شنبه 31 خرداد 1399

جگرگوشه‌های خود را در معاملات بکشید

اگر می‌خواهید در معامله موفق باشید، باید بخواهید و بتوانید جگرگوشه‌های خود را بکشید!

نکشتن جگرگوشه‌هایتان یکی از بدترین اشتباهات در دنیای معاملات است. چه در ارزهای دیجیتال معامله می‌کنید، چه در بازار سهام و چه در بازارهای مالی دیگر.

“جگرگوشه‌ها” در اینجا به معنای معاملات بازنده هستند یا معاملاتی که ممکن است تبدیل به معامله‌ای زیان‌ده شوند.
 

جمله “جگرگوشه های خود را بکشید” به آرتور کویلر کوچ (Arthur Quiller-Couch نویسنده انگلیسی) نسبت داده می‌شود که به هدف انگیزه دادن به نویسندگان برای حذف جملات حشو یا بی‌فایده از آثارشان بیان شده بود. با اینکه این جمله خطاب به نویسندگان است، به درد معامله گران نیز می‌خورد.

به عبارت دیگر هدف «آرتور کوئیلر کوچ» این بود که نویسندگان مطالبی بدون جملات اضافی ارائه دهند.

چرا کشتن جگرگوشه‌هایتان مهم است؟

اگر برای مدتی به معامله مشغول شوید، مشاهده خواهید کرد که برخی معاملات به نفع شما و برخی به ضرر شما پیش می‌روند.

صرف نظر اینکه چه می‌کنید و چقدر در کارتان خوب هستید، برخی معامله‌گران کاری بسیار متفاوت از آنچه انتظار دارید انجام می‌دهند. برای اینکه امیدوار باشید که در طول روز، هفته، ماه یا سال سود به دست می‌آورید، نباید اجازه دهید معاملات بازنده به سودهایی که از معاملات سوده به دست می‌آورید لطمه‌ای وارد کنند.

معامله‌گران اغلب چند معامله سودده دارند، اما اگر اجازه دهند که یک ضرر از دست‌شان خارج شود، همان می‌تواند سود کل معاملات (و حتی بیشتر) را از بین ببرد.

پس باید ضرر را کاهش دهید. چگونگی آن در این مقاله توضیح داده خواهد شد.

برنامه ریزی برای کشتن

در مطلب “ساده‌سازی فرایند معامله” هم اشاره کردیم که همیشه باید با یک برنامه مشخص معامله کنید.

برای حفظ سودهایتان باید معاملات زیان‌ده را از ریشه بزنید. برای روش‌های انجام این کار برنامه ریزی کنید.

ساده‌ترین راه “کشتن” یک معامله زیان‌ده، تعیین حدضرر است. حد ضرر در آغاز معامله تنظیم می‌شود و هدف از آن ایجاد سقفی برای ریسک در معامله است.

وقتی حدضرر تعیین می‌کنید زیان خودتان را نیز محدود می‌کنید.

در حالت ایده‌آل، برای هر معامله‌ای که انجام می‌دهید دستور حد ضرری داشته باشید. پلتفرم‌هایی مانند NinjaTrader و MetaTrader با چند ترفند کارتان را آسان می‌کنند، بنابراین به راحتی می‌توانید از یک حد ضرر ثابت استفاده کنید.

اما در بورس تهران امکان ارسال سفارشات حدضرر، پیش از رسیدن قیمت به آن محدوده وجود ندارد و باید خودتان بصورت دستی زمانی که بازار به حدضرر شما نزدیک شد سفارش فروش را ارسال کنید.

به طور مثال سهمی را در محدوده 320 تومان خریداری کرده‌اید و حدضرر را روی 280 تومان قرار داده‌اید. به محض خرید، نمی‌توانید سفارش حدضرر را ارسال کنید زیرا قوانین بورس اجازه ارسال سفارش خارج از محدوده‌ی خاص را نمی‌دهد.

اگر بطور مثال طی روزهای بعد قیمت به 280 تومان نزدیک شد، سفارش فروش را با قیمت 280 تومان می‌توانید ارسال کنید تا در صورتی که افت قیمت ادامه‌دار بود سفارش شما انجام شود.

گزینه‌ی دیگر برای کشتن معاملات بدتان، مدیریت فعالانه معاملات‌ است. مدیریت فعال معامله یعنی هنگامی که در یک معامله هستید به طور مداوم وضعیت بازار را تحلیل کنید.

در حالت ایده‌آل اگر در بازاری باشید که امکان ثبت سفارش حدضرر وجود داشته باشد باید حد ضرر تنظیم شود، زیرا می‌تواند در صورتی که امکان ثبت سفارش دستی وجود نداشته باشد، به عنوان آخرین دستاویز شما برای خروج از معامله عمل کند.

با مدیریت فعال معامله، شما در مورد نحوه خروج از معامله برنامه‌ریزی می‌کنید.

در مورد اینکه در صورت بروز شرایط مختلف چه خواهید کرد استراتژی داشته باشید.

در خاطر داشته باشید که تمام معاملات آنگونه که ما انتظار داریم پیش نخواهد رفت. هیچ‌وقت از هیچ معامله‌ای مطمئن نشوید، زیرا هر احتمالی وجود دارد. بنابراین امکانات را در نظر بگیرید؛ برنامه ای تنظیم کنید و سپس طبق برنامه خود از معامله خارج شوید.

در معامله‌گری به موقعیت‌هایی برخورد می‌کنید که نیازمند مهارت بالاست و معمولا نیازمند این است که معامله‌ای را به سرعت بکشید، اما بسیاری از معامله‌گران این کار را نمی‌کنند.

بزرگ شدن ضررها

ممکن است پیش از این اجازه داده باشید که ضرر معامله بیش از حد زیاد شود. این بدترین شرایط ممکن است زیرا شما از قبل، بیش از حدممکن اجازه ضرر داده‌اید. در این صورت مایلید صبر کنید تا پیش از خروج، روند معامله کمی به نفع شما برگردد.

اگر چنین وضعیتی دارید، همین حالا از معامله خارج شوید، زیرا شما در هر صورت نباید در این معامله می‌ماندید.

اگر دارایی موردنظر حرکت چندانی ندارد، حد ضرری بر آن تعیین کرده تا مطمئن شوید که اگر دوباره علیه شما حرکت کرد، حتما از آن خارج می‌شوید. پس از بیرون آمدن احساس بهتری خواهید داشت و می‌توانید به دنبال فرصت‌های جدید باشید.

حدضرر، بهانه‌ای برای تنبلی

بسیاری از معامله‌گران، حد ضرر را دست‌آویزی برای تنبلی خودشان می‌کنند. اگر معامله به خوبی پیش رفت، آنها همچنان نسبت به معامله‌شان امیدوار باقی می‌مانند ولی اگر به خوبی پیش‌ نرفت اینگونه استدلال می‌کنند که حد ضرری که تعیین کرده‌اند درنهایت از آنها محافظت خواهد کرد.

این درست است، اما اگر می‌دانید که احتمالا از معامله‌ای خارج خواهید شد، چرا بگذارید به حد ضرر برسد؟ اگر معامله به سود رسیده ولی شرایط بازار شروع به تغییر کرده، سود خود را بردارید و اجازه ندهید قیمت به حد ضرر بخورد.

از دست دادن سود

چه شما از یک حدسود ثابت استفاده کنید و چه فقط یک قیمت برای خروج از معامله در ذهن داشته باشید، یکی از بزرگترین اشتباهات در معامله این است که بعد از نزدیک شدن قیمت به حدسود، با وجودیکه تغییر شرایط بازار را مشاهده می‌کنید از معامله خارج نشوید و اجازه بدهید قیمت به حد ضرر شما (ضرر کامل) برسد.

در معاملات، قیمت به سرعت در حال حرکت است و تنها یک فرصت می‌تواند آخرین فرصت شما باشد.

اگر قیمت به حدسود شما نزدیک شد، این معامله را یک برد را در نظر بگیرید. در صورت حرکت به سمت هدف قیمت، آن معامله را نگهدارید اما اگر علائمی از کند شدن یا بازگشت روند مشاهده کردید، فورا سود خود را بردارید و از آن خارج شوید.

اجازه ندهید یک معامله سودده تبدیل به یک معامله زیان‌ده شود، فقط به خاطر اینکه می‌خواستید تا آخرین قطره سود را بدست آورید.