سه شنبه 19 فروردین 1399

سرمایه گذاری کم ریسک با سود مطمئن

سرمایه گذاری کم ریسک یا بدون ریسک همیشه دغدغه بسیاری از مردم بوده است. افراد زیادی در جامعه ما علاقه‌ای به خرید سهام با ریسک بالا ندارند و می‌خواهند سرمایه خود را در جایی سرمایه گذاری کنند که ریسک پایینی داشته و سود مشخصی نیز به دست آورند.

در این مقاله قصد داریم به ۲ روش مرسوم سرمایه گذاری کم ریسک در بازار سرمایه ایران بپردازیم.

با کاهش نرخ سود بانکی، این سؤال که “پول خود را کجا سرمایه‌گذاری کنم؟” برای افراد با ریسک پذیری پایین به وجود آمد. کاهش نرخ سود بانکی، باعث شد سرمایه‌های سردرگم به‌صورت ناخواسته وارد بازارهای پر ریسکی مثل طلا و ارز شود و مردمی که اطلاعات زیادی از نوسانات این بازارها نداشتند، متضرر شوند.
در بازار سرمایه ایران شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری کم ریسک و بدون ریسک ایجاد شده است تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند.

۱. اسناد خزانه اسلامی (اخزا)
۲. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

۲ روشی که در بالا ذکر شد، از روش‌های مرسوم سرمایه گذاری کم ریسک در بازار بورس ایران هستند. در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

اسناد خزانه اسلامی (اخزا)

اسناد خزانه اسلامی (اخزا) اوراق بدهی هستند که دولت به ازای بدهی خود به پیمانکاران منتشر می‌کند. این اوراق دارای سررسید بوده و دولت متعهد می‌شود در تاریخ سررسید مبلغ اسمی آن را به دارنده اوراق بپردازد.
مبلغ اسمی هر ورق اسناد خزانه در زمان سررسید معادل ۱۰۰ هزار تومان است.

اسناد خزانه اسلامی (اخزا) سرمایه گذار‌ی بدون ریسک!

در زمان خرید اسناد خزانه اسلامی بزرگ‌ترین دغدغه افراد، پرداخت مبلغ اوراق در زمان سررسید توسط ناشر است.

اما چه تضمینی وجود دارد که دولت در زمان سررسید، مبلغ مذکور را تسویه نماید؟

جالب است بدانید که پرداخت سود و اصل اسناد خزانه دراولویت اول دولت قرار دارد. به این معنی که دولت پیش از صرف هزینه‌های دیگر، ابتدا نسبت به تسویه اسناد خزانه اقدام می‌کند. با این تفاسیر این اوراق با ریسکی پایین و نزدیک به صفر قابل‌استفاده برای سرمایه گذاران خواهد بود.
همچنین با توجه به این‌که اسناد خزانه جزو اوراق بدهی پرطرفدار بازار سرمایه هستند، ریسک نقد شوندگی آن‌ها نیز بسیار پایین است و سرمایه‌گذاران هر زمان که قصد فروش آن‌ها را داشته باشند، تقاضا برای خرید این اوراق وجود خواهد داشت.
ریسک نقد شوندگی، یعنی امکان فروش اوراق در بازار بورس. درصورتی‌که خریدار و تقاضا برای اوراق کم باشد، ریسک نقدشوندگی بالا خواهد بود و بالعکس.

چگونه اسناد خزانه بخریم؟

برای خرید اسناد خزانه (اخزا) باید کد بورسی داشته باشید.
پس از دریافت کد بورسی همانند خرید سهام در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها می‌توان اقدام به خرید اسناد خزانه با نماد اخزا نمود.
لازم به ذکر است که تمامی نمادهای اخزا یک هفته پیش از سررسید متوقف می‌شوند. در تاریخ سررسید نیز مبلغ اسمی اوراق معادل ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر ورق به حساب دارندگان اوراق اسناد خزانه اسلامی واریز می‌گردد.
 

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

روش دیگر سرمایه گذاری کم ریسک در بازار سرمایه، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت است.
همان‌طور که در مقالات پیشین عنوان شد، صندوق ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.
صندوق سرمایه گذاری در سهام
صندوق سرمایه گذاری مختلط
صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق های با درآمد ثابت، سرمایه افراد را جمع‌آوری کرده و در قبال سرمایه گذاری اشخاص به آن‌ها سود مشخصی ارائه می‌دهندمی‌دهند.

صندوق های با درآمد ثابت مکلفند حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را به اوراق با درآمد ثابت مثل اخزا یا سپرده بانکی تخصیص دهند و مابقی را نیز در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری کنند. درنتیجه با سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، معمولاً در طول سال ۱ الی ۲ درصد بیش‌تر از سود بانکی نصیب سهامداران می‌شود؛ اما علاوه بر نکته ذکرشده، روزشمار بودن سود صندوق‌های درآمد ثابت یکی دیگر از مزیت‌های آن نسبت به سپرده بانکی است.

نحوه پرداخت سود صندوق های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به ۲ روش بین سرمایه‌گذاران سود تقسیم می‌کنند.
برخی از صندوق ها سود ایجادشده را ماهانه بین سهامداران تقسیم کرده و در پایان هر ماه یا ابتدای ماه بعد، سود تخصیص‌یافته را به حساب بانکی سرمایه گذاران واریز می‌کنند.

نوع دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سود ایجادشده خود را در قیمت هر واحد نشان می‌دهند و روزانه قیمت هر واحد صندوق افزایش می‌یابد. در این نوع صندوق های سرمایه گذاری پرداخت سود ماهانه وجود ندارد.

روش خرید صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

به‌طورکلی صندوق ها ازنظر نحوه خرید و فروش به ۲ دسته تقسیم می‌شوند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)
صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر صدور و ابطال

در نوع اول یعنی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، با داشتن کد بورسی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها، می‌توان نسبت به خرید واحدهای صندوق (مانند خرید سهام) اقدام نمود.

همچنین به‌منظور خرید واحدهای صندوق های مبتنی بر صدور و ابطال باید به‌صورت حضوری و از طریق دفاتر صندوق ها با ارائه مدارک هویتی و مبلغ موردنظر برای سرمایه گذاری اقدام کنید.

چه تضمینی برای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت وجود دارد؟

با توجه به عدم آشنایی کافی سرمایه گذاران، این سؤال وجود دارد که چه تضمینی برای اصل پول و سود آن در صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد؟

صندوق های سرمایه گذاری به‌صورت مستقیم تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار هستند. تمامی وجوه واریزی و سرمایه‌گذاری شده طبق محدودیت‌های ایجادشده توسط سازمان بورس، در بازارهای مالی تحت نظارت این سازمان سرمایه‌گذاری می‌شود.

همچنین یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به آن اتکا کرد، میزان شفافیت صندوق های سرمایه‌گذاری است. تمامی صندوق‌ها ملزم هستند که تمامی اطلاعات بااهمیت مثل میزان دارایی‌های خود را در سایت صندوق به اطلاع عامه مردم برسانند.
از طرفی با توجه به وجود بازار گردان در صندوق های سرمایه گذاری، ریسک نقد شوندگی آن‌ها نیز بسیار پایین است.

 

سخن آخر

در این مقاله به ۲ روش سرمایه گذاری بدون ریسک و کم ریسک اشاره شد. با کاهش نرخ سود بانکی، این‌که بدانیم سرمایه خود را کجا و چگونه سرمایه گذاری کنیم، سؤال بسیاری از مردم است. اسناد خزانه اسلامی (اخزا) و صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ۲ روش مرسوم و مطمئن برای جایگزینی سپرده های بانکی به شمار می‌روند. اشخاص با ریسک‌پذیری پایین می‌توانند علاوه بر بهره‌مندی از ریسک پایین‌تر نسبت به سپرده‌های بانکی یا سرمایه گذاری در بازارهایی مثل بازار ارز و طلا، از بازده بهتری نیز نسبت به سپرده‌های بانکی بهره‌مند شوند.