چهارشنبه 27 فروردین 1399

اهمیت آموزش معاملات آتی.

معاملات آتی چه تفاوتی با معاملات عادی سهام دارد؟ آموزش در بازار آتی چقدر می‌تواند تعیین کننده باشد؟

 

معاملات آتی چیست؟

معاملات آتی به دسته ای از معاملات گفته می شود که فردی قصد خرید کالایی را دارد اما دریافت و پرداخت وجه آن در آینده اتفاق رقم می‌خورد. معاملات آتی دسته از انواع اوراق مشتقه هستند که ریسک خرید و فروش را برای خریدار و فروشنده کاهش خواهد داد. در بازار آتی ایران، کالاهایی مثل زیره، زعفران و پسته مورد معامله قرار می‌گیرند.

 

 

آموزش برای انجام معاملات آتی در بازار سرمایه

پس از دریافت کد معاملاتی آتی  آموزش در این حوزه می‌تواند شما را به سطح یک معامله‌گر حرفه‌ای برساند. آموزش برای معامله‌گری برای انواع بازارها لازم است. در بازار سهام، علم تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلو خوانی می‌تواند منجر به انتخاب درست یک سهم  و در نهایت فرد به بازدهی مناسبی برسد.

 

علت اقبال سهامداران به بازارهای آتی چیست؟

در بازار آتی قراردادی بین خریدار و فروشنده کالایی منعقد می گردد که پرداخت وجه و دریافت کالا در آینده صورت خواهد گرفت. بازار آتی برای رسیدن به دو هدف مناسب است:

  1. پوشش ریسک در برابر تغییرات آینده قیمت

  2. کسب سود

وقتی کالایی را در 6 ماه گذشته با قیمت مشخصی در بازار آتی خریداری می‌کنیم  ولی در زمان تحویل،  فرد فروشنده موظف است با همان قیمت 6 ماه پیش معامله می‌شود. به همین علت فرد خریدار می تواند سرمایه خود را در برابر تغییرات قیمت در آینده حفظ کند، اگر به قصد فروش کالایی وارد بازارآتی شوید میتوانید کالای خود را از نوسانات قیمتی نجات دهید .

 افرادی هم هستند که به قصد کسب سود از نوسانات بازار وارد بازار آتی می‌شوند و قصد سرمایه گذاری طولانی مدت در بازار آتی را ندارند. (به این افراد اصطلاحا سفته باز گفته می‌شود)

 

لزوم آموزش در بازار آتی

بازار آتی کالا همانند فارکس از اهرم های مالی استفاده می کند. استفاده از اهرم مالی در قراردادهای آتی، یکی از دلایل جذابیت های این بازار برای فعالین بازار سرمایه است. اگر شما پنج سکه طلا خریداری کنید و قیمت سکه نسبت به روز قبل پنج درصد افزایش پیدا کند ولی دارایی شما 20 درصد رشد کند، در اینجا می توان گفت که اهرم مالی سرمایه گذاری شما 1 به 4 است. البته هنگام زیان هم ریسک بالاتری را پذیرفته اید.

واضح است که با پذیرش ریسک در اینگونه معاملاتی که با اهرم مالی صورت می گیرد باید آموزش به صورت جدی تری صورت پذیرد. چون علاوه بر پذیرش ریسک سیستماتیک، افزایش اهرم مالی در معاملات نیز اصل سرمایه را با خطر مواجه می‌کند.

معامله کردن در بازار سهام، بسیار متفاوت تر از بازار آتی می‌باشد. در شرایط نزولی بازار، سرمایه شما نهایتا تا 40 درصد متحمل ضرر خواهد شد اما در بازار آتی به علت استفاده از اهرم مالی امکان اینکه سرمایه شما به صفر برسد و کاملا از بین رود، بسیار محتمل است. بنابراین عدم آموزش در بازار آتی می تواند سرمایه شما را مورد تهدید جدی قرار دهد.