مووینگ اوریجها (میانگین متحرک) و استراتژیهای آن
قبل از اینکه وارد مبحث میانگینهای متحرک یا مووینگ اوریجها ( به انگلیسی moving average) شویم لازم است مختصری در مورد اندیکاتورها بگویم.
اندیکاتورها بطور کلی در سه گروه طبقهبندی میشوند:
۱- اندیکاتورهای Trend (روند نماها یا تعقیب کنندههای قیمت): این نوع اندیکاتورها معمولا روی چارت قیمت نمایان میشوند مانند مووینگ اوریجها، بولینگر باند، ایچیموکو، سار و …..
۲- اسیلاتور یا Oscillator (نوسان نماها): این نوع اندیکاتور در زیر نمودار قیمت بصورت هیستوگرام و نوسانگر نمایان میشوند مانند: مک دی، RSI، استوکاستیک و ….
۳-اندیکاتورهای Volumes (حجمی): اندیکاتورهای حجمی نیز در زیر گراف قیمت نمایان میشوند و اگر چه دقیق نیستند ولی بیانگر حجم معاملات هستند مانند: MFI ، OBV و ….
مووینک اوریجها (MA) جزو اندیکاتورهای تعقیب کننده قیمت هستند و به علت اینکه در فورمول داخلی اکثر اندیکاتورها به نوعی و با تقدم و تاخر خاصی از فورمول مووینگ اوریجها استفاده شده به مووینگ اوریجها مادر اندیکاتورها نیز گفته میشود.
فورمول تهیه مووینگ اوریجها از سادهترین تا پیچیدهترین آنها بر یک مبنای کلی استوار است و آن میانگینگیری و معدلگیری از قیمت است.
به این صورت که اگر یک مووینگ اوریج را بر روی چارت بیندازید یک گراف و یک نمودار در کنار قیمت مشاهده میکنید که تا حد زیادی نوسانات قیمت را فیلتر کرده و به دنبال قیمت حرکت میکند.
میانگین متحرک، میانگینی از دادههای بازار در بازه زمانی خاص است. میانگین متحرک عموما به عنوان یک اندیکاتور تکنیکال برای یکدست کردن دادههای بازار برای تشخیص روند شناخته میشود.
به شکل زیر نگاه کنید:
سادهترین فرمول ساخت یک مووینگ اوریج این است:
SUM(CLOSE, N)/N
که SUM به معنای مجموع و N به معنای تعداد دوره و Close قیمت پایانی قیمت در آن دوره است. به جدول زیر نگاه کنید تا موضوع برایتان بهتر جا بیوفتد.
نکته : وقتی ما یک مووینگ اوریج با دوره زمانی ۱۰۰ را روی تایم فریم روزانه قرار میدهیم به معنای این است که یک مووینگ اوریج ۱۰۰ روزه روی چارت داریم .
هنگامی که همین مووینگ اوریج را در تایم پنج دقیقه قرار میدهیم به این معناست که ما یک مووینگ اوریج صد تا پنج دقیقه روی چارت انداختیم.
پس در کل مووینگ اوریجی که در چارت استفاده میشود با تایم فریم آن نسبت مستقیم دارد.
انواع مووینگ اوریجها بر اساس فرمول داخلی آنها :
شماره | نام کامل | مخفف |
۱ | میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average) | SMA |
۲ | میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average) | EMA |
۳ | میانگین متحرک صاف شده (Smoothed Moving Average) | SMMA |
۴ | میانگین متحرک خطی وزنی (Linear Weighted Moving Average) | LWMA or WMA |
تفاوت این مووینگ اوریجها به دو نکته اساسی بر میگردد. اینکه در EMA و WMA به قیمتهای جدید و لحاظ کردن دوره در فرمول خود بها و وزن بیشتری میدهند و EMA حساستر عمل میکند.
استراتژیها و کاربردهای انواع مووینگ اوریج:
۱- به عنوان حمایت و مقاومت داینامیک (پویا)
به اینصورت که شما یک مووینگ اوریج با دوره زمانی خاص را روی چارت میاندازید و به واکنش قیمت در گذشته به آن توجه میکنید.
مثلا فلان سهم به موونیگ 55 در تایم روزانه حساس است. هر سهم یا دارایی تنظیم خاصی برای میانگین متحرک نیاز دارد که به آن حساس است و باید بگردید و پیدا کنید.
۲- از کراس و برخورد مووینگ با هم میتوان سیگنال خرید و فروش گرفت
در این روش به حداقل دو مووینگ اوریج نیاز است، یکی با دوره زمانی بالا یعنی کندتر و دیگری با دوره زمانی کوچک یعنی تند تر.
هر موقع میانگین متحرک تندتر به زیر میانگین متحرک کندتر رسید، سیگنال فروش صادر میشود و هر موقع میانگین متحرک تندتر بالاتر از میانگین متحرک کندتر قرار گرفت، سیگنال خرید صادر میشود.
البته ضعف این روش در بازارهای رنج (روند خنثی) است که مووینگ اوریجها به طور دائم در هم پیچیده و تنیده میشوند ولی در بازارهای رونددار معمولا به خوبی عمل میکنند.
۳- استفاده از خاصیت دافعه و جاذیه در میان مووینگ اوریج ها
در این روش شما به حدودا ۱۰ عدد مووینگ اوریج با دورههای زمانی مناسب نیاز دارید.
مبحثی که در اینجا وجود دارد یک اصل جالب است. وقتی همهی این ده مووینگ اوریج به هم فشرده میشوند به مانند یک فنر فشرده شده عمل میکنند و قدرت زیادی در آنها ذخیره میشود. این انرژی میتواند در جهتی خاص آزاد شده و منجر به افرایش یا کاهش شدید قیمت شود که در این حالت مووینگ اوریجها به تدریج از هم دور میشوند (دفع میشوند).
کاربردهای دیگری هم برای مووینگها وجود دارد که شما میتوانید در آن به تحقیق بپردازید.
در خیلی از سیستمهای معاملاتی دنیا یک پایهی اصلی همیشه میانیگینهای متحرک هستند، پس به آنها بها دهید و به تحقیق در مورد آنها بپردازید.