یکشنبه 19 آبان 1398

ریون‌کوین (RAVENCOIN) چیست؟

ظهور تکنولوژی بلاکچین دنیای جدیدی از امکانات را پیش روی صنعت مالی گشوده است. درحالیکه صنایع دیگر به تدریج پا به فضای دیجیتال می‌گذارند، بلاکچین این امکان را برای صنعت مالی فراهم کرد که به طول کامل دیجیتالی شود.

یکی از حوزه‌های پرآتیه بلاکچین دیجیتالی کردن دارایی‌هاست.

 

دیجیتالی کردن دارایی‌ها به منزله معرفی یک دارایی فیزیکی روی بلاکچین است. ریون‌کوین (Ravencoin) پروژه بلاکچینی با تمرکز بر فراهم‌سازی امکان انتقال دارایی‌ها از یک کاربر به کاربر دیگر است.

ریون‌کوین به گونه‌ای طراحی شده که بتواند پاسخگوی نیاز عصر دیجیتال برای معاملات بین‌المللی دارایی‌ها و اوراق بهادار باشد، درست مانند بیت‌کوین که انتقال بدون دردسر پول در سرتاسر جهان را ممکن می‌کند.

ریون‌کوین چه کاربردی دارد؟

ریون‌کوین با علامت اختصاری توکن RVN یک پروژه متن‌باز بر مبنای فورکی از کدهای بیت‌کوین ساخته شده است. ریون‌کوین از لحاظ مختلف با بیت‌کوین تفاوت دارد، از جمله زمان بلاک (block time reward که 1 دقیقه است)، تعداد کوین‌های منتشر شده (21 میلیارد RVN عرضه خواهد شد)، امکان ایجاد دارایی، و قابلیت‌های پیام‌رسانی.

کاربران پروتکل ریون می‌توانند روی بلاکچین ریون‌کوین و برای هر گونه دارایی توکن عرضه کنند. این توکن‌ها احتیاج به استخراج (mining) ندارند. هر کسی که این توکن‌ها را عرضه کند تمام ویژگی‌های آن را نیز تعیین می‌کند.

این توکن‌ها قابل انتقال هستند و مانند بیت‌کوین به سهولت جابه جا می‌شوند. دارایی‌هایی که می‌توان آنها را روی پلتفرم ریون‌کوین توکنیزه (tokenize) کرد شامل شمش طلا، سند زمین، سکه‌های نقره، کارت‌های هدیه، امتیازهای خرید، و غیره می‌شوند.

برای ایجاد یک توکن دارایی روی این پلتفرم، کاربران باید چند توکن RVN را سوزانده و نام خاصی برای توکن خود انتخاب کنند. سپس، باید ویژگی‌های توکن را تعیین کنند، از جمله تعداد توکن، تعداد اعشار، و اینکه آیا میزان توکن ثابت است یا می‌توان آن را در آینده افزایش داد.

از RVN می‌توان برای پاداش‌دادن به دارندگان توکنِ ایجادشده روی بلاکچین ریون‌کوین استفاده کرد.

همچنین، درست مانند توکن ERC-721 اتریوم، ریون‌کوین نیز قابلیت ایجاد توکن‌های خاص را ارائه می‌دهد. توکن‌های خاص (unique token) توکن‌هایی هستند که اعتبار و اصالت را اثبات می‌کنند زیرا فقط یکی از این توکن‌ها موجود خواهد بود. این توکن برای مواردی مانند کلکسیون‌های هنری، مجوز نرم‌افزارها، و غیره کاربرد دارد.

ریون‌کوین یک راه ارتباطی بین عرضه‌کننده توکن و دارنده توکن را فراهم می‌کند.

دارندگان توکن می‌توانند در صورت تمایل از این ارتباط بیرون بیایند. به عنوان مثال، پیامی از یک عرضه‌کننده توکن می‌تواند به دارندگان توکن خبر از یک رای‌گیری بدهد، و یک توکن رای برای تسهیل فرآیند رای‌گیری عرضه شود.

مکانیسم اجماع ریون‌کوین

مکانیسم اجماع (Consensus Mechanism) ریون‌کوین مشابه مکانیسم اجماع بیت‌کوین است: اثبات کار (Proof-Of-Work) یا به اختصار PoW.

با این حال، این مکانیسم الگوریتم هشینگ (hashing) متفاوتی نسبت به بیت‌کوین دارد. بیت‌کوین از الگوریتم هشینگ SHA-256 استفاده می‌کند، درحالیکه ریون‌کوین الگوریتم X16R را به کار می‌گیرد. این الگوریتم اجازه استخراج با دستگاه‌های ایسیک (ASIC) را نمی‌دهد.

ریون‌کوین به عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین یا پروتکل‌های انتقال ERC-20 ساخته شد. مکانیسم اجماع PoW برای محافظت از داده‌های کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاداش استخراج ریون‌کوین از 5000 RVN آغاز شد (در مقایسه با 50 BTC در بیت‌کوین).

تاریخچه و تیم ریون‌کوین

ریون‌کوین 3 ژانویه 2018، در نهمین سالگرد راه‌اندازی بیت‌کوین آغاز به کار کرد. استخراج ریون‌کوین در این روز همانطور که در توییت زیر نشان داده می‌شود آغاز شد.

ravencoin-rvn چیست

ریون‌کوین هیچ ICO یا فروش توکنی نداشته است، و سرمایه تیم اصلی توسط مدیسی ونچرز (Medici Ventures) که متعلق به شرکت اوراستاک (Overstock) است تامین می‌شود.

این شبکه هیچ مسترنودی (masternode) ندارد و هیچ پیش استخراجی (pre-mine) نیز انجام نشده است. و هیچ درصدی از این کوین نیز برای بنیانگذاران کنار گذاشته نشده یا قفل نشده است.

ریون‌کوین به عنوان یک پروژه منبع‌باز و مبتنی بر یک تکنولوژی راهگشا، جامعه کاربرانی در حال رشد دارد.

وایت‌پیپر ریون‌کوین توسط بروس فنتون (Bruce Fenton)، یکی از اعضای بنیاد بیت‌کوین (Bitcoin Foundation)، و تیرون بلک (Tron Black) نوشته شده است.

نقشه راه و دستاوردها

ریون‌کوین در حال حاضر در فاز دوم توسعه قرار دارد.

فاز اول که پیش از این تکمیل شده شامل تنظیمات اولیه شبکه ریون می‌شود.

فاز دوم که هم اکنون در دست توسعه است شامل مقاومت‌ در برابر ASIC ها، پشتیبانی دارایی، قابلیت پاداش، و متادیتا (metadata) می‌شود.

فاز سوم مربوط به اجازه پرداخت RVN به دارندگان توکن و فاز چهارم توسعه دارایی‌های خاص است. پنجمین فاز مرتبط با ویژگی پیام‌رسانی و فاز ششم متمرکز بر رای‌گیری است.

مدیرعامل اوراستاک، پاتریک بایرن (Patrick Byrne)، در فوریه 2018 در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این شرکت میلیون‌ها دلار روی تیم‌هایی که روی ریون‌کوین کار می‌کنند سرمایه‌گذاری کرده است. اخیرا با اضافه‌شدن ریون‌کوین به بایننس این پروژه رشد چشم‌گیری داشته است.

چالش‌ها و رقبا

برخلاف سایر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین، هیچ فشاری روی ریون‌کوین نیست، زیرا هیچ فروش توکنی وجود نداشته و بنابراین هیچ انتظاری برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

با این حال، این پروژه بدون چالش نیز نبوده است.

به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز، پیش‌نویس یک یادداشت قانونی مبنی بر اینکه RVN جزو اوراق بهادار محسوب نمی‌شود دردسرآفرین شد زیرا بسیاری از صرافی‌ها برای لیست کردن به آن احتیاج دارند.

در این جریان، یک داوطلب از جامعه ریون‌کوین که وکیل بود مقاله‌ای تهیه کرد که اثبات می‌کرد RVN جزو اوراق بهادار محسوب نمی‌شود.

همچنین از نظر توکنیزه‌کردن دارایی‌ها در بلاکچین نیز تعدادی رقیب وجود دارند.

وِیوز (Waves)، که به کاربران خود اجازه ایجاد توکن خودشان را می‌دهد یکی از این رقباست. پُلیمَث (Polymath) نیز روی اوراق بهادار تمرکز دارد.

یکی دیگر از رقبای جدی ریون‌کوین بایتوم (Bytom) است. تفاوت بین بایتوم و ریون‌کوین این است که در بایتوم استخراج ASIC امکان پذیر است و این شبکه فروش توکن داشته است.

توکن RVN

توکن RVN توکن بومی و مخصوص بلاکچین ریون‌کوین است.

از این توکن برای پرداخت هزینه‌ها در شبکه استفاده می‌شود و همچنین ارزی است که توسعه‌دهندگان و استخراج‌کنندگان (miner ها) به وسیله آن پاداش دریافت می‌کنند.

تعداد در گردش RVN در حال حاضر به بیش از 4.7 میلیارد کوین رسیده است.

یک راه برای بدست آوردن RVN این است که دست به استخراج این ارز بزنید. پلتفرم ریون‌کوین برای استخراج برای آن دسته افرادی که تمایل به استخراج کردن RVN دارند یک راهنما نیز ایجاد کرده 

RVN را می‌توان روی پلتفرم بایننس (Binance) و بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی دیگر خریداری کرد.

RVN را می‌توان در سایر صرافی‌ها با بیت‌کوین و اتر (Ether) خریداری کرد.

ریون‌کوین دارای یک کیف پول دسکتاپ و همچنین یک کیف پول اندروید و iOS است که در آن می‌توان RVN ذخیره کرد. این تیم با کوینومی (Coinomi)، جکس (Jaxx)، و اتوس (Ethos) نیز برای ذخیره RVN کار می‌کند.

سخن آخر

توکنیزه‌کردن دارایی‌ها و اوراق بهادار مزیت مهمی است که تکنولوژی بلاکچین برای حوزه مالی به همراه داشته است. با اینکه بازیکنان بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند، ریون‌کوین با مدل PoW و مقاومت دربرابر دستگاه‌های ASIC و سایر ویژگی‌هایش توانسته پروژه‌ای برجسته شود.

با افزایش تقاضا در این حوزه، ریون‌کوین یکی از مهمترین گزینه‌ها برای انتقال دارایی دیجیتال به شمار می‌رود.

برخلاف اکثر پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین که همزمان درصدد حل کردن دو یا چند مشکل هستند، ریون‌کوین تنها روی انتقال دارایی تمرکز دارد، و این تمرکز ویژه می‌تواند نقطه قوت ریون‌کوین در آینده باشد.