شنبه 16 فروردین 1399

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۹۹ چیست؟

تاکنون تعاریف متعددی برای سرمایه‌گذاری ارائه گردیده است؛ اما اگر بخواهیم تعریفی آسان و قابل‌فهم از آن داشته باشیم عبارت است از ” تبدیل سرمایه مالی خود به یک یا چند نوع دارایی”.
با توجه به تعریفی که ارائه گردید بازارهای مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند و در هرسال ممکن است یک بازار خاص دارای سودآوری باشد؛ لذا سرمایه گذاران باید به‌خوبی نسبت به بازارهای سرمایه‌گذاری مانند مسکن، بورس، طلا، ارزهای دیجیتال آگاهی داشته باشند تا بهترین بازار برای سرمایه خود را انتخاب نمایند.

در این مقاله به بهترین بازارهای سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۹ خواهیم پرداخت تا بتوانید نسبت به میزان سرمایه، ریسک‌پذیری و اطلاعات موجود، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری را شناسایی نمایید.

بازار بورس

همان‌طور که از رشد شاخص بورس در سال ۱۳۹۸ برمی‌آید، نقدینگی به سمت بازار بورس در جریان است و یکی از اقدامات دولت برای سال ۱۳۹۹ هدایت نقدینگی کشور به سمت بازار بورس است. از طرفی دیگر رشد بازار بورس به رشد دلار وابسته است و افزایش قیمت دلار محرک خوبی برای بازار بورس است.

بنابراین اگر تحریم‌های کشور به همین شکل باقی بمانند و افزایش قیمت دلار و به دنبال آن تورم در کشور ادامه پیدا کند، ما شاهد افزایش قیمت سهام در بازار بورس خواهیم بود که می‌تواند در سال ۱۳۹۹ نیز از بازارهای موردتوجه سرمایه‌گذاران باشد. گرچه ممکن است بازار بورس در سال ۱۳۹۹ به‌اندازه سال ۱۳۹۸ رشد نداشته باشد؛ ولی همچنین می‌توان با انتخاب سهم‌های بنیادی و کمتر رشد یافته سود خوبی کسب کرد.

نکته قابل‌ذکر این است که بازار بورس نیازمند آگاهی و اطلاعات زیاد است و افرادی که وارد این بازار می‌شوند بهتر است یا آموزش‌های لازم را طی نمایند یا سرمایه خود را به دست کارشناسان این حوزه بسپارند. چه‌بسا افراد بسیار زیادی به دلیل نداشتن علم و سواد بورسی، موجب نابودی سرمایه خود در بورس صعودی بوده‌اند.

بازار مسکن

بازار مسکن همواره با افزایش قیمت دلار رشد می‌کند و چنان چه در سال ۱۳۹۹ قیمت دلار افزایش یابد بازار مسکن نیز رشد خواهد کرد؛ اما مشکلی که در بازار مسکن به‌شدت با آن مواجه هستیم تقاضای کم در این بازار است و مشکلات عدیده اقتصادی مردم باعث شده است که کمتر کسی توان مالی برای خرید در این بازار را داشته باشد.

بنابراین حتی با رشد قیمت مسکن قدرت نقد شوندگی در این بازار پایین‌تر از بازارهای موازی است. اگر دولت در این بازار اقدامات خاصی را انجام ندهد و مشکل تقاضا حل نگردد نمی‌توان انتظار رشد بالا این بازار در سال ۱۳۹۹ را داشت.

بازار طلا

بازار طلا همواره یکی از جذاب‌ترین بازارها برای سرمایه گذاران، نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیاست. شاید دلیل این جذابیت کم ریسک بودن بازار طلاست. برای رشد بازار طلا در سال ۱۳۹۹ نیز محرک‌هایی همچون افزایش قیمت دلار و افزایش تورم وجود دارد. از طرفی بازار آمریکا یک قطب مهم و تعیین‌کننده برای بازارهای جهانی است و با توجه به اینکه چند سال گذشته، بازار آمریکا شاهد رشد بی‌وقفه بوده است، پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال رکود این قطب اقتصادی در سال ۲۰۲۰ است که این موضوع نیز به افزایش استقبال از بازار طلا منجر می‌گردد. بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز با توجه به شرایط حال حاضر اقدام به خرید طلا می‌نمایند. بازار طلا برای کسانی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند و همچنین اطلاعات اقتصادی بالایی ندارند بازار خوب و مطمئنی است.

شایان‌ذکر است که با توجه به اینکه خرید و فروش طلا و سکه در بازار فیزیکی مانند صرافی‌ها انجام می‌شود، گاهی اوقات به دلیل نوسانات شدید ایجادشده، صرافی‌ها از خرید یا فروش آن خودداری می‌کنند. در چنین شرایطی که می‌تواند کاهش نقد شوندگی این بازار را به دنبال داشته باشد، بهترین راه جایگزین، خرید و فروش طلا در بازار بورس است.

بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارز دیجیتال نسبت به بازارهایی که تاکنون به آن‌ها اشاره گردید جدید‌تر و پر ریسک تر است. سودهای اخیر در این بازار موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران و حتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری رو به ارزهای دیجیتال بیاورند. همین استقبال کثیر، موجب کاهش بی‌اعتمادی‌های گذشته به این بازار گشته است.

شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال بیت کوین است که افزایش یا کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال طی سال‌های گذشته وابسته و در جهت افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین بوده است. با توجه به تأثیرپذیری قیمت بیت کوین از هالوینگ احتمالاً در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد بازار ارزهای دیجیتال خواهیم بود. از طرفی کشورهای مهمی همچون آمریکا، آلمان و چین که قطب‌های بزرگ اقتصادی در دنیا هستند به سمت راه‌اندازی پلتفرم‌هایی برای استخراج ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. همین امر اعتماد به این ارزها را افزایش می‌دهد و موجب کشش سرمایه گذاران به این بازار می‌گردد.

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال همان‌طور که می‌تواند سود قابل‌توجهی به همراه داشته باشد، با زیان‌های سنگینی نیز همراه بوده است. به‌عنوان‌مثال بیت کوین که در آغاز، کار خود را در اکتبر سال ۲۰۰۹ با ۰.۷ سنت آغاز نمود در طی قریب به ۸ سال رشدی ۲۸ میلیون برابری را تجربه کرد و در دسامبر سال ۲۰۱۷ هر واحد آن به ۲۰.۰۰۰ دلار رسید. پس‌ازآن، قیمت بیت کوین کاهش یافت و تا سال ۲۰۱۸ هر واحد آن تا ۳.۱۲۵ دلار تنزل پیدا کرد. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در این بازار به ریسک‌پذیری بسیار بالایی نیاز دارد و مناسب همه افراد نیست.

سخن آخر

هم‌اکنون ما در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که تورم شدید موجب کم‌ارزش شدن سرمایه ما گشته است و تنها با سرمایه‌گذاری می‌توانیم ارزش پول خود را حفظ نماییم.
بازارهای متعددی برای سرمایه گذاری وجود دارد، اما نکته بسیار مهم این است که ممکن است یک بازار سود بسیار زیادی را عاید سرمایه‌گذارانش نماید، اما لازم است بهترین بازار را متناسب با سطح سواد و دانش، ریسک‌پذیری، میزان سرمایه و شرایط دیگر انتخاب نمایید.

در این مقاله به بررسی چهار بازار مهم سرمایه‌گذاری پرداخته شد؛ بازار بورس، بازار مسکن، بازار طلا و بازار ارزهای دیجیتال.
با توجه به مطالبی که در مقاله اشاره گردید، بازار بورس به دلیل ورود نقدینگی زیاد و همچنین وجود تورم در کشور، در سال ۱۳۹۹ نیز می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه گذاری باشد ؛ به‌شرط آنکه با علم و دانش و توجه به اتفاقات داخلی و خارجی اقدام به سرمایه گذاری شود. بازار مسکن نیز می‌تواند درصورتی‌که شاهد رشد دلار باشیم، رشد خوبی داشته باشد؛ به شرطی که دولت تمهیداتی برای افزایش قدرت خرید مردم بیندیشد.

بازار طلا نیز یک بازار کم ریسک و درصورتی‌که افزایش قیمت دلار می‌تواند یک محل امن و پرسود برای سرمایه‌گذاری شما باشد. در مقابل کم ریسک بودن بازار طلا، بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد که به بازاری پرسود و جذاب،اما بسیار پر ریسک تبدیل شده است. استقبال ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا از ارزهای دیجیتال موجب اعتماد مردم به این ارزها گشته و سرمایه گذاری در این بازار نیز می‌تواند منجر به سود برای کاربران گردد.