دوشنبه 12 اسفند 1398

انتخاب کارگزاری بورس

کارگزاری بورس به عنوان حد واسط میان خریدار و فروشنده در بازار بورس و سرمایه است که هر چقدر این کارگزاری شرکتی مطمئن و با صلاحیت باشد، روند بهبود معاملات در بازار سرمایه و بورس برای سهامداران فراهم می گردد تا در این بازار با خدمات ارزنده و مشاوره های سازنده کارگزاری خود دست به سودآوری در این بازار بزنند. بنابراین وجود یک کارگزاری بورس معتبر بسیار حائز اهمیت است.

 

کارگزاری بورس حد واسط خریدار و فروشنده

همه افرادی که وارد بازار بورس و سرمایه می شوند، باید کارگزاری بورس را بشناسند و با کمک او در بازار بورس معاملات خود را انجام بدهند. چون کارگزاری بورس به عنوان حد واسطی بین خریدار و فروشنده سهام و اوراق بهادار می باشد . برای اینکه ساده تر بخواهیم کارگزار بورس را معرفی کنیم؛ می توان گفت کارگزاری بورس شخص حقوقی است که به عنوان نماینده افراد سهامدار و سرمایه داران در بازار بورس و اوراق بهادارمی باشد که با توجه به نفوذ خود برای آنان دست به معامله می زنند. به واقع هیچ گونه معامله ای در بازار بورس و اوراق بهادار بدون وجود کارگزاری امکان پذیر نیست. بنابراین می توان گفت نقش کارگزاری بورس در فرآیند خرید و فروش بورس بسیار پررنگ است و عملا بدون استفاده از آنان معامله گری در بازار بورس صورت نمی گیرد. حتما برای شما به عنوان افراد تازه کار در بازار بورس و سرمایه سوالات بسیار زیادی وجود آمده است که دنبال جواب آن هستید، پس اگر در بازار بورس تازه وارد هستید، یا تاکنون فعالیتی در این زمینه نداشتید و علاقه مند به یادگیری نکاتی در مورد بازار بورس و فرابورس هستید، تمامی مطالب را پیگیری کنید.

 

راه های ورود به بازار بورس

اگر تاکنون وارد بازار بورس نشده اید؛ این را باید بدانید که اولین راه ورود به بازار بورس و سرمایه، دریافت کد بورسی است. بدون دریافت کد بورسی عملا هیچ فعالیتی در بورس شدنی نیست. برای دریافت کد بورسی یا همان کد معاملاتی می بایست به یک کارگزار بورس مطمئن و با تجربه ای تکیه کرد تا وی با قدرت و نفوذ خود بتواند با دریافت مدارک لازم از اشخاص حقیقی و حقوقی مراحل لازم را برای دریافت کد بورسی این افراد به بهترین شکل صورت بخشد. بنابراین وجود یک کارگزاری بورس رمز موفقیت افراد در بازار بورس و سرمایه است. اما حتما این سوال برای شما پیش می آید که چگونه می توان کارگزاری بورس را پیدا کرد و با کمک او وارد بازار بورس شد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت خوشبختانه امروزه با وجود 107 کارگزار فعال در زمینه بورس و فرابورس هیچ گونه مشکلی برای افراد برای یافتن کارگزاری بورس وجود ندارد و به راحتی می توانند یکی از این کارگزاری ها را برای خود انتخاب کنند تا معاملات خود را در بازار بورس و سرمایه پیش ببرند. اما باید در نظر داشت که یک کارگزاری بورس مطمئن و کارکشته می تواند روند صعودی شما را در بازار بورس در جهت سوددهی و دست یافتن به سود با سرعت بیشتر و با عملکردی مناسب تر به پیش ببرد. بنابراین باید بهترین کارگزاری بورس را برای خود برگزید.

 

 

انتخاب کارگزاری بورس مطمئن

برای انتخاب یک کارگزاری بورس در این بازار پرنوسان باید نهایت دقت نظر را داشت تا کارگزاری معتبر و مطمئن را برای فعالیت های خود در بازار بورس و فرابورس انتخاب کرد. در واقع شما وقتی که می خواهید وارد بازار بورس و سرمایه شوید، حتما نیاز است که به افتتاح یک حساب در یکی از شعب کارگزاری ها بپردازید. این کارگزاری ها باید حتما مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار باشند.

شاید انتخاب یک کارگزار بورس در میان بیش از 100 کارگزار فعال بورس کار دشواری به نظر آید. اما باید این نکته را در نظر گرفت که سازمان بورس و اوراق بهادار، کارگزاری های فعال در بازار بورس و اوراق بهادار را بر پایه معیارهایی رتبه بندی می کند. این معیارها و فاکتورهای تعیین کننده در مورد رتبه بندی کارگزاری های بورس شامل: مجموع خرید و فروش در بازار سرمایه یا به اصطلاح بورسی مبلغ گردش، تعداد کارکنان و مدارک کارگزاران و معیارهای دیگری می باشد. بنابراین سازمان بورس، کارگزاری های فعال را در زیرگروه های «الف»، «ب»، و «ج» قرار می دهد تا به این ترتیب کار سرمایه داران را در انتخاب یک کارگزاری بورس معتبر و مورد اطمینان راحت تر کند. به این ترتیب حتی سرمایه گذاران تازه وارد نیز می توانند بدون هیچ گونه اطلاعاتی تنها با وارد کردن یک کارگزاری بورس در ستون «الف» آن را یک کارگزار بسیار معتبر و مورد اعتمادی در نظر بگیرند تا وی را به عنوان کارگزاری بورس خود در ادامه فعالیت های بورسی خود برگزیند.

 

بیشترین فعالیت های کارگزاری بورس

تا پیش از این در خصوص کارگزاری بورس آشنا شدیم و نقش پررنگ و برجسته آن ها را نیز در بازار بورس و سرمایه به طور کلی متوجه شدیم. حالا سوال اینجاست که یک کارگزاری بورس در واقع چه فعالیت هایی می کند و چه خدمت هایی را برای فروشندگان در بازار بورس و سرمایه انجام می دهد؟ و بابت این کارها و خدمات ارزنده ای که انجام می دهد، چه چیزی دریافت می کند؟

تمامی این سوالات جزء دغدغه ها و ابهاماتی است که ممکن است در مورد یک کارگزاری بورس به ذهن سرمایه گذاران و سهام داران ابتدایی برسد. ما در اینجا می خواهیم تا به تمامی این سوالات به صورت کاملا شفاف و واضح پاسخ دهیم تا هیچ گونه ابهامی پیش روی سرمایه گذاران تازه وارد، به وجود نیاید. اولین اقدامی که یک کارگزار صورت می دهد، چگونگی گرفتن کد بورسی برای افراد تازه وارد است. در واقع هر کسی که وارد بازار بورس می شود، نیاز به کد بورسی دارد. این کد تنها با وجود یک کارگزاری بورس محقق می شود. به همین منظور تمامی افراد حقیقی و حقوقی می بایست با در دست داشتن مدارک شناسایی خود اعم از کارت ملی و شناسنامه پس از انتخاب یک کارگزاری بورس مطمئن به وی مراجعه نموده و مدارک خود را به او بسپارند تا این کارگزار به عنوان نماینده سهامدار وارد بازار بورس گردد و مرحل قانونی را در مورد دریافت کد بورسی طی کند و این کد را به سهامدار خود تحویل دهد تا او تنها یک بار برای همیشه با در دست داشتن کد بورسی خود معاملات گسترده و زیادی را در بازار بورس و سرمایه صورت بخشد. بنابراین روند خرید و فروش بورس و اوراق بهادار با وجود کارگزاری بورس به منظور ساده گرداندن معاملات  صورت می پذیرد.

علاوه بر این مورد که وظیفه اصلی کارگزاران بورس است، در کنار این وظیفه و خدمت شایانی که به سرمایه داران ارائه می کنند، می توان گفت دست به خدمات متنوع دیگری نیز  بزنند که هر کدام از این خدمات ارائه شده توسط آنان یک امتیاز مثبت برای آنان محسوب می گردد برخی از این خدمات عبارتند از: صندوق های سرمایه گذاری، سبدگرانی، مشاوره سرمایه گذاری، تعهد پذیره نویسی و.... بنابراین نمی توان فعالیت های کارگزاری بورس را تنها در یکی دو مورد خلاصه نمود. بلکه آنان در روند شکل گیری معاملات مختلف در بازار بورس و سرمایه دست به خدمات بسیار متنوع و گوناگونی می زنند تا فعالیت ها و کارهای معامله گران بورسی را با سرعت عمل بیشتر و نیز با اطمینان حاصل بیشتر صورت بخشند.

در کنار خدماتی که کارگزاری بورس ارائه می دهد؛ باید یادآور شد که فعالیت های ارائه شده توسط کارگزاران بورسی رایگان نیست و این دسته از افراد بابت فعالیت ها و خدمات ارزنده ای که  انجام می دهند، کارمزدی را نیز دریافت می کنند. مبلغ کارمزد به کارگزاری بورس نیز می بایست حتما مورد تأیید سازمان بورس باشد. چرا که مبلغ کارمزد معاملات در بازار بورس از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در قالب بخشنامه ای به تمامی کارگزارن فعال در بازار بورس  سرمایه ابلاغ می گردد تا طبق این مبلغ نه کمتر و نه بیشتر کارمزد از سرمایه گذاران دریافت نمایند. بنابراین نرخ این مبلغ ثابت می باشد.

 

برخی از نکات در خصوص کارگزاری بورس

شاید در زمینه کارگزاری بورس هنوز هم برخی از نکات و ابهامات وجود داشته باشد که ذهن هر سرمایه گذاری را به خود مشغول کند. بنابراین در این قسمت برخی از نکات بسیار مهم و اصولی را در خصوص کارگزاری بورس به صورت خلاصه خواهیم آورد تا با دیگر نکات در این زمینه به طور کامل آگاه و مطلع گردید.

1- اولین نکته ای که در این قسمت به آن اشاره می کنیم؛ چگونگی دسترسی سرمایه گذار به کارگزار خود می باشد. چرا که دسترسی آسان و مطمئن در هر زمان و مکانی به کارگزاری بورس خود می تواند روند معاملاتی شما را نیز ساده تر سازد. هر چند که امروزه برخی از کارگزاران خدمات خود را به صورت آنلاین و بسیار ساده و مطلوب به سرمایه گذاران خود ارائه می دهند ولی باز هم در برخی از اوقات وجود یک کارگزاری بورس به صورت حضوری در یکی از شعب کارگزاری در شهر شما خیالتان را برای روند موفقیت آمیز یک معامله تا حد بسیار زیادی راحت تر می کند.

2- امروزه کارگزاری های بورس در شهرهای مختلف شعبه دارند تا روند معامله گری را برای افراد ساده تر کنند. وجود شعب مختلف یک کارگزاری بورس خود نشان دهنده فعالیت های گسترده و متنوع یک کارگزاری در سطح کشور است. بنابراین از این جهت نیز می توان به میزان معتبر بودن یک کارگزاری بورس و قدرت و نفوذ بالای آن نیز پی برد.

3- بسته های اعتباری نیز از جمله خدماتی است که برخی از کارگزاران برای جذب بیشتر مشتری به آن ها می دهند. این بسته ها شامل مبالغ مشخصی سرمایه هستند که کارگزاری بورس آن ها را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد تا به وسیله آن بتوانند خرید و فروش نمایند.

4- امروزه بیشتر فعالیت های کارگزاری بورس با توجه به وجود یک کامپیوتر شخصی یا وسیله الکترونیکی دیگری می باشد که تمامی فعالیت های خود را در بازار سرمایه و بورس صورت بخشد. بنابراین اگر یک کارگزاری بورس از وجود این وسایل بی بهره باشد، باید گفت وی از سایر کارگزاران و سایر مردم یک پله بلکه چندین پله عقب تر است. کارگزاران بورس امروزه فعالیت ها و خدمات خود را آنلاین به مشتریان خویش ارائه می دهند. عمده این فعالیت ها شامل: ثبت سفارش به صورت آنلاین، مشاهده گردش حساب از طریق وسایل الکترونیکی لب تاب و گوشی های هوشمند، مشاهده سبد سهام، حتی درخواست واریز انتقال پول به صورت آنلاین از معدود خدماتی محسوب می شود که یک کارگزاری بورس به صورت اینترنتی و آنلاین به مشتریان خویش ارائه می کند.

 

اطلاع یافتن از تمامی این نکات کلیدی در مورد کارگزاری بورس برای سرمایه گذاران تازه کار بسیار لازم و ضروری است تا آن ها پس از وارد شدن در بازار بورس و سرمایه بتوانند فعالیت های خود را به بهترین شکل انجام بدهند و با بی اطلاعی از این نکات و عوامل به تنهایی وارد بازار پر ریسک و پرنوسان بورس و فرابورس نگردند. یک کارگزار بورس خوب و مطمئن می تواند تا حد بسیار زیادی به این افراد مشاوره دهد و آن ها را در روند بازار بورس راهنمایی کند و با خدماتی که به این دسته از افراد عرضه می کند، علاوه بر اینکه رتبه خود را در سطح رتبه سنجی کارگزاران فعال بورس بالا می برد؛ می تواند راهنمایی برای ورود این دسته از سهامداران تازه وارد باشند که بوی خوش سود و سودآوری به مشام آنان نیز رسیده است. بنابراین با این هدف و منظور به بازار بورس وارد شده اند و می خواهند بر پایه تجربه ای که در این حیطه به دست می آورند، روز به روز با اطلاعاتی کامل تر وارد این بازار شده و با تکیه بر آموزش تحلیل تکنیکال و نیز آموزش تحلیل بنیادی که قبل از این آموخته اند،  فعالیت های خود را در بازار بورس و سرمایه با کمک و خدمت رسانی های کارگزاری بورس به پیش ببرند.