تا شاید جواب یکی از سوال‌هایتان را گرفته باشید.

Nano چیست؟

Nano یک ارز دیجیتال است که اهدافی مانند اهداف دیگر ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کند؛ اما اصلی‌ترین تفاوت آن با دیگر رمزارزها این است که قصد دارد در تکنولوژی بلاک‌چین تغییراتی را ایجاد کند.

این تغییرات باعث می‌شوند که هزینه تراکنش‌ها صفر شده و نیازی به سخت‌افزار و مصرف برق نداشته باشد؛ پس به نظر می‌رسد Nano می‌خواهد انقلابی در این زمینه ایجاد کند.

Nano در ابتدا با نام Raiblocks آغاز به کار کرد و توسط Colin LeMahieu، مهندس نرم‌افزار که قبلا در شرکت‌هایی مثل دل، AMD و کوالکام کار می‌کرده‌ ایجاد شده است.

این ارز دیجیتال در سال 2015 با نام Raiblocks وارد بازار شد و در سال 2018 میلادی به Nano تغییر نام داد. این تغییر نام به قدری مهم بود که بعد از این اتفاق ارزش Nano در 24 ساعت 40 درصد بالا رفت!

Nano از الگوریتم DAG استفاده می‌کند؛ اما تکنولوژی خاص خودش با نام بلاک‌چین مشبک را نیز به کار گرفته است. این سیستم به گونه‌ای است که هر شخص در شبکه بلاک‌چین مخصوص به خودش را دارد که اکانت‌چین (account-chain) نامیده می‌شود!

در اینجا بهتر است کمی در مورد DAG توضیح دهم.

DAG مخفف عبارت Direct Acrylic Graph بوده که به معنای گراف جهت‌دار غیر مدور است. در ریاضیات این نوع گراف به این معنی است ابتدای هیچ مسیری وجود ندارد که راس ابتدایی و انتهایی یکسان باشد. از این سیستم در تایید تراکنش‌های Nano استفاده می‌شود.

مزایای Nano

در این ارز دیجیتال هر کاربر بلاک‌چین مخصوص به خودش را دارد و در واقع Nano تنها رمزارزیست که از تکنولوژی معماری مشبک بلاک استفاده می‌کند. در این سیستم به هر شخص یک بلاک‌چین تعلق می‌گیرد که اکانت‌چین نامیده می‌شود.

نکته مثبت بعدی در مورد Nano این است که نسبت به رقبای خود و دیگر ارزهای دیجیتال به طور محسوسی حجم اطلاعات کمتری را ذخیره می‌کند.

تکنولوژی استفاده شده در Nano تنها اطلاعات و موجودی حساب خود اکانت را ذخیره می‌کند و بر خلاف دیگر بلاک‌چین‌ها تمام تراکنش‌های انجام شده ثبت نمی‌شوند.

سرعت بالا از دیگر مزایای Nano است.

یکی از مشکلات اصلی در دنیای ارزهای دیجیتال زمان مورد نیاز برای انجام یک تراکنش است. در بیت‌کوین میانگین این زمان 164 دقیقه است؛ اما در مورد Nano اینگونه نیست؛ زیرا هیچ زمانی صرف آپدیت شدن دفتر کل شبکه نمی‌شود.

تمام کارهای مورد نیاز تراکنش توسط خود کاربر انجام شده و در اکانت‌چین ثبت می‌شود؛ سپس به صورت همزمان در شبکه مشبک بلاک بزرگتر بارگذاری شده و به همین دلیل سرعت انجام تراکنش‌ها بسیار پایین است.

یکی دیگر از نگرانی‌های افراد فعال در حوزه ارزهای دیجیتال بالا رفتن هزینه انجام تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین است. Nano تمام این نگرانی‌ها را رفع نموده؛ زیرا هزینه انجام تراکنش‌ها در این شبکه صفر کرده است. در Nano هیچ پولی به ماینر‌ها داده نمی‌شود؛ پس در نتیجه هزینه انجام تراکنش‌ها نیز صفر است.

مصرف انرژی کمتر نیز از دیگر مزایای استفاده از Nano است.

یکی از نقاط ضعف بیت‌کوین مصرف انرژی فوق‌العاده بالای آن‌ است.

در مباحث مربوط به بهتر بودن بیت‌کوین نسبت به ارزهای عادی همیشه صحبت از مصرف بالای برق و گرمایش جهانی به میان می‌آید؛ زیرا بیت‌کوین در حال حاضر برق بسیار زیادی مصرف می‌کند که به اندازه مصرف برق برخی از کشورهاست!

در Nano مصرف انرژی خیلی پایین است.

مزایا در بحث تراکنش‌ها

در Nano فرستادن پول نیاز به دو تراکنش دارد: یکی تراکنش فرستنده و دیگری تراکنش گیرنده. این مورد باعث می‌شود که هزینه تراکنش‌ها پایین آمده، نیاز به مصرف برق کمتر شده و امکان ارسال پول حتی در صورت آفلاین بودن گیرنده امکان‌پذیر شود.

برای تایید تراکنش‌ها نیاز است که گیرنده یک بلاک را امضا کند و تا زمانی که این‌کار انجام نشود؛ تراکنش در لیست انتظار مانده و به پایان نمی‌رسد. بعد از تایید تراکنش توسط گیرنده، امکان بازگردانی آن وجود ندارد.

هنگامی که تراکنش توسط فرستنده ایجاد می‌شود، پول‌ها از حساب فرستنده ارسال شده و در شبکه معلق می‌مانند تا توسط گیرنده نیز تایید شود.

چگونه ارز Nano خریده و ذخیره کنیم؟

امکان خرید و فروش Nano در چند صرافی مختلف وجود دارد.

ساده‌ترین راه برای خرید ارزهایی مانند Nano در ایران این است که ابتدا ارزهای محبوب‌ترین مانند بیت‌کوین که امکان خرید آنها با ریال وجود دارد را خریداری کنید، سپس بیت‌کوین را به Nano تبدیل کنید.

خرید بیت‌کوین را می‌توانید از طریق سایت بیدارز انجام دهید.

برای تبدیل بیت‌کوین به Nano می‌توانید از سایت changelly استفاده کنید.

کیف‌ پول‌های پشتیبانی‌کننده از Nano

اگر قصد دارید در Nano سرمایه‌گذاری کنید، باید یک کیف پول برای ذخیره‌سازی کوین‌های خود داشته باشید. گزینه‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارند که در ادامه چند‌ تا از آن‌ها را خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

  • کیف پول آنلاین رسمی Nano که در وبسایت raiwallet.com امکان دسترسی به آن وجود دارد.
  • ربات تلگرامی RaiWalletBot در تلگرام این امکان را به شما می‌دهد که Nano های خود را دریافت، ارسال و یا ذخیره کنید.
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger nano s

آینده ارز Nano

به نظر می‌رسد که Nano در آینده به موفقیت‌های بسیاری دست یابد و کار خود را گسترش دهد. در ادامه این بخش می‌خواهیم چند تا از دلایلی را که نشان می‌دهد Nano آینده درخشانی دارد را خواهیم نوشت.

نظر مثبت متخصصان این زمینه

Charlie Lee، سازنده ارز دیجیتال لایت‌کوین، در یک توییت در اکانت شخصی خودش به تعریف و تمجید وایت پیپر Nano پرداخت و در مورد نکات مثبت و تکنولوژی خلاقانه‌اش صحبت کرد.

بازار ارزهای دیجیتال شدیدا به نظرات متخصصان و تعریف آن‌ها حساس است و اینگونه مصاحبه‌ها، توجه افراد به ارزهایی مانند Nano را جلب می‌کند.

کیف پول اندرویدی

تلاس Nano برای ساخت یک کیف پول اندرویدی، حرکت بزرگی است زیرا افراد زیادی از والت‌های موبایلی اندروید استفاده می‌کنند.

از آنجاییکه اکثر افراد از اسمارت‌فون‌های اندرویدی استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد با راه‌اندازی این کیف پول شاهد پیشرفت بیشتر Nano خواهیم بود.

نسخه آلفای این کیف پول در دسترس قرار گرفته و بعد از انتشار رسمی و کامل آن سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

حمایت Twitch

Twitch یک پلتفرم استریم گیم (پخش زنده بازی‌های کامپیوتری) است که مالک آن کمپانی آمازون است. این پلتفرم به تازگی Nano را به عنوان یکی از ارزهایی که کاربران با آن می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند، قبول کرده است.

این شبکه در حال حاضر هزاران عضو فعال و مشترک دارد. قبول Nano برای پرداخت‌های درون سیستمی Twitch یک نکته مثبت بزرگ در کارنامه Nano است.

تفاوت Nano با دیگر ارزهای دیجیتال

Nano در واقع آمده است که مشکلات بزرگ موجود در تکنولوژی بلاک‌چین را از بین ببرد.

این تکنولوژی با تمام مشکلات و معایبش توسط بیت‌کوین، اتریوم و ده‌ها رمزارز دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و Nano به جنگ آن‌ها آمده است.

مشکلاتی مانند، زمان طولانی انجام تراکنش‌ها، هزینه بالای آن‌ها و مصرف انرژی زیاد باعث شده‌اند که Nano توجهش را روی اینگونه مسائل بگذارد.

تمام ابزاری که Nano برای حل این مشکلات دارد همان اختصاص دادن یک بلاک‌چین شخصی به کاربران خودش است. چیزی که دیگر ارزهای دیجیتال از آن استفاده نمی‌کنند.

آیا سرمایه‌گذاری روی Nano خوب است؟

همکاری سود آور Nano با Twitch، شایعات لیست شدن در صرافی معتبر کوین‌بیس و راه‌اندازی کیف پول اندرویدی آینده درخشانی را برای Nano رقم زده است.

شاید آینده ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های آن‌ها توسط Nano دستخوش تغییرات مثبتی شود؛ زیرا این رمزارز آمده است تا مشکلات بزرگی را حل کند. تنها لازم است که سیستمی که روی کاغذ به خوبی عمل می‌کند، در عمل نیز کاربرد داشته باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که مهم‌ترین ویژگی Nano یعنی بدون هزینه بودن تراکنش‌ها باعث شده است که به سختی توسط صرافی‌های معتبر مورد استفاده قرار بگیرد و مهم‌ترین مانع محبوبیت و معروف شدن آن نیز همین مورد است.

صرافی‌ها با چنج کردن ارزها و انجام تراکنش‌ها پول در می‌آورند و بدون هزینه بودن تراکنش‌ها در Nano باعث شده است که پول در آوردن از طریق آن برای سایت‌ها کمی مشکل شود.

سوالات متداول

Nano چیست؟

Nano یک ارز دیجیتال است که طراحی شده است تا مشکلات ارزهای دیجیتال مانند هزینه بالا، مصرف انرژی زیاد و سرعت زیاد انجام تراکنش‌ها را حل کند.

کوین Nano چگونه کار می‌کند؟

Nano از سیستم توافق جمعی گواهی اثبات سهام و یا همان Proof Of Stake استفاده می‌کند. در این سیستم شرکت‌کنندگان با توجه به میزان ارزی که در اختیار دارند قدرت رای‌دهی دریافت می‌کنند.