دوشنبه 20 آبان 1398

چگونه سهام عرضه اولیه ارزشمند را تشخیص دهیم؟

در این مقاله قصد داریم ابتدا شرکت‌های سهامی مختلف را بشناسیم، سپس بررسی کنیم شرکت‌ها چگونه وارد بازار بورس می‌شوند و چگونه سهام عرضه اولیه ارزشمند را تشخیص دهیم؟

تیم محتوا در این مقاله به شما خواهد گفت که چگونه می‌توانید، ارزنده بودن قیمت ابتدایی یک شرکت (قیمت عرضه اولیه) در بورس را تشخیص دهید. با ما همراه باشید.

به‌طورکلی شرکت‌های تجاری به ۸ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سهامی عام

  2. سهامی خاص

  3. با مسئولیت محدود

  4. تضامنی

  5. مختلط

  6. غیر سهامی

  7. مختلط سهامی

  8. نسبی، تعاونی

شرکت های سهامی خاص

شرکت‌های سهامی خاص شرکت‌هایی هستند که سرمایه‌ی آن توسط گروه مؤسسین تأمین می‌گردد و به سهام تقسیم‌شده است. تعداد سهام‌داران در آن نباید از سه نفر کمتر باشد.

شرکت های سهامی عام

دسته بعدی شرکت‌ها، شرکت‌های سهامی عام هستند که کل سرمایه ثبت‌شده آن به سهام تقسیم‌بندی شده و  قسمتی از این سهام بین عموم در بازار بورس قابل‌خرید و فروش می‌باشد. این دسته شرکت‌ها در بازار بورس نماد معاملاتی منحصربه‌فردی دارند که معرف نام آن شرکت می‌باشد.

سهام عرضه اولیه چیست؟

هنگامی‌که شرکتی برای اولین بار در بورس پذیرفته می‌شود و سرمایه‌گذاران بتوانند سهام آن شرکت را از طریق بورس خریداری کنند، به این کار اصطلاحاً عرضه اولیه گفته می‌شود.

در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود. تجربه نشان داده که بیش از ۹۰% از عرضه اولیه‌هایی که در بورس انجام‌شده، سودآور بوده‌اند.

اما تاریخچه عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد همیشه این سهام سودآور نیستند. به‌عنوان‌مثال عرضه اولیه سهام هلدینگ دارویی برکت در سال ۹۵.

به همین دلیل همه ما به‌عنوان یک فعال در بازار بورس که در طول سال ممکن است با چندین عرضه اولیه با مبالغ متفاوت روبرو شویم مهم است که بدانیم آیا عرضه‌ای که قرار است انجام شود سودآور است یا خیر.

با یک روش تحلیل ساده که در قسمت‌های بعدی نشان داده می‌شود، بیان خواهم کرد که چگونه سهام عرضه اولیه را تحلیل و ارزش‌گذاری کنید.

هدف ما از تحلیل این است که بازه قیمتی مناسبی را برای سهم پیدا کرده و آن را با بازه قیمتی پیشنهادی شرکت مذکور مقایسه کنیم، اگر بازه قیمتی مناسب از نظر ما پایین‌تر از بازه پیشنهادی بود، عرضه اولیه ارزش خرید دارد.

به‌طورکلی عرضه‌های اولیه دو دسته می‌باشند:

  1. عرضه اولیه سبک (زشگزا،اوان)

  2. عرضه اولیه نسبتاً سنگین‌تر (برکت،پرداخت)

گام های اصلی تحلیل سهام عرضه اولیه

روش تحلیل و ارزش‌گذاری به این‌گونه می‌باشد که شما باید گام‌های زیر را به ترتیب برای بررسی یک سهم عرضه اولیه انجام دهید.

گام اول: بعد از منتشر شدن اطلاعیه عرضه اولیه سهام یک شرکت شما باید صنعت مربوطه و زمینه اصلی فعالیت آن شرکت را بشناسید. به‌ عنوان‌ مثال سهم به پرداخت ملت در صنعت رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن‌که درزمینهٔ فعالیت اصلی این شرکت ارائه پشتیبانی خدمات پرداخت می‌باشد.

گام دوم: در گام دوم شما باید شرکت‌هایی که دقیقاً فعالیت مشابه آن سهم عرضه اولیه را دارند شناسایی کرده و وارد گام بعدی شوید. به‌ عنوان‌ مثال برای سهم به پرداخت ملت شرکت‌های مشابه آپ، رکیش، رتاپ را داریم.

گام سوم: در این گام شما باید P\E سهام شناسایی شده، که زمینه فعالیت مشابهی با سهام عرضه اولیه دارند را یادداشت کرده و میانگین را حساب کنید.

گام چهارم(نتیجه‌گیری): با توجه به سود ساخته‌ای که شرکت از قبل در کدال منتشر کرده و بر روی تابلو بازار  بورس درج‌شده و نسبت پی بر ای میانگینی که به دست آوردیم بازه قیمتی مناسب را پیدا می‌کنیم.

تحلیل عرضه اولیه هلدینگ دارویی برکت با نماد برکت:

این شرکت در صنعت دارو با زمینه فعالیت سرمایه‌گذاری درزمینهٔ دارو می‌باشد که با شرکت‌هایی نظیر دسبحا (گروه دارویی سبحان)، تیپیکو (دارویی تأمین)، والبر (هلدینگ دارویی البرز) هم‌گروه می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید سهام برکت در تاریخ ۱۷بهمن‌ماه سال ۹۵ در بازار بورس منتشر شد، اعداد و ارقامی که برای نسبت پی بر ای استفاده کردیم مربوط به همان تاریخ می‌باشد.

گروه دارویی سبحان با نسبت ۵٫۱۸  = P/E

هلدینگ دارویی البرز با نسبت ۴٫۵۸

گروه دارویی تأمین با نسبت ۵٫۳۰ = P/E

حال می‌گوییم سهام دارویی برکت باید با قیمتی بازگشایی شود که نسبت پی بر ای آن از ۴٫۹ بیشتر نشود.

قیمت پیشنهادی بازگشایی در اطلاعیه این شرکت ۲۲۰۰-۲۴۲۰ ریال و سود اعلام شده شرکت درآن بازه زمانی ۲۸۰ ریال بوده است.

به عبارتی دیگر هلدینگ دارویی برکت با نسبت ۸٫۶۴ در بازار بازگشایی شد که این عدد بسیار بالاتر از میانگین به‌دست‌آمده(۴٫۹) می‌باشد و به‌هیچ‌عنوان ارزش خرید ندارد.

شما با تحلیل ساده بالا متوجه شدید این عرضه اولیه بسیار گران است و به طبع سابقه معاملاتی این سهم در تابلو بازار بورس نشان می‌دهد که قیمت سهم بعد از عرضه شروع به ریزش کرده است.

تحلیل عرضه اولیه شرکت به پرداخت ملت با نماد پرداخت:

این شرکت در صنعت رایانه با زمینه فعالیت ارائه خدمات پرداخت می‌باشد که با شرکت‌هایی نظیر آپ(آسان پرداخت پرشین)، رتاپ (تجارت الکترونیک پارسیان)، رکیش (کارت اعتباری ایران کیش) هم‌گروه می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید سهام پرداخت در تاریخ ۲۴تیرماه سال ۹۶ در بازار بورس منتشر شد، اعداد و ارقامی که برای نسبت پی بر ای استفاده کردیم مربوط به همان تاریخ می‌باشد.

آسان پرداخت پرشین با نسبت ۹٫۵۲ = P/E

کارت اعتباری ایران کیش نسبت ۷٫۹۴

تجارت الکترونیک با نسبت ۷٫۰۲ = P/E

حال می‌گوییم سهام به پرداخت ملت باید با قیمتی بازگشایی شود که نسبت پی بر ای آن از ۸٫۱۶ بیشتر نشود.

قیمت پیشنهادی بازگشایی در اطلاعیه این شرکت ۱۶۶۷۰-۱۷۵۰۰ ریال و سود اعلام‌شده شرکت در آن بازه زمانی ۲۶۸۹ریال بوده است.

به‌عبارتی‌دیگر سهم به پرداخت ملت با نسبت ۶٫۵ در بازار بازگشایی شد که این عدد پایین‌تر از میانگین به‌دست‌آمده(۸٫۱۶) می‌باشد و ارزش خرید دارد.

با بررسی سابقه معاملاتی این شرکت در تابلو بازار بورس، متوجه ارزنده بودن قیمت عرضه می‌شویم.

نتیجه گیری

امیدوارم این مقاله به شما کمک کند، چنانچه قصد خرید سهام عرضه اولیه را دارید سرمایه تان را وارد سهامی کنید که ارزش خرید دارند.