دوشنبه 25 آذر 1398

چگونه براساس محدوده حمایت و مقاومت در بورس معامله کنیم؟

در این مطلب می‌خوانید چگونه از حمایت و مقاومت استفاده کنید تا بتوانید تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرید.

به زبان ساده، محدوده حمایت (Support) جایی است که قیمت یک دارایی از آن محدوده تمایل به رشد دارد و محدوده مقاومت (Resistance) جایی است که قیمت در آن محدوده تمایل به افت دارد.

اما پیش از اقدام به معامله براساس این مناطق در یک نمودار، معامله‌گران باید اطلاعاتی بیش از تعاریف ساده در مورد حمایت و مقاومت داشته باشند.

برای استفاده موثر از حمایت و مقاومت، ابتدا باید بدانید قیمت یک دارایی چگونه تغییر پیدا می‌کند، تا بتوانید حمایت و مقاومت را در آن چارچوب تفسیر کنید.

همچنین باید آگاه باشید که انواع متفاوتی از حمایت و مقاومت وجود دارند:

  • مینور یا کوچک (Minor)
  • ماژور یا بزرگ (Major/Strong).

سطوح حمایت یا مقاومت جزئی یا مینور، توانایی پایینی در برابر فشار عرضه یا تقاضا دارند، درحالیکه در سطوح قوی یا ماژور، معمولا قیمت در تلاش اول نمی‌تواند آن سطح حمایت یا مقاومت را بشکند و با چندین تلاش ممکن است آن سطح شکسته شود.

استفاده از خطوط روند (Trendlines)

خطوط روند خطوط افقی یا زاویه‌داری هستند که حمایت و مقاومت را برجسته می‌کنند. اگر قیمتی در دو موقعیت مختلف پشت سر هم در یک محدوده قیمت ثابت متوقف شده و در جهت عکس حرکت کند، خطی افقی ترسیم می‌شود تا نشان داده شود که بازار در حال تلاش برای عبور از آن محدوده است.

 

تشخیص سطوح حمایت و مقاومت

 

در روند صعودی، قیمت سقف‌ها و کف‌های بالاتر ایجاد می‌کند و در روند نزولی، قیمت کف‌ها و سقف‌های پایین‌تر از قبل ایجاد می‌کند.

سقف‌ها و کف‌ها را در یک روند به یکدیگر متصل کنید. سپس آن خط را به سمت راست ادامه دهید تا ببینید حمایت یا مقاومت بالقوه قیمت در آینده کجا خواهد بود.

این خطوط ساده، روندها، دامنه‌های قیمت، و سایر الگوهای نموداری را مشخص خواهند کرد. خطوط روند می‌توانند به معامله‌گران به صورت تصویری نشان دهند که بازار در حال حاضر در چه مسیری حرکت می‌کند و در آینده چه خواهد شد.

سطوح حمایت و مقاومت جزئی و عمده

سطوح حمایت و مقاومت جزئی قدرت کمی در برابر فشار عرضه و تقاضا دارند و معمولا به راحتی شکسته می‌شوند.

 

حمایت و مقاومت های جزئی

 

به عنوان مثال، اگر روند قیمت به سمت پایین است، ابتدا یک کف ایجاد می‌کند، سپس باز می‌گردد و بعد دوباره شروع به افت می‌کند.

آن کف را می‌توان محدوده حمایت جزئی دانست زیرا قیمت متوقف نشد و از آن سطح بازگشت کرد. اما از آنجا که روند نزولی است، احتمالا قیمت در نهایت از آن سطح حمایت جزئی بدون هیچ مشکلی به پایین افت خواهد کرد.

مناطق حمایت یا مقاومت جزئی، بینش‌هایی برای تحلیل و یافتن فرصت‌های معاملاتی بالقوه در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

در مثال بالا، اگر قیمت از سطح حمایت جزئی پایین‌تر برود متوجه می‌شویم که روند نزولی هنوز ادامه دارد.

اما اگر قیمت در کف یا نزدیک به کف قبلی متوقف شده و بازگشت کند، در این صورت احتمالا یک محدوده رنج (Range محدوده‌ای که قیمت در آن روند خاصی ندارد و در یک محدوده خاص نوسان می‌کند) در حال شکل‌گیری است.

اگر قیمت متوقف شده و بالاتر از کف قبلی برود، در این صورت کف بالاتری خواهیم داشت و این نشانگر تغییر احتمالی روند از نزولی به صعودی است.

مناطق حمایت و مقاومت قوی (Major)، سطوحی از قیمت هستند که اخیرا باعث بازگشت روند شده‌اند. اگر قیمت در حال صعود بود و سپس دچار روند نزولی شد، قیمتی که در آن روند معکوس شده و بازگشته، سطح مقاومت قوی است. جایی که روند نزولی پایان می پذیرد و روند صعودی آغاز میشود سطح حمایت قوی است.

هنگامی که قیمت به محدوده حمایت یا مقاومت قوی برمی‌گردد، اغلب در شکست آن ناکام می‌ماند.

به عنوان مثال، اگر قیمت تا یک سطح حمایت قوی نزول کند، اغلب از آن به سمت بالا بازگشت می‌کند. روند قیمت ممکن است در نهایت آن سطح حمایت یا مقاومت را بشکند اما پیش از شکست آن سطح، معمولا چندبار به سطح برخورد کرده و بازمی‌گردد.

معامله براساس حمایت و مقاومت

روش اولیه معامله با استفاده از حمایت و مقاومت، ورود به معامله خرید در نزدیک به سطح حمایت در روندهای صعودی یا بخش‌هایی از محدوده رنج یا الگوهای نموداری است که قیمت‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند.

 

مقاومت و حمایت مینور و ماژور

 

همچنین فروش باید نزدیک به مقاومت در روندهای نزولی یا بخش‌هایی از محدوده رنج یا الگوهای نموداری باشد که قیمت‌ها به سمت پایین حرکت می‌کنند.

این کار به مشخص‌کردن روندی طولانی‌مدت کمک می‌کند، حتی به هنگام معامله براساس محدوده رنج یا الگوی نموداری.

روند مسیر مناسب برای معامله را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر روند نزولی باشد اما بعد یک محدوده رنج ایجاد شود، ترجیح بر فروش در مقاومت محدوده رنج است به جای خرید در حمایت آن محدوده رنج.

روند نزولی به ما نشان می‌دهد که فروش، احتمالا سود بیشتری نسبت به خرید کردن به همراه خواهد داشت (در بازارهایی که امکان فروش استقراضی یا Short selling وجود دارد). اگر روند صعودی باشد و سپس یک الگوی مثلثی شکل بگیرد، خرید نزدیک به حمایت الگوی مثلثی بهتر است.

خرید نزدیک به حمایت و فروش نزدیک به مقاومت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد اما هیچ تضمینی نیست که حمایت یا مقاومت حفظ شوند. بنابراین، پیش از هرگونه اقدام معاملاتی از اینکه بازار هنوز به این محدوده توجه می‌کند بیشتر مطمئن شوید.

به هنگام خریدِ نزدیک به حمایت، منتظر تثبیت قیمت در محدوده حمایت باشید و سپس هنگامی که قیمت از سقف آن محدوده کوچک بالاتر رفت خرید کنید.

هنگامی که قیمت اینگونه رفتار می‌کند، به ما نشان می‌دهد که روند قیمت هنوز به محدوده حمایت توجه دارد و قیمت در حال شروع به بازگشت و بالاتر رفتن از حمایت است.

همین مفهوم به فروش در مقاومت نیز اعمال می‌شود. منتظر تثبیت قیمت در نزدیک به محدوده مقاومت بمانید، سپس به هنگام پایین رفتن قیمت از کفِ محدوده‌ی کوچک، فروش را انجام دهید.

به هنگام خرید کردن، حد ضرر را پایین‌تر از حمایت و به هنگام Short کردن، حد ضرر را بالاتر از مقاومت در نظر بگیرید.

اگر منتظر تثبیت قیمت هستید، به هنگام خرید، حد ضرر را پایین‌تر از محدوده تثبیت قیمت در نظر بگیرید. به هنگام Short کردن، حد ضرر را بالاتر از محدوده تثبیت قیمت قرار دهید.

هنگام ورود به یک معامله، برای یک خروج سودآور، قیمت هدف در نظر داشته باشید. اگر نزدیک به حمایت خرید می‌کنید، درست پیش از اینکه قیمت به مقاومت قوی برسد از معامله خارج شوید.

اگر در مقاومت Short می‌کنید، پیش از اینکه قیمت به حمایت قوی برسد خارج شوید. همچنین می‌توانید در سطوح حمایت و مقاومت جزئی خارج شوید. به عنوان مثال، اگر در حمایت و در کانالی با روند صعودی خرید می‌کنید، در بالای کانال فروش داشته باشید.

در برخی موارد ممکن است به جای اینکه قیمت از حمایت یا مقاومت برگردد، فراتر از آن رشد یا افت کند. درصورتیکه صبر کنید به جای فروش در حمایت/مقاومت جزئی، شکست مقاومت یا حمایت اتفاق بیفتد ممکن است بتوانید سود بیشتری به دست آورید.

به عنوان مثال، اگر نزدیک به حمایت در الگوی مثلث درون روند صعودی بزرگتر خرید می‌کنید، معامله را تا زمانیکه مقاومت الگوی مثلث شکسته می‌شود نگاه دارید و با روند صعودی همراه شوید.

همچنین حمایت قدیمی می‌تواند بدل به سطح مقاومت جدید شود و بالعکس. این مسئله همیشه صادق نیست اما در برخی شرایط خاص، خوب کار می‌کند.

شکست‌های ناقص

قیمت دارایی‌ها اغلب از آنچه انتظار داریم اندکی فراتر می‌روند.

این مسئله همیشه اتفاق نمی‌افتد، اما وقتی اتفاق بیفتد شکست ناقص نامیده (False breakout) می‌شود.

 

شکست ناقص سطح حمایت

 

اگر تحلیل ما نشان دهد که سطح حمایتی در 10000 ریال وجود دارد، ممکن است قیمت از 10000 ریال عبور کرده و پایین‌تر رود و به عنوان مثال به 9995 یا 9990 ریال برسد، و سپس افزایش پیدا کند.

حمایت و مقاومت محدوده هستند و نه قیمتی دقیق.

وقتی بطور مثال گفته می‌شود حمایت روی 10000 ریال است، انتظار نداشته باشید دقیقا قیمت از 10000 ریال برگردد. قیمت معمولا از محدوده حمایت و مقاومت اندکی پایین‌تر و بالاتر می‌شود ولی شکست کامل حمایت یا مقاومت اتفاق نیفتاده است. احتمال توقف در قیمتی دقیقا مشابه قیمت قبل نامتحمل است.

شکست‌های ناقص فرصت‌های معاملاتی عالی هستند.

یک استراتژی این است که منتظر یک شکست ناقص بمانید و تنها پس از اتفاق افتادن این شکست وارد بازار شوید. به عنوان مثال، اگر روند صعودی است و قیمت در حال بازگشت به سمت حمایت است، اجازه بدهید قیمت زیر حمایت شکسته شود و سپس هنگامی که قیمت شروع به بازگشت بالاتر از حمایت کرد خرید کنید.

به همین ترتیب، اگر روند نزولی است و قیمت در حال بازگشت به سمت مقاومت است، اجازه بدهید قیمت بالای مقاومت شکسته شود و سپس هنگامی که قیمت شروع به افت زیر مقاومت کرد دست به معامله Short بزنید.

نکته منفی این روش این است که شکست ناقص همیشه اتفاق نمی‌افتد.

انتظار برای شکست ناقص ممکن است باعث از دست رفتن شانس‌های خوب معاملاتی شود. بنابراین، معمولا بهتر است از فرصت‌های معاملاتی پیش آمده استفاده کنید. اگر توانستید در این بین یک معامله حاصل از شکست ناقص به دست آورید، این یک امتیاز ویژه است.

از آنجا که شکست‌های ناقص گاهی اتفاق می‌افتند، حد ضرر را باید اندکی دورتر از حمایت یا مقاومت در نظر گرفت تا شکست ناقص نتواند به حدضرر شما را فعال کند.

تطبیق تصمیمات معاملاتی با سطوح جدید حمایت و مقاومت

حمایت و مقاومت پویا هستند و از این رو تصمیمات معاملاتی شما براساس آنها نیز باید پویا باشند.

در یک روند صعودی، آخرین کف و آخرین سقف اهمیت دارند.

اگر قیمت کف پایین‌تر ایجاد کند به معنای تغییر بالقوه در روند است و اگر قیمت سقف جدید ایجاد کند می‌تواند نشان‌ از استمرار روند صعودی باشد.

توجه خود را روی سطوح حمایت و مقاومتی که اکنون اهمیت دارند متمرکز کنید. روندها اغلب در محدوده‌های قوی دچار مشکل می‌شوند. آنها ممکن است سرانجام از آن محدوده قوی عبور کنند، اما این امر مستلزم تلاش‌های متعدد و صرف زمان است.

روی نمودار خود سطوح حمایت و مقاومت عمده را علامت بزنید، زیرا در صورت نزدیک شدن قیمت به آن محدوده‌ها این سطوح ممکن است دوباره مهم شوند. تنها زمانی که دیگر اهمیتی ندارند آنها را پاک کنید، مثلا، اگر قیمت یک محدوده حمایت یا مقاومت قوی را شکسته و بدون مشکل در حال عبور از آن است.

همچنین سطوح حمایت و مقاومت جزئی فعلی و مهم را روی نمودار علامت بزنید.

این مسئله می‌تواند به شما برای تحلیل روندها، محدوده‌های رنج، و الگوهای نموداری جاری کمک کند.

با شکل‌گیری محدوده‌های جدید حمایت و مقاومت، سطوح جزئی حمایت و مقاومت نیز خیلی زود اهمیت خود را از دست می‌دهند. به رسم محدوده‌های جدید حمایت و مقاومت ادامه دهید و خطوط حمایت و مقاومتی که به علت عبور قیمت از آنها دیگر اهمیتی ندارند را پاک کنید.

اگر روی نمودارهای خیلی کوتاه‌مدت مانند چنددقیقه معامله می‌کنید، حمایت‌ها و مقاومت‌های روی نمودارهای بلندمدت‌تر ممکن است مهم باشند ولی نباید بیش از حد به آنها توجه کنید.

اگر اطلاعات بیش از اندازه‌ای وارد ذهن‌تان شود کار را برای خود دشوار می‌کنید.

به آنچه که اکنون در جریان است توجه داشته باشید و سطوح حمایت و مقاومت امروز را حین شکل‌گیری مشخص کنید.

معامله بر اساس حمایت و مقاومت احتیاج به تمرین زیاد دارد.

روی جدا کردن روندها، محدوده‌های رنج، الگوهای نموداری، حمایت و مقاومت روی یک نرم‌افزار تحلیل تکنیکال تمرین کنید. سپس روی تعیین هدف و حد ضرر معاملات خود تمرین داشته باشید.

تنها هنگامی که روش معاملاتی‌تان را تست کردید و سودآور بود، با پول واقعی وارد معامله شوید.