چهارشنبه 21 خرداد 1399

آموزش خرید و فروش سهام در بورس تهران

 

خرید و فروش سهام در بورس تهران از شنبه تا چهارشنبه هر هفته به جز روزهای تعطیل عمومی، از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ از طریق تالارهای معاملات انجام می‌شود.

معاملات سهام فقط از طریق سامانه معاملات بورس که یک سیستم کاملاً مکانیزه است، قابل انجام است و داراندگان سهام نمی‌توانند خارج از سامانه معاملاتی اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کنند.

تمامی معاملات باید از طریق کارگزاران رسمی انجام شود.

در حال حاضر علاوه بر تالار حافظ که تالار اصلی معاملات (واقع در تهران، خیابان سعادت اباد ) است، تالارهای دیگری توسط بورس یا شرکت‌های کارگزاری در شهرهای دیگر دایر شده‌اند که سهامداران می‌توانند با مراجعه به آنان از تسهیلات مستقر در این تالارها از جمله سیستم‌های نمایش‌گر قیمت و سفارش‌ها، بروشورهای اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی استفاده کنند.

همه افراد برای شروع معامله در بورس، به کد سهامداری نیاز دارند که باید از طریق یکی از کارگزاران دریافت کنند.

 

مزایای خرید و فروش آنلاین سهام

شاید برای برخی افراد سوال پیش بیاید که پس از گرفتن کد بورسی ، آیا می‌توان بصورت غیرحضوری در بورس سرمایه‌گذاری کرد؟ پاسخ مثبت است.بازار بورس تهران

مدتیست که اینترنت فعالیت در بورس را آسان‌تر کرده است. قبلا افراد مجبور بودند برای خرید و فروش سهام از طریق تلفن اقدام کنند یا بصورت مستقیم به شرکت کارگزاری مراجعه نمایند.

ولی با حضور اینترنت، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند روند معاملات را از طریق کامپیوتر و لپ‌تاپ دنبال کنند.

خرید و فروش سهام شرکت‌ها مستلزم حضور سهامداران در تالار بورس نیست و سهامداران می‌توانند پس از دریافت کدمعاملاتی از کارگزاری‌ها به معاملات آنلاین (برخط) و معاملات اینترنتی دسترسی پیدا کنند و بدون دخالت مستقیم کارگزار و از طریق اینترنت برای خرید و فروش اوراق بهادار اقدام نمایند.(لازم به ذکر است در سایت برخی کارگزاری‌ها امکان انجام معاملات آنلاین وجود ندارد.)

مزیت استفاده از اینترنت برای خرید و فروش سهام این است که معامله‌گران در هرجا که باشند می‌توانند اخبار و مطالب و روند قیمت سهامی که خریداری کرده‌اند را بصورت لحظه‌ای و آنی پیگیری نمایند.

معاملات آنلاین سهام بصورت آنی و فوری انجام می‌شود و سفارش‌های خرید یا فروش سهام، در همان لحظه‌ی ثبت، در سیستم معاملاتی بورس قرار می‌گیرد.

نقل و انتقال آنلاین پول، کاهش اشتباهات کارگزار، سرعت و اطمینان نیز از دیگر مزایای معاملات آنلاین است

سامانه‌های معاملات آنلاین سهام : 

سامانه معاملات آنلاین که توسط کارگزاری‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، یکی از وجوه تمایز بین آنان به شمار می‌رود.

بنابراین انتخاب کارگزاری که یک نرم‌افزار معاملات آنلاین مناسب را برای انجام معاملاتی امن و آسان در اختیارتان قراردهد، یکی از نکات مهم و اساسی برای شروع خرید و فروش آنلاین سهام است.

مشاهده معاملات و قیمت سهام

آدرس سایت رسمی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، tsetmc.com میباشد که در آن می‌توان قیمت سهام شرکت‌های مختلف و سایر اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس را مشاهده نمود.

در سایت ذکر شده صرفا امکان مشاهده معاملات، جزییات بازارها، اطلاعیه‌ها و بسیاری از اطلاعات دیگر فراهم شده است. اما این سایت برای انجام معاملات نیست!

انجام معاملات صرفا از طریق سایتی که کارگزاری مشخصات آنرا در اختیارتان می‌گذارد انجام می‌شود.

محیط سایت معاملات آنلاین

در مورد خرید و فروش آنلاین در بورس، ثبت سفارش خرید و فروش سهام در سیستم‌های آنلاین بسیار آسان و ساده است.

 

فیلدهایی که برای خرید یا فروش سهام پر می‌شود :

نماد: نماد شرکتی که قصد دارید سهام آنرا بخرید یا بفروشید (نماد شرکت‌ها در سایت و صفحه معاملات انلاین قابل مشاهده است)

سرمایه: مقدار ریالی معامله است که حداقل باید ۵۰۰ هزارتومان (۵ میلیون ریال) باشد. با پرکردن این گزینه، حجم سفارش بصورت اتوماتیک و براساس قیمتی که وارد کردید تکمیل می‌شود (سرمایه تقسیم بر قیمت می‌شود و حجم بدست می‌آید)

قیمت: منظور قیمت ارسالی برای سفارش خرید یا فروش سهام است. قیمت واردشده باید بین دو بازه قیمت که کنار فیلد قیمت است باشد.

حجم: در واقع تعداد سهامی است که قصد دارید خریداری کنید (یا بفروشید) در سفارش خرید، در صورتی که سرمایه و قیمت سفارش را وارد کرده باشید، حجم بصورت خودکار محاسبه و درج می‌شود.

قدرت خرید : در صورتی که مایل به افزایش موجودی حساب خود هستید می توانید بر روی گزینه واریز وجه در قدرت خرید کلیک نمایید و بعد از ورود به درگاه بانکی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال به صورت انلاین به موجودی خود اضافه نمایید ( در صورت اینکه تمایل به واریز مبالغ بالاتری در روز داریدمی توانید به صورت حضوری مبلغ را از طریق بانک به حساب کارگزاری واریز نموده و بعد از ان جهت ثبت در قدرت خرید با واحد مالی تماس بگیرید ۰۲۱۸۲۴۲۸ )

پس از تکمیل فیلدهای ضروری فوق، اگر قصد خرید داشته باشید و پول کافی در حساب شما موجود باشد، روی دکمه خرید کلیک می‌کنید و بعد از ان سفارش شما برای انجام به هسته معاملات بورس ارسال خواهد شد

سفارشات انجام شده، سهام‌هایی که خرید کردید یا موجود دارید در سیستم‌های آنلاین قابل مشاهده است.

همچنین تراکنش‌هایی که انجام شده (پول‌هایی که به حساب کارگزاری واریز کردید یا از حساب برداشت کردید) همگی لیست شده و در هر زمان که بخواهید دسترسی به آنها از طریق گزینه واریز وجه و گردش حساب وجود دارد.

در بخش گردش حساب و پرتفوی لحظه ای ، می‌توانید تمامی سهام خریداری شده را مشاهده کنید و در صورت تمایل با کلیک روی دکمه‌های سبد قرمز یا سبز به خرید بیشتر یا فروش آن دارایی اقدام کنید.